رشد بخش نفت در برنامه ششم ۹ درصد در نظر گرفته شده است/ اجرا نشدن برنامه‌های شرکت نفت کل اقتصاد را دچار مشکل می‌کند

رشد بخش نفت در برنامه ششم ۹ درصد در نظر گرفته شده است/ اجرا نشدن برنامه‌های شرکت نفت کل اقتصاد را دچار مشکل می‌کند
مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ار رش ۹ درصدی بخش نفت در برنامه ششم خبر داد و گفت: اجرا نشدن برنامه‌های شرکت نفت کل اقتصاد را دچار مشکل می‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عبدالمحمد دلپریش در نشست آموزشی قراردادهای نفتی در وزارت نفت اظهارداشت: یکی از مهمترین ویژگی‌های برنامه ششم هدف‌گذاری رشد اقتصادی 8 درصدی در سال انتهایی برنامه است.

وی با بیان اینکه در هیچ یک از 5 برنامه توسعه گذشته ما در عمل به چنین رشد اقتصادی نرسیده‌ایم،گفت: چون برخی دستگاه‌ها به این رشد اقتصادی نمی‌رسند بار عمده رشد اقتصادی را بر دوش وزارت نفت گذاشتند به گونه‌ای که نرخ رشد اقتصادی در بخش نفت را 9 درصد در نظر گرفته‌اند و باید بگویم در میان 4 شرکت اصلی زیرمجموعه وزارت نفت تحقق این اهداف عمدتاً از شرکت ملی نفت خواسته خواهد شد.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ادامه داد: در برنامه ششم همه طرح‌های پارس جنوبی حتی فاز 11 و توسعه کل میادین غرب کارون به پایان خواهد رسید و همچنین تمام میادین مشترک در برنامه ششم تعیین تکلیف خواهند شد یعنی بعضی از آنها به تولید می‌رسند از جمله میدان آذر و برنامه‌های توسعه بعضی دیگر مانند اروند و سهراب شروع می‌شود و در سال‌های انتهایی برنامه به تولید خواهند رسید.

وی اضافه کرد: پیش‌بینی کرده‌ایم کار همه NGLهای در دست ساخت و برنامه‌ریزی شده و یکی از اهداف مهم ما ان است که نزدیک به 30 میلیون متر مکعب گاز همراهی را که می‌سوزد جمع‌آوری کند.

دلپریش افزود: دلیل سوختن این حجم از گاز همراه این است که برنامه‌های جمع‌آوری انجام نشده یا بعضی تأسیسات دچار فرسودگی شده‌اند که کار همه پروژه‌های جمع‌آوری در برنامه ششم به اتمام می‌رسد،البته سوختن این گازها به صفر نمی‌رسد چون در بعضی میادین دوردست جمع‌آوری گاز همراه صرفه اقتصادی ندارد اما به صفر نزدیک می‌شود.

وی با بیان اینکه برای توسعه میادین بسیار مهم آماده می‌شویم، گفت: هنوز برنامه دقیقی برای توسعه پارس شمالی، گلشن، فردوسی، فرزاد A و B نداریم اما از اواسط برنامه ششم سرمایه‌گذاری در این میادین شروع می‌شود.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت تاکید کرد: برنامه‌های سنگینی برای اجرای پروژه‌های افزایش ضریب برداشت داریم و رشد یک درصدی ضریب بازیافت را هدف‌گذاری کردیم.

وی ادامه داد: افزایش 900 میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت از محل اکتشافات جدید را به صورت سالانه در برنامه پیش‌بینی کرده‌ایم که مستلزم واگذاری بلوک‌های اکتشافی و کار وسیع است.

دلپریش تصریح کرد: در پایان برنامه به تولید 4.5 میلیون بشکه نفت، 950 هزار بشکه میعانات گازی و یک میلیارد و 300 میلیون متر مکعب در روز گاز خواهیم رساند.

وی اضافه کرد: فاز اول لایه نفتی پارس جنوبی به تولید می‌رسد، سرمایه‌گذاری برای فاز دوم شروع می‌شود و نزدیک به 130 دستگاه دکل حفاری برای کارهای حفاری و توسعه‌ای نیاز داریم که همه مستلزم داشتن منابع سرمایه‌ای کافی است.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت تأکید کرد: برای تحقق این برنامه به 100 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خالص بدون احتساب بازپرداخت دیون قبلی و بودجه جاری نیاز داریم که در سال‌های اول برنامه حجم سرمایه‌گذاری باید بین 30 تا 35 میلیارد دلار در سال باشد و در سالهای انتهایی این حجم سرمایه‌گذاری کمتر خواهد شد.

وی با اشاره به رابطه مالی دولت و شرکت نفت گفت: 14.5 درصد از درآمدهای حاصل از نفت و میعانات گازی در اختیار شرکت ملی نفت است که جوابگوی همه هزینه‌های جاری و سرمایه‌ای نخواهد بود.

وی ادامه داد: براساس رایزنی‌هایی که با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردیم این رقم تنها جوابگوی هزینه جاری ما در بخش کوچکی از دیون ما به بانک مرکزی و نهادهای مالی خواهد بود چنانکه اگر دولت بخش عمده‌ای از بدهی‌های ما را استمهال کند تنها می‌توانیم بودجه جاری را تأمین کنیم و پول برای سرمایه‌گذاری از این محل نخواهیم داشت.

* بدون تحقق برنامه‌های شرکت نفت اقتصاد کشور دچار مشکل می‌شود

دلپریش در ادامه اظهارداشت: اگر برنامه‌های سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت محقق نشود کل برنامه اقتصاد کشور دچار مشکل خواهد شد.

وی افزود: اگر گاز تولید نکنیم برنامه‌های شرکت‌های پتروشیمی معطل خواهند ماند و کارخانه‌های متعدد خوراک نخواهند داشت و صنایع دچار مشکل خواهند شد.

دلپریش اضافه کرد: در عین حال پالایشگاه‌های در دست احداث یا برنامه‌ریزی شده از جمله پالایشگاه ستاره خلیج فارس و 7-8 پالایشگاه دیگر نیز خوراک نخواهند داشت.

وی تأکید کرد: تحقق این برنامه به برنامه‌ریزی و نیروی انسانی نیاز دارد که زمینه آن وجود دارد اما تأمین مالی مشکل اصلی است که به کمک و همیاری همه نهادهای کشور نیاز دارد.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت در پاسخ به پرسش فارس درباره حجم دقیق نفت باقیمانده قابل برداشت کشور گفت: آنچه که ما براساس استانداردهای موجود دنیا محاسبه و جمع‌بندی کرده و رسماً اعلام می‌کنیم 157 میلیارد بشکه ذخیره هیدروکربن قابل برداشت کشور است  که از این میزان 100 میلیارد بشکه نفت خام و 57 میلیارد بشکه میعانات گازی و گاز مایع است.

وی تاکید کرد: نفت خام باقیمانده قابل استحصال براساس تکنولوژی موجود 100 میلیارد بشکه است.

دلپریش در پاسخ به پرسش دیگر فارس درباره حجم دقیق سرمایه‌گذاری مورد نیاز در بخش تولید نفت گفت: حدود 40 درصد از 100 میلیارد دلاری که اعلام کردم مربوط به نفت خام و 60 درصد مربوط به گاز است که این میزان هم ایجاد ظرفیت تولید و هم نگهداشت توان تولید را شامل می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که برای اضافه کردن هر بشکه به ظرفیت تولید نفت به چه میزان سرمایه‌گذاری نیاز دارید، گفت: اعداد ما به روش دقیق‌تری محاسبه می‌شوند و تولید به ازای هر بشکه افزایش تولید نفت روش دقیقی نیست و اینجور نیست که بگوییم یک میلیون بشکه به تولید نفت اضافه می‌کنیم و ان را ضربدر 30 هزار دلار هزینه تولید کنیم و میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز را بدست آوریم.

۶ شهریور ۱۳۹۵ ۱۶:۰۰
تعداد بازدید : ۳۸۹