ایران و الجزایر رابطه راهبردی در اوپک دارند

ایران و الجزایر رابطه راهبردی در اوپک دارند
وزیر نفت گفت: رابطه ایران و الجزایر در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) درازمدت، پایدار و راهبردی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بیژن زنگنه امروز در دیدار با نورالدین بوطرفه، وزیر انرژی الجزایر افزود: ایران و الجزایر علاوه بر همکاری در اوپک می توانند روابط 2 جانبه خود را در حوزه نفت، گاز و انرژی و دیگر بخشها توسعه دهند.

زنگنه تصریح کرد: الجزایر، ایران را به عنوان وطن دوم خود بداند.

همچنین وزیر انرژی الجزایر نیز در این دیدار با قدردانی از استقبال صمیمانه و گرم وزیر نفت، با تائید سخنان زنگنه درباره این که، ایران وطن دوم الجزایر است، افزود: ارتباطات ایران و الجزایر در چارچوب سازمان اوپک روابط مستحکم و خوبی است.

به گفته بوطرفه، الجزایر در دوران تحریم ایران همیشه پشتیبان و حامی ایران بوده است.

الجزایر از کشورهای مهم در شمال قاره آفریقاست که از نظر وسعت جغرافیایی بزرگ‌ترین کشور در سواحل جنوبی مدیترانه و دومین کشور بزرگ آفریقا بعد از سودان است و با کشورهای تونس، لیبی، نیجر، مالی، موریتانی، مغرب و جمهوری صحرای غربی همسایه است و در شمال نیز، مرزهای این کشور به دریای مدیترانه ختم می‌شود.

عربی زبان اصلی مردم الجزایر است ولی زبان فرانسه هم در الجزایر در میان برخی از مردم رواج دارد. با این اوصاف وضعیت راهبردی این کشور در شمال آفریقا و خطوط ساحلی دریای مدیترانه مهم است و از لحاظ ذخایر گاز چهارمین کشور جهان محسوب می‌شود.

بعد از استقلال الجزایر از فرانسه در سال 1341 شمسی دولت ایران استقلال این کشور را به رسمیت شناخت و هیئتی برای شرکت در جشن استقلال آن کشور به الجزیره فرستاد و سپس در مهر 1343 اقدام به تاسیس نمایندگی و اعزام سفیر به این کشور کرد و گام اول برای برقراری روابط دیپلماتیک میان 2 کشور از طرف ایران برداشته شد، الجزایر نیز در سال 1345 سفیر اکردیته راهی تهران کرد و در نهایت در سال 1353 سفارت الجزایر در تهران تاسیس شد.

۱۳ شهریور ۱۳۹۵ ۱۶:۰۷
تعداد بازدید : ۵۵۶