صنعت پتروشیمی ایران به دنبال مقصد های جدید صادراتی

صنعت پتروشیمی ایران به دنبال مقصد های جدید صادراتی
صنعت پتروشیمی ایران اکنون در دورانی جدید از رشد و توسعه خود قرار گرفته است و به عبارتی دیگر می توان گفت که این صنعت ارزش آفرین با توجه به برنامه ریزی های انجام شده در آستانه جهشی دوباره قرار گرفته است.
امسال افزون برافزایش ظرفیت تولید و رشد صادرات، شرکت های پتروشیمی به دنبال صادر کردن محصولات متنوع پتروشیمی خود به مقاصد جدید صادرتی هستند تا بتوانند همسو با احیای برخی بازارهای از دست رفته کشورهای جدیدی را به مقصد های صادراتی خود اضافه کنند.
همزمان با بهبود نسبی وضعیت اقتصادی کشورهای توسعه یافته و لغو تحریم صنعت پتروشیمی ایران، تقاضا برای خرید محصولات پتروشیمی کشورمان افزایش یافته است و امروز این محصولات به قاره های اروپا ، آسیا وآفریقا صادر می شود و به تازگی امریکای جنوبی نیز مشتری محصولات پتروشیمی کشورمان شده است.
ایران به عنوان دومین قدرت پتروشیمی در منطقه خاورمیانه بیش از ٢٥ درصد از تولید محصولات پتروشیمی را در اختیار دارد و با توجه به طرح های توسعه ای که در سال جاری وارد مدار تولید خواهند شد، سهم کشورمان در بازارهای بین المللی افزایش خواهد یافت که با یک استراتژی جامع می توان افزون بر بازارهای سنتی در قاره آسیا بسیاری از بازارهای جدید اروپایی و آفریقایی را نیز کسب کرد.
در این میان پس از لغو تحریم های اعمال شده علیه صنعت پتروشیمی ایران و با توجه به فضای مثبت پدید آمده در عرصه دیپلماسی، با برنامه ریزی های انجام شده تنوع محصولات و مقاصد جدید صادراتی به عنوان ٢ راهبرد با هدف صادرات محصولات و فرآورده های پتروشیمی در دستور کار قرار دارد و در حال حاضر تقاضاها از سراسر جهان برای محصولات پتروشیمی ایران در حال افزایش است.
گزارش های اعلام شده نشانگر آن است که بخش عمده صادرات محصولات پتروشیمی ایران به کشورهای آسیایی، آفریقایی و اروپای شرقی انجام شده، اما اخیرا صدور محصولات پتروشیمی به اروپای غربی نیز افزایش یافته است.
برآوردها نشان می دهند؛ نرخ رشد محصولات پتروشیمی در جهان حدود ٦ درصد است و در بازارهای بین المللی همواره با افزایش تقاضا رو به رو هستیم، اما در حال حاضر موقعیت مناسبی پیش آمده تا بتوان بازارهای جدید را تسخیر کرد.
امروز ظرفیت تولید پتروشیمی در کشورمان به بیش از ٦٠ میلیون تن رسیده است و با توجه به تنوع تولید محصول و بازارهای متنوع هیچگونه نگرانی در زمینه تامین نیاز داخل و نیز صادرات وجود ندارد.
خریداران بین المللی محصولات پتروشیمی اعتقاد دارند که مواد اولیه تولیدی در مجتمع های پتروشیمی ایران از کیفیت بالایی برخوردارند و با توجه به قیمت های مناسب محصولات پتروشیمی کشورمان مشتریان دائمی خود را دارا است. اما شرکت های ایرانی باید از برخی رقابت های مخرب برای صادرات پرهیز کرده و هماهنگ تر در بازارها حضور یابند.
کارشناسان انرژی اعتقاد دارند که صادرات محصولات پتروشیمی ایران امسال با برطرف شدن موانع موجود افزایش خواهد یافت و با پایان تحریم های اعمال شده علیه صنعت پتروشیمی ایران، مذاکره شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مجتمع های پتروشیمی با مشتریان بین المللی فرآورده های پتروشیمی ایران در حال گسترش است و شرکت ها با بازاریابی های جدید در تلاش هستند تا یکبار دیگر افزون بر تامین نیاز داخل، حضوری فعال در عرصه بین المللی داشته باشند.
در این میان با توجه به برآیندها و شاخص‌های اقتصادی موجود، نیاز به استفاده از همه ظرفیت‌های موجود برای توسعه اقتصاد ایران در دوران پساتحریم ضروری به نظر می‌رسد ودر این راستا صنعت پتروشیمی نقشی تعیین کننده و اثر بخش دارد و باید از تمام ظرفیت‌های موجود باید به بهترین شکل بهره برد. 
گفتنی است که اکنون نیز در آستانه ورود به فصلی نوین در تاریخ این صنعت، همزمان با لزوم جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید و تلاش برای تحقق جهشی دوباره، بیش از هر زمان دیگری با تکیه بر قابلیت‌های پیمانکاران، مشاوران و سازندگان توانمند ایرانی می توان مسیر توسعه صنعت پتروشیمی کشور ایران را هموار کرد.
۱۳ شهریور ۱۳۹۵ ۱۰:۴۹
تعداد بازدید : ۴۲۵