بازرگانی پتروشیمی یک میلیارد و 375 میلیون دلار محصول صادر کرد

بازرگانی پتروشیمی یک میلیارد و 375 میلیون دلار محصول صادر کرد
صدور محصولات پتروشیمی در 3 ماه نخست سال 91 روند مطلوبی داشت و گاز مایع بیشترین سهم را به خود اختصاص داد.
 

به گزارش خبرنگار شانا از ابتدای سال جاری تا پایان خرداد ماه، شرکت بازرگانی پتروشیمی روند عادی صدور محصولات خود به مقاصد مختلف را همانند سال گذشته ادامه داد.

بر این اساس میزان کل صادرات پتروشیمی در سه ماه نخست سال به یک میلیون و 512 هزار تن و ارزش صادرات نیز به بیش از یک میلیارد و375 میلیون دلار رسید.

گاز مایع شامل پروپان و بوتان به وزن 723 هزارتن بیشترین سهم را در میان محصولات صادراتی شرکت بازرگانی پتروشیمی به خود اختصاص داد.

طبق برنامه ریزی های انجام شده در سال تولید ملی،حمایت از کار و سرمایه ایرانی ارزش صادرات پتروشیمی به بیش از 15 میلیارد دلار تا پایان سال خواهد رسید.

به گزارش شانا صنعت پتروشیمی در سه ماه نخست امسال بیش از 7 میلیون تن محصول تولید کرده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل 9 درصد رشد داشته است.

بر پایه این گزارش، مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیش تر گفته بود: امسال با بهره برداری از چند مجتمع پتروشیمی، تولید و صادرات فرآورده های پتروشیمی با تنوع بازارهای جدید همراه خواهد بود.

علی محمد بساق زاده اظهار کرده بود: تحریم صنعت پتروشیمی ایران، تاثیر خاصی بر تولید و صادرات ندارد و کشورهای زیادی از جمله کشورهای اروپایی همچنان خواستار خرید از ایران هستند.

وی افزوده بود: صنعت پتروشیمی ایران علاوه بر تامین نیاز داخل، فرآورده های پتروشیمی را با بازاریابی مناسب شرکت های تولید کننده که از قبل انجام شده، به بازارهای هدف صادر می کند که از روند مطلوبی برخوردار است.

به گفته بساق زاده، بخشی از صادرات محصولات پتروشیمی ایران که پیش از این به کشورهای اروپایی صادر می شد، اکنون به کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین صادر می شود و کشورهای آسیای جنوب شرقی، خاورمیانه، خاور دور، شبه قاره هند و اروپا به ترتیب بیشترین سهم ارزشی صادرات محصولات پتروشیمی را به خود اختصاص داده اند.

ارزش صادرات محصولات پتروشیمی در دولت های نهم و دهم با 517 درصد افزایش از 2.3 میلیارد دلار به 14.2 میلیارد دلار رسید.

در این مدت ارزش فروش داخلی محصولات پتروشیمی نیز با 548 درصد افزایش از 16052 میلیارد ریال به 104002 میلیارد ریال افزایش یافت.

آمار نشان می دهد که در این مدت 167 درصد به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی افزوده شده و استفاده از ظرفیت خالی صنایع پتروشیمی به نحو چشمگیری افزایش یافته است.

۷ تیر ۱۳۹۱ ۰۰:۰۸
تعداد بازدید : ۸۹۳