زاگرس جنوبی یک سوم نیاز گازی کشور را تامین می کند / 2میلیون دلار گاز دیگر نمی سوزد

شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی با اعمال تغییرات و اصلاحاتی در روند کار تولید از میادین موفق شد ازسوختن بخشی از گازی که در فلرها رها می شد، جلوگیری کند. براساس گفته مدیرعامل این شرکت، با این اقدامات حدود 2میلیون دلار گاز که در طول یک سال سوزانده می شد، دیگر نمی سوزد. 

2 میلیون دلار گاز دیگر نمی سوزد

به گزارش «فرصت امروز»، غلامحسـیـــن منتظــــری، مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در نشست خبری خود ضمن بیان این مطلب به تشریح عملکرد این شرکت پس از برجام پرداخت و گفت: از ابتدای امسال با 27میلیارد متر مکعب گاز، 8.6میلیون بشکه میعانات گازی و حدود یک میلیون بشکه نفت خام تولید شده است.

وی با بیان اینکه ماموریت اصلی این شرکت تامین یک سوم گاز مورد نیاز کشور است، افزود. در چهارماهه فصل سرد سال جاری برنامه تولید روزانه 209میلیون مترمکعب گاز طبیعی در دستور کار است. این شرکت 225 میلیون مترمکعب گاز معادل 9 فاز پارس جنوبی را دارد. از این مجموع 90 مترمکعب برای مناطق عملیاتی نار و کنگان در استان بوشهر است که در 73 حلقه چاه تولید می شود. گاز تولیدی این دو میدان به پالایشگاه فجر جم ارسال می شود. همچنین در منطقه پارسیان روزانه 80 میلیون متر مکعب گاز با وجود 91 حلقه چاه از چهار میدان گازی شانول، هما، تابناک و وراوی تولید می شود.

به گفته مدیرعامل شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی، با تلاش بسیار موفق شدیم 1.5میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید وراوی بیفزایم تا ظرفیت تولید این میدان از 7میلیون متر مکعب به 8.5میلیون متر مکعب افزایش یابد.

منتظری از تولید 44میلیون متر مکعب گاز طبیعی از دو میدان گازی آغار و دالان از 26 حلقه چاه خبر داد و گفت: با توسعه میدان آغار در سال های آینده حدود 20 میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید روزانه اضافه خواهد شد. در حال حاضر در منطقه عملیاتی سرخون و گشوی جنوبی فعالیت جدی داریم که از 21 حلقه چاه فعال گازی در میدان سرخون روزانه 9 میلیون متر مکعب گاز طبیعی تولید می شود. گاز تولیدی به پالایشگاه بندرعباس ارسال می شود. البته در این میدان برنامه ازدیاد برداشت گاز را در دستور کار داریم.

مدیرعامل شرکت نفت وگاز زاگرس جنوبی همچنین از حفاری 9 حلقه چاه گازی در سال جاری توسط این شرکت خبر داد و گفت: با این اقدام حدود 8 میلیون مترمکعب تولید گاز این شرکت نسبت به سال گذشته افزایش یافت. در مجموع حفاری هر حلقه چاه شش ماه زمان می برد و هزینه حفاری نیز 15 تا 20 میلیون دلار متغیر است.

این مقام مسئول درباره تولید نفت خام از میدان های زیرمجموعه زاگرس جنوبی گفت: عمده تولید این شرکت، تولید گاز است با این وجود در تعدادی از مناطق تولید نفت خام به صورت محدود داریم، به طوری که از ابتدای سال جاری تاکنون یک میلیون بشکه نفت خام در میادین زاگرس جنوبی تولید شده است. ما در منطقه عملیاتی سروستان و سعادت آباد 6هزار بشکه نفت از 6 حلقه چاه تولید می کنیم.

امسال موفق شدیم با تغییر یک حلقه چاه در این منطقه عملیاتی توان افزایش تولید 300 بشکه نفت خام را داشته باشیم. وی با بیان اینکه پیشرفت میدان نفتی خشت به 80 درصد رسیده است و فاز نخست این میدان با ظرفیت 20 هزار بشکه در روز به بهره برداری می رسد تا صادر شود، درباره تولید میعانات گازی گفت: از مجموع 8.6میلیون بشکه میعانات گازی بیشترین مقدار آن برای پالایشگاه شیراز است و درصد کمی برای صادارت است. منتظری همچنین در این نشست از برنامه های آتی شرکت نفت و گاز نیز مواردی را اعلام کرد که می توان به احداث و راه اندازی چند ایستگاه تقویت فشار گاز در صورت تامین منابع مالی آن اشاره کرد. البته به دنبال آن هستیم با جذب سرمایه گذار میدان هایی از جمله، دی، گشوی جنوبی، هالگان و سپیدباغون را بر اساس سیاست های برنامه ششم توسعه، توسعه دهیم.

در این نشست به تولید تجهیزات مورد نیاز در صنعت نفت و گاز و بومی سازی آن نیز اشاره شد. سیدعبدالحسن محمدی، مدیر عملیات شرکت ملی نفت و گاز زاگرس جنوبی در این باره گفت: با تلاش های صورت گرفته موفق شدیم بسیاری از تجهیزات مورد نیاز در میادین نفت و گاز از جمله تجهیزات درون و سرچاهی، رشته تکمیلی را با همکاری تعدادی از شرکت های سازنده داخلی، بومی سازی کنیم. این فرآیند کمک کرد تا علاوه بر کاهش هزینه ها، در تامین این قطعات مشکلی نداشته باشیم.

۱۳ شهریور ۱۳۹۵ ۱۲:۵۶
تعداد بازدید : ۴۸۹