بازرگانی پتروشیمی دخالتی در تعیین قیمت محصولات ندارد

بازرگانی پتروشیمی دخالتی در تعیین قیمت محصولات ندارد
بازرگانی پتروشیمی و دیگر تولیدکنندگان دخالتی در تعیین قیمت محصولات پتروشیمی ندارند و مدیریت قیمت این محصولات با بورس است که با توجه به عرضه و تقاضا قیمت محصولات را مدیریت می کند.
به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شانا، طبق ابلاغ ستاد هدفمندی یارانه ها، مجتمع های پتروشیمی موظفند کالای خود را در بورس عرضه کنند و شرکت بازرگانی نیز در چند سال اخیر این کار را انجام داده است.

مدیر بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی پتروشیمی در مورد عرضه محصولات پتروشیمی از سوی این شرکت در بورس کالای ایران اظهار کرد: همه شرکت های دولتی و غیر دولتی موظفند کالاهای خود را از طریق بورس عرضه کنند و درباره کالاهایی که کمبود وجود دارد، طبق مصوبه ستاد هدفمندی موظف هستیم صادرات نداشته باشیم و کالا را با همه توان تولید در بازار داخل، برای جلوگیری از التهاب و جهش قیمتی عرضه کنیم.

جمشید محمدی ادامه داد: صادرات شرکت بازرگانی در زمان هایی انجام می شود که بازار داخلی توان یا تقاضایی برای خرید محصولات نداشته باشد.

وی تصریح کرد: شرکت بازرگانی از ابتدای سال 91 تاکنون عرضه 71 درصد از محصولات رینگ پتروشیمی را به عهده داشته و حدود 80 درصد از ارزش معاملات انجام شده در بورس کالا مربوط به شرکت بازرگانی است.

مدیر بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی پتروشیمی گفت: برخی رسانه ها این مسئله را مطرح کردند که شرکت بازرگانی با همکاری دلال ها محصولات را در بازار می خرد تا قیمت ها در رقابت بالاتر رود که این مسئله کاملا نادرست است.

وی افزود: تولید و عرضه محصولات پتروشیمی به عهده صنایع پتروشیمی بوده و مدیریت تقاضا به عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت از طریق سایت بهین یاب است و بورس بر روند قیمت گذاری نظارت دارد.

محمدی اظهار کرد: سیاست اقتصادی دولت جایگزین کردن بورس به جای بازار سنتی است که بورس تعیین کننده و کاشف قیمت محصولات باشد و بازار براساس عرضه و تقاضا قیمت محصولات را کشف کند و در چنین شرایطی به هیچ عنوان شرکت بازرگانی نمی تواند خریدار محصولات پتروشیمی از بورس بوده و از این طریق در افزایش یا کاهش قیمت ها نقش داشته باشد.

صدور محصولات پتروشیمی در 3 ماه نخست سال 91 روند مطلوبی داشت و گاز مایع بیشترین سهم را به خود اختصاص داد.

از آغاز امسال تا پایان خرداد ماه، شرکت بازرگانی پتروشیمی روند عادی صدور محصولات خود به مقاصد مختلف را همانند سال گذشته ادامه داد.

بر این اساس کل صادرات پتروشیمی در سه ماه نخست سال به یک میلیون و 512 هزار تن و ارزش صادرات نیز به بیش از یک میلیارد و 375 میلیون دلار رسید.

گاز مایع شامل پروپان و بوتان به وزن 723 هزارتن بیشترین سهم را در میان محصولات صادراتی شرکت بازرگانی پتروشیمی به خود اختصاص داد.

طبق برنامه ریزی ها، در سال تولید ملی،حمایت از کار و سرمایه ایرانی ارزش صادرات پتروشیمی به بیش از 15 میلیارد دلار تا پایان سال خواهد رسید.

صنعت پتروشیمی در سه ماه نخست امسال بیش از 7 میلیون تن محصول تولید کرده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل 9 درصد رشد داشته است./
۱۳ تیر ۱۳۹۱ ۱۲:۵۸
تعداد بازدید : ۹۸۰