پیش بینی افزایش ۱۰ میلیارد دلاری صادرات کشور در سال ۹۵

پیش بینی افزایش ۱۰ میلیارد دلاری صادرات کشور در سال ۹۵
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تولید با اشاره به پیش بینی افزایش ۱۰ میلیارد دلاری صادرات ایران در سال ۹۵ در مقایسه با سال ۹۴ گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم در بخش‌های مختلف صنعتی برای صادرات محصولات تولیدی در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار بخش بازرگانی خبرگزاری تسنیم، رضا رحمانی امروز در همایش پایدار در بازار روسیه اظهار کرد: تولید دو بال فناوری و صادرات دارد که ما امسال در 7 برنامه اقتصادی به موضوع تحریک تقاضا و صادارت توجه ویژه‌ای خواهیم داشت.

وی افزود: در کشور 7500 واحد کوچک و متوسط که مشکلات و مسائل مالی دارند راه‌اندازی می‌شوند و همچنین واحدهای جدیدی برای راه‌اندازی در دستور کار قرار دارد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تولید ادامه داد: در سالجاری  براساس برنامه ریزیهای انجام شده 10 میلیارد دلار افزایش صادرات در مقایسه با سال گذشته خواهیم داشت. 

*امسال 10 میلیارد دلار افزایش صادرات خواهیم داشت

وی تصریح کرد: در این ارتباط تمام برنامه‌ریزیهای لازم در بخشهای مختلف صنعتی صورت گرفته همچنین بازارهای هدف شناسایی شده است.

رحمانی تاکید کرد: بسته تشویقی توسط معاون اول رئیس جمهور برای امر صادرات در کنار بسته تشویقی تولید در نظر گرفته شده است. 

وی افزود: منابع مورد نظر برای این امر از طریق صندوق توسعه ملی، همچنین جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی بعد از برجام و حتی بودجه تامین می‌شود. 

قائم مقام وزیر صنعت با بیان اینکه برای حمایت از واحدهای صنعتی و کشاورزی در امر صادرات میزان تسهیلات کاهش یافته است گفت: موضوع تقویت صادرات به عنوان یک سیاست کلان کشور در نظر گرفته شده است به طوری که رهبر معظم انقلاب بر صادرات دانش‌بنیان تاکید دارند و در این ارتباط کشورهای همسایه ایران بیشتر مورد توجه هستند هرچند وضعیت فعلی تجارت ایرا ن و روسیه رضایت‌بخش نیست. 

وی با اشاره به اینکه راههای مختلف زمینی و هوایی و دریایی برای تجارت وجود دارد و دو کشور از گذشته روابط مناسبی با یکدیگر داشتند گفت: اقداماتی نظیر ایجاد خط کشتیرانی و موافقتنامه‌های تجاری در یکسال گذشته انجام شده و در این خصوص مذاکرات سنگینی مدنظر بوده است اما باید اذعان داشت که دولت برای گسترش روابط تجاری با روسیه همه کار نیست و اصل کار روی دوش بخش خصوصی است و ما در نهایت کاتالیزور هستیم. 

رحمانی اضافه کرد: ایران در محصولات کشاورزی و باغی خود که مورد نیاز روسیه است حرفهای زیادی برای گفتن دارد اما ما در فرم تجارت خود و ایجاد شرکتهای بزرگی که بتوانند تمام امور مربوط به صادرات به روسیه و در حجمی بالا داشته باشند نداریم. 

وی گفت: دولت از ایجاد مراکز لجستیکی که بتواند به موقع به اندازه و با کیفیت محصول مورد نظر روسها را تحویل دهد استقبال می‌کند.

* ایران از به هم خوردن روابط اقتصادی ترکیه و روسیه استقبال نمی‌کند

وی گفت: ما در بخش‌های مختلفی مانند تولید خرما و سیب درختی ظرفیت داریم اما صادرات ما در این بخش اندک است. 

رحمانی با اشاره به اینکه بر هم خوردن روابط کشورها مورد توجه ما نیست و ما دوست نداریم که رابطه کشورها به هم بخورد تا ما بتوانیم در بازار روسیه حضور داشته باشیم گفت: هر کشوری می‌تواند سهم مشخصی از بازار را داشته باشد و نگاه به بازار روسیه بلندمدت واستراتژیک است و به صورت کنسرسیوم باید در این کشور ورود پیدا کنیم. 

۹ شهریور ۱۳۹۵ ۱۳:۵۴
تعداد بازدید : ۴۵۱