معامله محصولات شیمیایی و فرآورده های نفتی در بورس کالا می ماند

معامله محصولات شیمیایی و فرآورده های نفتی در بورس کالا می ماند
محصولات شیمیایی و فرآورده های نفتی که در بورس کالا پذیرفته شده اند، به بورس انرژی منتقل نخواهد شد.

به گزارش شانا، مدیرعامل بورس انرژی با بیان این که بورس انرژی تنها به عرضه محصولاتی می پردازد که به صورت انرژی تعریف می شود، گفت: محصولات شیمیایی و فرآورده های نفتی که در بورس کالا پذیرفته شده اند، به بورس انرژی منتقل نخواهد شد .

شاپور محمدی با اشاره به این که بورس انرژی فعالیت خود را آغاز کرده است، تصریح کرد: بر این اساس در 5 ماه آینده، معامله برق در این بورس شروع خواهد شد.

محمدی با اشاره به این که حامل های انرژی با محصولات پتروشیمی متفاوت است، تصریح کرد: با توجه به این موضوع هر محصولی که بتواند به صورت انرژی تعریف شود، در بورس انرژی عرضه خواهد شد.

وی با تاکید بر این که آمادگی برای معامله هر نوع انرژی در بورس انرژی فراهم است، اظهار کرد: این موضوع شامل انرژی خورشیدی و دیگر انرژی ها می شود.

مدیرعامل بورس انرژی با بیان این که امکان عرضه محصول از دیگر کشورهای دنیا در بورس انرژی فراهم است، افزود: همانند کشورهایی که بورس انرژی در آنها به عرضه چند نوع انرژی می پردازد، در بورس انرژی ما هم امکان عرضه چند نوع انرژی فراهم است.

بر اساس اعلام سازمان بورس ، محمدی با تاکید بر این که با راه اندازی بورس انرژی مبادلات ارزی در حوزه فراورده های هیدروکربوری شفاف خواهد شد، اظهار کرد: یکی از مهم ترین مزیت های راه اندازی این بورس کمک به از بین رفتن رانت است.

وی با تاکید بر این که با معامله این فرآورده ها چنین خلایی در بازار سرمایه تصریح کرد: با معامله این فرآورده ها در بازار سرمایه، می توانیم شاهد شفافیت بیشتر برای قیمت گذاری در این حوزه ها باشیم .

محمدی درباره نحوه قیمت گذاری محصولات در بورس انرژی گفت: در یک اقتصاد آزاد رقابتی، مکانی که با عنوان بورس تعریف می شود مشمول قیمت گذاری نخواهد شد که این اتفاق در بورس انرژی نیز رخ خواهد داد.

مدیرعامل بورس انرژی افزود: بورس انرژی می تواند در منطقه خاورمیانه خودنمایی کند و محلی برای معاملات حامل های انرژی در سطح منطقه باشد.

۱۱ تیر ۱۳۹۱ ۰۰:۰۳
تعداد بازدید : ۹۳۲