تفاهم ایران و عراق برای توسعه مبادلات تجاری

تفاهم ایران و عراق برای توسعه مبادلات تجاری
معاون بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت ایران از امضا تفاهم نامه بین استاندارن مرزی ایران عراق برای توسعه تجارت بین دو کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان توسعه تجارت ایران، رضا توفیق در پایان همایش استاندران استان های مرزی ایران و عراق موسوم به 5 + 6 از امضای تفاهمنامه تفاهمنامه‌ای بین استانداران مرزی ایران و عراق با حضور وزیر کشور مصطفی‌محمد نجارخبر داد.

وی با اشاره به حجم مبادلات بالای تجاری ایران وعراق در سالهای اخبیر افزود: بیشترین میزان کالا بین ایران و عراق از طریق مرزهای زمینی منتقل می شود که تفاهم و اشتراک نظر بین استاندران مرزی ایران و عراق می تواند سهم به سزایی در تسهیل مبادلات کالایی بین دو کشور داشته باشد.

توفیقی افزود: در این تفاهمنامه محورهایی چون تسهیل و تسریع صدور روادید برای تجار دو کشور مورد تاکید و اتفاق نظر قرار گرفت.

معاون بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت ایران گفت: حمل یکسره کالا به کشور عراق، همچنین اعمال تسهیلات در بازرسی کالا ها، اتخاذ رویه های واحد گمرکی نظیر هماهنگی ساعات کار و روز های تعطیل گمرکات دو کشور و تسهیل روابط تجاری دو کشور از دیگر موارد مطرح شده در همایش استاندران مرزی بود که بررسی و تفاهم بر سر این موضوعات در دستور کمیته کارشناسی متشکل از هر دو طرف ایران و عراقی قرار گرفت.

توفیقی حجم تجارت ایران با عراق و اقلیم کردستان عراق رو به افزایش اعلام کرد و افزود:توسعه تجارت بین دوکشور ایران و عراق نیاز به توسعه زیر ساختهای تجاری در هر دو کشور دارد که امیدواریم تلاشهای مختلف استاندران استان های مرزی ایران و عراق تسهیلات مناسبی برای تبادل کالا و خدمات بین دو کشور را برای تجار و بازرگانان به همراه داشته باشد.

گفتنی است اولین دور اجلاس 6+5 به میزبانی استان کرمانشاه برگزار شد و طبق توافق طرفین این اجلاس به طور سالیانه برگزار خواهد شد و سلیمانیه عراق میزبان دور آتی این اجلاس است.

۱۱ تیر ۱۳۹۱ ۰۰:۰۲
تعداد بازدید : ۱,۰۳۴