ایران علاقمند به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با لبنان است

ایران علاقمند به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با لبنان است
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ایران علاقمند به توسعه روابط با لبنان در همه حوزه ها بویژه در حوزه اقتصادی و تجاری است، امیدواریم با برگزاری کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ٢ کشور، شاهد این امر باشیم.

به گزارش شانا به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، علی طیب نیا، دیروز (دوشنبه، هشتم شهریورماه) با وزیر صنایع لبنان که در راس هیئتی متشکل از صاحبان صنایع، بازرگانان و نمایندگان بخش اقتصادی و بانکی آن کشور وارد ایران شده است، دیدار و گفتگو کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در این دیدار، روابط ایران و لبنان را از دیرباز، بسیار صمیمانه و برادرانه عنوان کرد و گفت: در روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران، کشور لبنان جایگاه ویژه و کاملا متمایزی دارد.

وی با بیان این که ما در توسعه و تعمیق روابط با کشور لبنان قائل به هیچ محدودیتی نیستیم، افزود: ما بسیار علاقه به توسعه روابط ٢ کشور در همه حوزه ها بویژه در حوزه اقتصادی و تجاری داریم که متاسفانه هنوز همپای روابط بسیار خوب سیاسی ایران و لبنان توسعه نیافته است و امیدواریم با توجه به سفر شما به ایران و برگزاری کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ٢ کشور، شاهد این امر باشیم.

طیب نیا با اشاره به تنوع و تعدد مسائل، موضوعها و زمینه های مشترک برای توسعه همکاریهای میان ٢ کشور، از در جریان بودن مذاکرات بین ایران و لبنان در خصوص برقراری تجارت ترجیحی ٢ کشور، ابراز خرسندی و برای هرگونه همکاری در خصوص تصویب نهایی و اجرایی شدن آن اعلام آمادگی کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: در خصوص سرمایه گذاری متقابل ٢ کشور و نیز سرمایه گذاری مشترک، در گذشته توافقهایی انجام شده و کارگروه مشترکی در این ارتباط تشکیل شده است، پیشنهاد می‌کنم کمیته سرمایه گذاری مشترک ٢ کشور هرچه سریعتر تشکیل شده و مسائل مورد توجه طرفین در آن بررسی شود.

وی با اشاره به برخی درخواستهای هیئت لبنانی در خصوص استفاده از معافیتهای گمرکی، مالیاتی و نیز فعالیت در مناطق آزاد تجاری، عنوان کرد: بسیاری از موارد مورد درخواست، در ایران وجود دارد، از جمله معافیت مالیاتی گسترده برای سرمایه گذاران خارجی و داخلی بویژه در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که معافیتهای مالیاتی و گمرکی به شکل خیره کننده و گسترده‌ای در آن اعمال می‌شود.

حسین الحاج حسن، وزیر صنایع لبنان نیز طی سخنانی در این دیدار، با استقبال از توسعه روابط ٢ کشور و این که اصولا خود وی و هیئت همراه با همین هدف به تهران سفر کرده‌اند، گفت: ما معتقدیم در ٣ موضوع مشترک، توسعه و تقویت تبادل تجاری طرفین، توسعه و تقویت سرمایه گذاریهای مشترک و نقش آفرینی ایران در صدور کالاهای لبنانی به آسیای میانه و نقش مقابل این کشور در صدور کالاهای ایرانی به شمال آفریقا، ایران و لبنان می‌توانند همکاریهای بسیار موثر و موفقی داشته باشند.

وی افزود: ما پیشنهاد تهیه و اجرای توافقنامه‌ای مشترک تجاری بین ایران و لبنان را داریم که گامهای خوبی در این ارتباط و در زمینه تهیه فهرست کالاهای ترجیحی قابل معامله میان ٢ کشور برداشته شده است.

وزیر صنایع لبنان تصریح کرد: منافع ناشی از اجرایی شدن این موافقنامه می‌تواند برای هر ٢ کشور بسیار چشمگیر باشد و امیدواریم هرچه سریعتر بتوانیم در این خصوص از مرحله یادداشت تفاهم به امضای توافقنامه مشترک برسیم.

۹ شهریور ۱۳۹۵ ۱۰:۵۱
تعداد بازدید : ۳۹۲