بورس نفت همچنان در کش و قوس وزارت نفت و سازمان بورس

بورس نفت همچنان در کش و قوس وزارت نفت و سازمان بورس
سال گذشته نخستین عرضه نفت خام توسط مسئولان وزارت نفت از طریق بورس کالا انجام شد اما متاسفانه این همکاری دوام نداشت و عرضه نفت خام به طور موقت متوقف شد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مسئولان سازمان بورس اوراق بهادار از ابتدای سال اعلام کردند که همه چیز برای راه اندازی بورس انرژی با محوریت برق و فرآورده های نفتی آماده است و در نهایت تا پایان سال 91 این بورس بین المللی آغاز به کار خواهد کرد.

براساس این گزارش، اما از همان ابتدا اختلاف نظرهایی میان برخی مسئولان بورسی در خصوص مکان معاملات فرآورده های نفتی بوجود آمد و برخی از انتقال کامل رینگ پتروشیمی بورس کالا به بورس انرژی خبر دادند اما مسئولان بورس کالا به محض انتشار خبرهایی در مورد انجام معاملات و فرآورده های نفتی در بورس انرژی واکنش تندی نشان دادند که در صدر آنها مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران با قاطعیت اعلام کرد هر محصولی دربورس کالای ایرانی پذیرش شده در همین بورس باقی می ماند و کالای جدیدی باید در بورس انرژی معامله شود اما نکته ای که در این زمینه وجود دارد بحث عرضه نفت خام و نفت کوره است.

همچنین در این راستا بسیاری از مسئولان وزارت نفت هم مدعی هستند که وزارت نفت آمادگی عرضه نفت خام به بورس را دارد و تنها منتظر اعلام موجودیت سازمان بورس اوراق است که باید در این خصوص جواب دهند.

براساس این گزارش، اکنون دعوای اصلی برای نفت خام و نفت کوره است این دو محصول سال گذشته در بورس کالا عرضه و معامله شده اند که نفت خام طی 9 بار عرضه فقط در یک نوبت معاملاتی به فروش رفت و برخی این موضوع را با عنوان ناکام ماندن پروژه بورس نفت اعلام کردند اما همگان می دانند که معامله نشدن نفت در بورس ارتباطی به ساز و کار بورس کالا ندارد و اگر عرضه کننده این محصول قصد جدی برای رونق معاملات نفت در بورس داشت اکنون هر روز نفت را روی تابلوی معاملات می دیدیم.

به این ترتیب برخی جوسازی ها در مورد موفق نبودن معاملات نفت در بورس کالا انجام شد که به طور قطع مسئولان ارشد بورس می دانند که به سیاست های عرضه کننده نفت مانع فروش این کالای استراتژیک در بورس می شود و اگر به جای بورس کالا هر بازار دیگری هم بود معاملات نفت انجام نمی شد.
در ادامه این گزارش،‌ شاپور محمدی مدیر عامل بورس انرژی از ادامه روند معاملات محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی در بورس کالا خبر داد اما اشاره ای به نفت خام و نفت کوره نکرد و تنها در مورد محصولات کنونی رینگ پتروشیمی بورس کالا سخن گفت.
با این تفاسیر برای عرضه محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی دربورس ابهامی نماند در این میان نفت خام و نفت کوره به عنوان حامل های انرژی در کدام بورس عرضه می شود.

همچنین مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران به تازگی و به صراحت آب پاکی روی دست اهالی بازار سرمایه ریخت و گفت: تمامی محصولات پذیرش شده در بورس کالا به بورس دیگری منتقل نمی شود و در این بین نفت خام و نفت کوره استثنا نیستند و این دو محصول هم در فهرست کالاهای بورس کالا قرار دارند.

در ادامه این گزارش به سراغ احمد قلعه بانی معاون وزیر نفت رفتیم تا ببینیم نفت خام کی به بورس وارد خواهد شد.
معاون وزیر نفت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: سال گذشته وزارت نفت، نفت خام را به بورس عرضه کرد و اکنون هم آمادگی دارد که نفت را عرضه کند.

وی تصریح کرد: باید شرکت های بزرگ، هلدینگ بزرگ بخش سرمایه گذاری و بازارهای بین المللی توانایی خرید نفت را داشته و بتوانند آن را عرضه کنند.

قلعه بانی تاکید کرد: شرکت ملی نفت آمادگی عرضه نفت خام را دارد و هر زمان سازمان بورس اعلام آمادگی کند ما می توانیم نفت خام را وارد بورس کنیم.

معاون وزیر نفت درخصوص تشکیل بورس نفت مستقل از سوی وزارت نفت را تکذیب کرد و گفت: شرکت ملی نفت برای خودش بورس تشکیل نخواهد داد و از همین شرایط فعلی بورس استفاده خواهد کرد و ما معتقدیم که بورس انرژی و کالا که قبلا عرضه شد و باید ضوابط و آیین نامه ها طوری تنظیم شود بتوانیم شرایط فروش نفت خام را به گونه ای ساده تر در اختیار خریداران مجموعه نفت قرار دهد.

قلعه بانی اضافه کرد: یک هماهنگی بیشتر فی ما بین دو سازمان باید صورت بگیرد و ما آمادگی داریم که این هماهنگی را گسترده تر کنیم تا بتوانیم نفت خام و فرآورده های نفتی را در بورس عرضه کنیم.

بر اساس این گزارش، به نظر می رسد بورس کالا عرضه نفت خام را حق خود می داند و به این راحتی ها عرضه طلای سیاه را به بازار دیگری واگذار نخواهد کرد.

با این تفاسیر نفت خام نه بورس کالا می رسد و نه به بورس انرژی باید منتظر بمانیم بالاخره مسئولان دو حوزه بعد از بررسی و هماهنگی به چه نتیجه ای خواهند رسید.
۶ تیر ۱۳۹۱ ۲۳:۴۸
تعداد بازدید : ۱,۰۳۸