ادامه روند عرضه تک نرخی بنزین به صلاح جامعه است

ادامه روند عرضه تک نرخی بنزین به صلاح جامعه است
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به پیامدهای منفی عرضه دو نرخی بنزین در کشور گفت: عرضه دو نرخی بنزین فسادآور است و بدون شک حذف کارت سوخت و عرضه تک نرخی بنزین به نفع مردم خواهد بود.

 منصور ریاحی  در  گفتگو با خبرنگار شانا درباره تصمیم اخیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر حذف کارت سوخت بنزین در کشور گفت: با توجه به وجود مرکز پژوهشها و کمیسیونهای تخصصی مجلس هر تصمیمی با رای و نظر کارشناسی اتخاذ می شود که درباره حذف کارت سوخت بنزین این تصمیم کارشناسی در عمل به رای گذاشته شد.

وی افزود: درباره هر موضوعی عده ای موافق و مخالف وجود دارد اما سرانجام به رای اکثریت باید احترام گذاشت، همانطور که ما خود را تابع قانون و نظر دولت و مجلس می دانیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با اعلام مخالفت با عرضه دو نرخی بنزین در کشور افزود: عرضه دو نرخی بنزین فسادآور است و بدون شک  تصمیم مجلس و سرانجام دولت برای حذف کارت سوخت و عرضه تک نرخی بنزین به نفع مردم خواهد بود.

به اعتقاد وی، کاری که امروز مجلس شورای اسلامی باید انجام دهد و در مسیر آن به دولت کمک کند حذف یارانه های انرژی و خارج شدن از زیر این بار سنگین این هزینه هاست.

ریاحی ادامه داد: اعتبارات تخصیصی به یارانه انرژی باید صرف توسعه زیرساختهای کشور در زمینه حمل و نقل ریلی، درون و برون شهری و ساماندهی مصرف انرژی شود تا شاهد افزایش سرمایه گذاری در بخش تولید و خدمات دولتی در کشور باشیم.

وی درباره احتمال افزایش قیمت فرآورده های نفتی اظهار کرد: هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت فرآورده های نفتی نظیر بنزین و گازوئیل در دولت وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با تاکید بر حفظ سامانه هوشمند سوخت گازوئیل گفت: زیرساختهای این سامانه برای کنترل مصرف و قاچاق گازوئیل حفظ خواهد شد.

وی اعلام کرد: با حفظ سامانه هوشمند سوخت عرضه گازوئیل بر اساس پیمایش، اطلاعات بارنامه و در آینده جی پی اس (GPS) به دنبال منطقی کردن مصرف و مهار قاچاق این فرآورده در کشور هستیم.

به گزارش شانا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه (سوم شهریورماه) در ادامه رسیدگی به لایحه اصلاح قانون بودجه سال ١٣٩٥ با حذف بند ح تبصره ١٤ قانون بودجه ١٣٩٥  رای به حذف کارت سوخت دادند.

مجلس نهم در روزهای پایانی کار خود با ارائه مصوبه‌ای خواستار توزیع بنزین با کارت سوخت و دو نرخی شدن بنزین شده بود که بحثهای فراوانی را از ٢٩ فروردین ماه میان مجلسی‌ها و دولتی‌ها رقم زد.

مسئولان وزارت نفت بارها با حضور در کمیسیون انرژی مجلس توضیحات لازم را برای حذف کارت سوخت ارائه کرد که پس از گذشت پنج ماه از ابلاغ این مصوبه نمایندگان با رای و اعمال نظر نظر کارشناسی کارت سوخت بنزین را از چرخه توزیع سوخت کشور حذف کردند.

مهمترین استدلالی‌ که از سوی حامیان  حذف کارت سوخت بیان همواره بیان می‌شود، این است که  هدف اجرای طرح کارت هوشمند سوخت بنزین، کنترل مصرف، کاهش واردات، حذف قاچاق بنزین، زمینه سازی برای تک نرخی و واقعی شدن قیمت بنزین، فرهنگ‌سازی برای جایگزینی سوخت سی ان جی، صرفه‌جویی ارزی و مدیریت مصرف سوخت بود که همگی به سرانجام رسیده است و دیگر توجیهی برای نگهداری و صرف هزینه سالانه ٢٠٠ میلیارد ریالی حفظ این سیستم وجود ندارد.

همچنین با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت و در نتیجه کاهش قیمت فوب خلیج فارس بنزین و افزایش پلکانی قیمت در داخل، قاچاق این فرآورده نفتی توجیه اقتصادی ندارد؛ بنابراین نیازی به تداوم استفاده از این کارتها برای جلوگیری از قاچاق بنزین و ایجاد مزاحمت برای مردم وجود ندارد.

۹ شهریور ۱۳۹۵ ۱۰:۴۹
تعداد بازدید : ۳۷۴