بورس انرژی بزرگترین بازار مالی منطقه می شود

مشکل بورس انرژی در سازمان بورس نیست، بلکه مشکل ما در دستگاه هایی از جمله وزات نیرو و وزات نفت است که تلاش ما و این دستگاه ها رفع این مشکلات برای ایجاد رونق هر چه بیشتر بورس انرژی است.

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه اطلاعات، سید علی حسینی مدیرعامل بورس انرژی با بیان این مطلب، درباره ارتباط با دستگاه های دولتی در چند سال اخیر گفت: در سه سال گذشته در بورس انرژی از کمک های دستگاه های دولتی برخوردار بودیم و این نکته یک حرف حرفه ای است. به عبارتی در سه سال گذشته خیلی از ایده هایی که در حوزه بورس انرژی مطرح بوده عملیاتی شده است.

وی با بیان اینکه هر موفقیتی از یک نقطه شروع می شود و این شروع در بورس انرژی با حمایت وزارت نفت، وزارت نیرو و همچنین سازمان بورس انجام شده، با ذکر مثالی توضیح داد: اوراق سلف نفت کوره با همت مهندس زنگنه و جوادی اجرا شد البته این بازار باید عمق بیشتری پیدا کند.

حسینی ادامه داد: توسعه بازار در گروی شروع است یعنی اگر کالایی در بورس پذیرش نشود اساساً نمی توان دنبال حجم معاملات آن یا افزایش آن رفت این حرکت از سال های گذشته آغاز شده و اکنون در مرحله عمق بخشی به بازار هستیم.

مدیرعامل بورس انرژی با تأکید بر این نکته که افزایش حمایت های دو وزارت خانه ی نفت و نیرو می تواند به عمق این بازار کمک کند، گفت: از ویژگی های بورس ها در دنیا این است که هیج کس نمی تواند مزایای آن را کتمان کند.

وی با بیان اینکه بورس ها مزایایی دارند که هیچ کس نمی تواند آنها را نفی کند، گفت: بورس نه در کلیات و نه در مباحث نظری هیچ مخالفی ندارد در تمام دستگاه های دولتی، مجلس و حتی در قوه قضائیه خیلی از مراجع نظارتی حامی بورس هستند چون معتقدند با توسعه بورس‌ها خیال این دستگاه ها راحت تر می شود چون نیازی نیست با رسیدگی های مصداقی و موردی بخواهند جلو مشکلات را بگیرند.

حسینی تأکید کرد: خوشبختانه ما در صنعتی مشغول به فعالیت هستیم که هیچ معارض یا مخالفی به لحاظ نظری ندارد البته به لحاظ اجرایی اصطکاک وجود دارد که باید دولتمردان و سیاست گذاران سعی کنند ابزارهای لازم را در جهت رسیدن به اهداف کلان اقتصادی به کار گیرند.

مدیر عامل بورس انرژی با پیشنهاد اینکه بهتر است، مسئولان از ابزارهای جهان شمول از جمله بورس بیشتر استفاده کنند، خاطر نشان کرد: ما انتظارمان از دولت این است که از ساختار بورس و بازار سرمایه که یک بازار شفاف، قانونمند، رقابتی و با نیروی انسانی متخصص و جوان است در راه رسیدن به اهدافشان به نحو احسن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه طراحی هر ابزار در ابتدای کار دشوار است اما بعد از طراحی و نخستین انتشار به یک کار عادی و معمولی بدل می شود، اظهار داشت: موافقت اصولی برای صندوق های پروژه دو سال پیش گرفته شد اما تا رسیدن به اساسنامه و امیدنامه دو سال طول کشید.

حسینی خاطر نشان کرد: چنانچه مشکلی پیش نیاید اواخر شهریور یا اوایل مهر آینده می توانیم نخستین یونیت های صندوق پروژه به اسم شرکت مپنا منتشر می شود و زمانی که این کار انجام شود به یک کار عادی تبدیل می شود و سایر شرکت ها در صنایع مختلف چه در پتروشیمی چه در پالایشگاه چه برق می توانند از طریق صندوق پروژه تامین مالی کنند.

وی با یادآوری انتشار اوراق صکوک ماهان گفت: سال ٨٩ برای شرکت ماهان صکوک منتشر کردیم که منجر به خرید ١٠ هواپیما برای این شرکت هواپیمایی در آن زمان شد در حالیکه اصلاً ماهان نمی دانست صکوک چیست.

مدیرعامل بورس انرژی با بیان اینکه استقرار هر بازاری مخصوصاً در کشور ما کار سختی است، گفت: آنچه امروز از آن استفاده می شود، نتیجه یک تلاش ٤٠ ساله است اما همانطور که ما از تلاش گذشتگان استفاده کردیم امروز در کنار همه سختی هایی که وجود دارد با ٩٥ درصد اطمینان آینده این زحمات روشن است. وی تصریح کرد: در آینده بورس انرژی به یکی از بزرگ ترین بازارهای منطقه تبدیل می شود و تعداد زیادی ایرانی در این بازار به فعالیت مشغول می شوند و ما در حوزه انرژی و تجارت انرژی سرآمد خواهیم شد. حسینی بیان کرد: در پنج سال گذشته اگر یک نفر از ما می پرسید که در بورس ایران چی چیزهایی معامله می شود، به جز سهام و نهایت اوراق مشارکت پاسخی نداشتیم اما هم اکنون وقتی از ما می پرسند حداقل از هشت ابزار نام برده می شود.

۱۳ شهریور ۱۳۹۵ ۱۱:۰۹
تعداد بازدید : ۴۶۲