امضای دو تفاهم نامه جدید در پتروشیمی/ایران قطب آینده پتروشیمی جهان است

امضای دو تفاهم نامه جدید در پتروشیمی/ایران قطب آینده پتروشیمی جهان است
مذاکره با شرکت های بزرگ صنعت پتروشیمی جهان آغاز شده است و تاکنون دو تفاهم نامه با توتال و لینده، برای بررسی و برآورد اقتصادی طرح هایی که در ایران اجرایی خواهد شد امضا شده و در آینده نزدیک نیز دو تفاهم نامه دیگر به امضا خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار نیپنا، مرضیه شاهدایی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ظهر امروز دوشنبه (8 شهریور ماه) در نشستی خبری که به مناسب هفته دولت در این شرکت برگزار شد،در خصوص اجرایی شدن دو تفاهم نامه اخیر با شرکت های خارجی، اظهار کرد: به طور طبیعی اجرایی شدن تفاهم نامه ها به دلیل مطالعات و برآوردهای فنی و اقتصادی زمان بر هستند و معمولا دوره زمانی یک تا 4 ساله را می طلبد.  

وی افزود: شرایط صنعت پتروشیمی بسیار با چند سال گذشته به دلیل تحریم ها ها تغییر کرده است. در حال حاضر بیشتر شرکت های به نام بین المللی و صاحب نام در صنعت پتروشیمی، آمادگی خود را برای  حضور در این صنعت به صورت مشارکتی، سرمایه گذاری و به طرق مختلف اعلام کرده اند.

نائب رئیس هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی خاطر نشان کرد: به دلیل مزیت های منابع و حتی موقعیت های ژئو پلتیک و جغرافیایی و نیز توانمندی های ایران در توسعه صنعت پتروشیمی، پیش بینی ها حکایت از آن دارد، ایران می تواند قطب آینده پتروشیمی جهان باشد.

وی با اشاره به تاثیر برجام بر صنعت پتروشیمی گفت: اجرایی شدن برجام تاثیرات مثبتی را بر صنعت پتروشیمی گذاشته و برداشته شدن تحریم ها، مسیر توسعه را هموار کرده است.

شاهدایی ادامه داد: از سال گذشته با رفع تحریم ها، صادرات توسعه پیدا کرد و مجاری صادراتی جدیدی برای محصولات پتروشیمی ایران ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه مبداً توسعه صنعت پتروشیمی از راه سرمایه گذاری خارجی بوده است، افزود: مجموع رشد صنعت پتروشیمی در بخش تولید در سه سال گذشته (از ابتدای دولت یازدهم تاکنون) در حدود 15.5 درصد بود است.

وی با بیان اینکه مجموع رشد تولید این صنعت در سال گذشته 7 درصد بوده است، ادامه داد: بررسی های نشان می دهد که مجموع صادرات در مدت یاد شده، 46 درصد رشد را به خود اختصاص داده است .

معاون وزیر نفت، امسال و نیمه اول 96 را سال استثنایی برای صنعت پتروشیمی خواند و درخصوص 7 طرحی که در سال جاری به بهره برداری رسیده اند، افزود: با افتتاح پتروشیمی تخت جمشید ماهشهر، پتروشیمی لرستان، اسید سولفوریک ارومیه، فاز 2پتروشیمی کاویان، اتیلن گلایکول مروارید، اوره آمونیاک مرودشت و پتروشیمی مهاباد است  در حدود 4 میلیون تن به ظرفیت تولید کشور افزوده شده است که البته بخشی از محصولات این مجتمع های جدید تاکنون صادر شده است.

شاهدایی، خاطر نشان کرد: ضمن آنکه افتتاح دو طرح جدید در آینده نزدیک در دستور کار قرار داد، پیش بینی می شود 7 طرح دیگر با ظرفیت 2.5 میلیون تن تا پایان امسال، به بهره برداری کامل برسند.

به گفته وی، فاز اول و دوم خط لوله اتیلن غرب از عسلویه تا مهاباد، فاز 2 پتروشیمی کارون، پلی اتیلن کردستان، فاز 3 پتروشیمی پردیس، پتروشیمی انتخاب، پتروشیمی تخت جمشید پارس عسلویه و پتروشیمی دالاهو، مجتمع هایی هستند که با سرمایه گذاری 4500 میلیون یورو تا پایان امسال وارد مدار تولید خواهند شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با یبان اینکه مجموع ظرفیت های جدیدی که به ظرفیت اسمی صنعت پتروشیمی در پایان امسال افزوده خواهد شد، 6.5 میلیون تن است، ادامه داد: در مسیر توسعه این صنعت کشور، در سال 96 نیز طرح هایی به بهره برداری می رد که بیشتر آنها پیشرفتی بیش از 90 درصد دارند که با تکمیل ساخت، در نیمه اول سال آینده و تا پایان دولت یازدهم افتتاح می شوند.

وی این طرح ها را شامل فاز نخست پتروشیمی بوشهر، الفین ایلام، مخازن متمرکز عسلویه، متانول مرجان، پتروشیمی کاوه و پتروشیمی صدف عنوان کرد و گفت: این طرح ها با سرمایه گذاری 3 هزار میلیون یورو به بهره برداری می رسند و با بهره برداری از این گروه 7 هزار تن به تولید صنعت پتروشیمی کشور افزوده شود.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی مجموع عملکرد تولید صنعت پتروشیمی از ابتدای سال تاکنون را در حدود 21 میلیون تن اعلام کردو افزود: این میزان تولید در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، با توجه به طرح هایی که راه اندازی شده، نشان از رشد 7.7 درصدی دارد.

وی ادامه داد: پتروشیمی، صنعتی است که نیاز به سرمایه گذاری بالایی دارد. با برنامه ریزی های صورت گرفته در شرکت ملی صنایع پتروشیمی و برآورد هزینه ها، 55 طرح در این صنعت در حال ساخت است که با بهره برداری از 15 مجتمع تا پایان سال جاری و ابتدای سال آینده، 40 طرح باقی می ماند.

معاون وزیر نفت، سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی 40 طرح جدید را در حدود  20 تا 22 میلیارد یورو دانست و افزود: با تامین اعتبارات مورد نیاز، این طرح ها تا 5 سال آینده به بهره برداری می رسند.

شاهدایی گفت: با توجه به خوراک های موجود در کشور برنامه ریزی بلند مدتی نیز برای این صنعت انجام دادیم. با توجه به راه اندازی فازهای پارس جنوبی، میزان تولید گاز طبیعی کشور بیشتر خواهد شد .

به گفته وی، درصورت تامین خوراک کافی از سوی پارس جنوبی، اجرا و بهره برداری 28 طرح جدید با مجموع سرمایه گذاری 30 میلیارد یورو در بازه زمانی 10 سال آینده در دستور کار قرار دارد.

شاهدایی افزود: با توجه به اینکه این حجم سرمایه از داخل کشور قابل تامین نیست، نیاز است تا با ایجاد مشوق هایی از سوی وزارت نفت و مجموعه دولت، راه ورود سرمایه گذاران خارجی را به صنعت پتروشیمی هموارتر شود.

وی جذب سرمایه خارجی را امری ضروری برای توسعه پتروشیمی خواند و افزود: در این راه کارهای زیادی انجام شد که از جمله آن می توان به تثبیت 10 ساله نرخ خوراک پتروشیمی ها و تعیین فرمول مشخص برای محاسبه قیمت  اشاره کرد.

معاون وزیر نفت ایجاد هاب های جدید پتروشیمی را از دیگر فعالیت های صورت گرفته در این صنعت دانست و گفت: اکنون دو هاب عسلویه و ماهشهر در کشور وجود دارد و 2 هاب پتروشیمی دیگر در چابهار و منطقه انرژی پارسیان نیز در حال ساخت است، همچنین در آینده ای نزدیک، منطقه جاسک به منطقه ویژه پتروشیمی تبدیل خواهد شد.

شاهدایی ادامه داد: صنعت پتروشیمی صنعتی انرژِی بر و  نیازمند به آب زیاد است، همچنین برای صادرات، لجستیک خاصی را می طلبد که هرجا مستقر می شود امکان صادرات آن نیز باید مهیا باشد.

وی افزود: به پتروشیمی هایی که در داخل کشور ایجاد خواهند شد، خوراک تخصیص یافته گاز طبیعی خواهد بود زیرا اتان قابل انتقال نیست. با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز ظرفیت تولید ال پی جی بیشتر می شود و می توان از این خوراک نیز بهره برد.

این خبر در حال تکمیل است

۸ شهریور ۱۳۹۵ ۱۴:۳۶
تعداد بازدید : ۴۰۶