صادرات نفت عراق از خاک ایران در صورت عدم توافق با اقلیم کردستان

صادرات نفت عراق از خاک ایران در صورت عدم توافق با اقلیم کردستان
معاون وزیر نفت عراق گفت، اگر بغداد با اقلیم کردستان برای صادرات نفت به توافق نرسد، گزینه فروش نفت خود از طریق ایران را بررسی خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، یک مقام ارشد وزارت نفت عراق گفت، اگر مذاکرات با منطقه خودمختار اقلیم کردستان در خصوص موافقتنامه تقسیم درامد نفت شکست بخورد، بغداد گزینه فروش نفت خود از طریق ایران را مورد بررسی قرار خواهد داد.

فیاض النیما، معاون وزیر نفت عراق گفت، سازمان بازاریابی نفت عراق قصد دارد احتمالا هفته آینده مذاکراتی را با اقلیم کردستان عراق در مورد صادرات نفت از طریق ترکیه برگزار نماید.

وی افزود: «اگر مذاکرات بدون توافق پایان یابد، ما شروع به یافتن راهی برای فروش نفتمان خواهیم کرد، زیرا ما به پول نیاز داریم، یا از طریق ایران یا دیگر کشورها.»

عراق، دومین تولید کننده بزرگ نفت اوپک، 95 درصد از درآمدهای دولتی خود را از طریق فروش نفت تامین می کند. اقتصاد این کشور تحت فشار ناشی از افت قیمت نفت و جنگ با داعش قرار دارد.

اقلیم کردستان عراق، روزانه حدود 500 هزار بشکه نفت تولید و از طریق ترکیه صادر می کند. بغداد نمی تواند نفت تولید شده در کردستان عراق را از طریق ایران صادر کند، اما ممکن است روزانه حدود 150 هزار بشکه از نفت خود را که در استان کرکوک تولید می شود، از طریق ایران صادر کند.

به گفته یک مقام آگاه که نخواست نامش فاش شود، توافق بین ایران و عراق می تواند عملکردی مشابه قراردادهای سواپ نفتی بین تهران و کشورهای حاشیه خلیج فارس داشته باشد.

ایران نفت عراق را برای مصرف پالایشگاه هایش وارد خواهد کرد و معادل همان نفت را از طرف بغداد و از طریق بنادر جنوبی خود صادر خواهد کرد. عراق دارای بنادری در خلیج فارس است، اما این بنادر از طریق خط لوله به میادین نفتی کرکوک متصل نیستند.

نیما گفت، شرکت دولتی نفت شمال عراق هفته گذشته صادرات نفت از طریق خط لوله تحت کنترل اقلیم کردستان به ترکیه را از سر گرفته است. «این نشانه ای از حسن نیت برای دعوت آنها (کردها) به شروع مذاکرات است.»

۷ شهریور ۱۳۹۵ ۱۰:۴۰
تعداد بازدید : ۴۰۷