سرمایه گذاری، مکمل افزایش صادرات پتروشیمی است

محصولات پتروشیمی ایران در صورت قیمت گذاری مناسب و نیز افزایش توان رقابت پذیری می توانند در رقابت با دیگر تولید کنندگان منطقه قدرت عمل بیشتری داشته باشند و قدرت نخست منطقه شوند.
عبدالرضا فرجی راد سفیر پیشین کشورمان در کشورهای نروژ، مجارستان و سریلانکا در گفتگو با خبرنگار نیپنا اظهارکرد: زیر ساخت های خوبی در صنعت پتروشیمی ایران وجود دارد و از ظرفیت های موجود باید با برنامه ریزی های بلند مدت به بهترین شکل برای ارتقای جایگاه این صنعت استفاده کرد.
دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به لزوم جذب سرمایه گذاری های جدید گفت: سرمایه گذاری های جدید افزایش تولید و صادرات را به دنبال دارد ودر این مسیر وقتی ایران سعی کند سرمایه گذاری بیشتری جذب کند، خود سرمایه گذاران کمک می کنند تا صادرات بیشتری انجام شود. 
وی افزود: در حوزه پتروشیمی سرمایه گذاری سخت تر از سایر حوزه ها است. رقابت در صنعت پتروشیمی در سطح منطقه بالا است. با توجه به این که از نظر عدم تعهد غرب و آمریکا به این که مانعی برای سرمایه گذاری در ایران با حجم بالا وجود ندارد، اما تا زمانی که نگرانی ها از طرف سرمایه گذاران برطرف نشود و مبادلات و معاملات پولی راحت انجام نشود، سرمایه گذاران کمتر برای سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز و پتروشیمی به ایران خواهند آمد.
سفیر پیشین کشورمان در نروژ، مجارستان و سریلانکا، اظهار کرد: در شرایط رقابتی سختی که در منطقه وجود دارد، باید روند اجرایی برجام روانتر شود. همچنین باید مسائل مالی و پولی هم حل شود. اما مسئله مهمی که در حال حاضر وجود دارد، این است که با توجه به انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و ایران سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری های سنگین تا برطرف شدن موانع مالی، عدم برداشتن تحریم ها تا حدودی و عدم روان شدن سیستم بانکی برای سرمایه گذاری مقداری صبر می کنند تا شرایط را بسنجند.
عبدالرضا فرجی راد با بیان این که بعد از برداشتن تحریم ها صادرات محصولات پتروشیمی تا حدودی افزایش پیدا کرده است، گفت: در زمان تحریم صنعت پتروشیمی صدماتی خورد که باید این صدمات جبران شود.صادرات ما قبل از برجام در بن بست قرار داشت اما بعد از برجام بسیاری از مشکلات قابل حل شد. در زمان تحریم، با صدمه ای که تولید محصولات پتروشیمی خورد صادرات محصولات پتروشیمی هم بسیار کم شده بود. اما بعد از برجام صادرات محصولات پتروشیمی افزایش پیدا کرد.
وی خاطر نشان ساخت: مجتمع های تولید محصولات پتروشیمی باید کیفیت شان افزایش پیدا کند تا سودآوری شان از محل صادرات بهتر شود. ضمن این که در این صنعت باید سرمایه گذاری جدید آورده شود. ارزش افزوده در صنعت پتروشیمی بیش از کشورهای دیگر برای ما اهمیت دارد. 
این دیپلمات پیشین وزارت امور خارجه با بیان اینکه کشورهای زیادی خواستارمحصولات پتروشیمی ما هستند،گفت: با توجه به این که رقابت هم در منطقه زیاد است باید تولید محصولات پتروشیمی ما با کیفیت بالا صورت بگیرد و نیز باید با قیمت مناسب به بازار هدف ارائه شود تا در این رقابت موفق باشیم.
۱۵ شهریور ۱۳۹۵ ۱۲:۱۱
تعداد بازدید : ۴۲۳