صعود پلیمرها و سقوط قیر

مقایسه حجم و ارزش معاملات محصولات پلیمری در ۵ ماهه نخست سال ۹۴ و ۹۵ نشان می دهد که حجم معاملات نقدی پلیمرها با ۱۵ درصد رشد و معاملات سلف نیز با ۱۰۵ درصد رشد روبه رو بوده است.

به گزارش «پتروتحلیل»، به این ترتیب از ابتدای سال ۹۴ تا پایان مردادماه، حجم معاملات پلیمرها به صورت نقدی ۵۵۶ هزار و ۴۶۶ تن با ارزش ۲۲ میلیارد و ۴۹۱ میلیون و ۲۱۶ هزار و ۳۶۵ ریال بوده است که در سال ۹۵ و تا پایان مردادماه به ۶۳۷ هزار و ۲۲۵ تن با ارزش ۲۳ میلیارد و ۴۲۱ میلیون و ۷۱۴ هزار و ۸۸۷ تومان رسیده است.
به این ترتیب ارزش معاملات پلیمرها به صورت نقدی نسبت به سال ۹۴ در بورس کالای ایران ۴٫۱ درصد و معاملات سلف هم ۸۹ درصد رشد داشته است. در کل حجم معاملات پلیمری در سال ۹۵ نسبت سال گذشته ۳۶ درصد و ارزش آن نیز ۲۲ درصد رشد داشته است.
در همین حال در گروه محصولات شیمیایی نیز حجم معاملات نقدی با ۱۰۱ درصد رشد روبه رو بوده است، در این گروه حجم معاملات سلف ۳۱ درصد کاهش را نسبت به سال ۹۴ نشان می دهد. همچنین ارزش معاملات نقدی ۱۰ درصد کاهش و ارزش معاملات سلف ۴۴ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.
به این ترتیب حجم معاملات نقدی در گروه محصولات شیمیایی در سال ۹۴ در حدود ۱۲۴ هزار و ۶۱۹ تن با ارزش ۲ میلیارد و ۹۰۴ میلیون و ۷۱۵ هزار و ۴۸۰ ریال بوده است که در سال ۹۵ به ۲۵۰ هزار و ۸۲۵ تن با ارزش ۲ میلیارد و ۸۵۸ میلیون و ۶۲۰ هزار و ۸۲۶ ریال رسیده است.
در گروه گازها و خوراک ها حجم معاملات نقدی و سلف به ترتیب ۱۴ و ۵۰ درصد کاهش داشته است، همچنین ارزش معاملات نیز با ۱۴ و ۴۷ درصد کاهش نسبت به سال ۹۴ روبه رو شده است.
با این حال تالار محصولات پتروشیمی نسبت به سال ۹۴ شاهد افزایش حجم معاملات به صورت نقدی و سلف بوده است، به این ترتیب حجم کل معاملات نقدی محصولات پتروشیمی ۳۰ درصد و حجم کل معاملات سلف نیز ۳۸ درصد رشد داشته است. ارزش کل معاملات نقدی و سلف محصولات پتروشیمی نیز در سال ۹۵ به ترتیب با ۲٫۶ و ۷۷ درصد رشد روبه رو شده است.
حجم کل معاملات محصولات پتروشیمی در سال ۹۵ نسبت به سال گذشته حدودا ۳۳ درصد و ارزش آن نیز ۲۱ درصد رشد داشته است.
به این ترتیب حجم کل معاملات محصولات پتروشیمی در سال ۹۴ حدودا یک میلیون و ۱۹ هزار و ۳۹۶ تن با ارزش ۳۳ میلیارد و ۶۱۹ میلیون و ۱۷ هزار و ۸۰ ریال بوده است. در سال ۹۵ هم حجم معاملات محصولات پتروشیمی یک میلیون و ۳۵۵ هزار و ۴۲۹ تن با ارزش ۴۰ میلیارد و ۵۸۲ میلیون و ۱۰۲ هزار و ۹۶۱ ریال بوده است.

در همین حال معاملات قیر و وکیوم باتوم در سال پنج ماه نخست ۹۵  نسبت به سال گذشته روندی منفی را تجربه کرده است، به طوری که معاملات قیر به صورت سلف در سال ۹۴ حدودا ۱۵۰ هزارتن بوده است که در مدت مشابه در سال ۹۵، حجم معاملات صفر بوده است. معاملات قیر به صورت نسیه هم در سال ۹۴ حدودا ۲ هزارتن بوده که در سال ۹۵ به ۳ هزار و ۲۰۰ تن رسیده است. در کل حجم معاملات قیر در ۵ ماه نخست سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، به میزان ۱ درصد و ارزش آن نیز ۳۵ درصد کاهش داشته است.

۷ شهریور ۱۳۹۵ ۱۱:۱۴
تعداد بازدید : ۵۰۲