دولت نمی‌خواهد مجلس در برنامه ریزی برای کشور مشارکت داشته باشد

دولت نمی‌خواهد مجلس در برنامه ریزی برای کشور مشارکت داشته باشد
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت می‌خواهد سیاستهای برنامه‌ای را خود تنظیم کند و موضوع برنامه ریزی را از ید اختیار مجلس خارج کند.

سید محمد حسینی شاهرودی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم گفت: در برنامه ششم رشد هشت درصدی به عنوان هدف اصلی لحاظ شده است که این موضوع مسیر دشواری را پیش روی مجریان بعدی قرار می‌دهد.

وی افزود، در کمیسیون اقتصادی نیز این موضوع محل بحث قرار گرفت که دولت چگونه می‌خواهد این هدف را محقق کند. یکی از  استدلالها این بود که با توجه به فرمایشات رهبری از آنجا که عقب افتادگی ما نسبت به کشورهای دیگر در زمینه‌های مختلف زیاد شده است، می‌بایست یک حرکت پرشتاب را در دستور کار قرار دهیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد، وقتی رشد 8درصدی محقق شد، می‌توان گفت یک حرکت قابل قبول در حوزه اقتصاد محقق شده است.

حسینی با اشاره به عدم حضور وزیر اقتصاد در نشستهای کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نمایندگان دولت که در کمیسیون حاضر می‌شدند در پاسخ به سوالاتی درباره چگونگی لحاظ کردن رشد 8درصد در برنامه ششم  تاکید داشتند که این رقم بر اساس یکسری محاسبات بدست آمده است و در صورت تغییر آن، مابقی اهداف و جداول در نظر گرفته شده مثل تورم و نرخ بی‌کاری نیز بر هم خواهد خورد.

وی افزود، در آن جلسات مدل و راهکارهایی برای تحقق دستیابی به این هدف ارائه نشد و به نظر می‌رسد دولت با باز نکردن لایه‌های مختلف برنامه ششم می‌خواهد یکسری اختیارات کلی را در برنامه داشته باشد.

حسینی تاکید کرد، دولت می‌خواهد سیاستهای برنامه‌ای را خود تنظیم کند و موضوع برنامه‌ریزی را از ید اختیار مجلس خارج کند.

این عضو کمیسیون اقتصادی گفت: دولت قصد دارد یکسری احکام کلی را از سوی مجلس در اختیار داشته باشد، همچنین نمی‌خواهد برنامه ششم توسعه از سوی نمایندگان مجلس دستکاری شود و  بر این اساس قدرت مانور بالاتری داشته باشد.

حسینی اذعان کرد، مشکل این رویکرد دولت این است که تکلیف رابطهء دولت و مجلس را مشخص نمی‌کند و از این مسیر اختلافات این دو قوه تشدید می‌شود. چنانکه همین رویکرد در قراردادهای جدید نفتی مشکلاتی  را ایجاد کرده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۵ ۱۰:۵۵
تعداد بازدید : ۴۳۳