مشکل نقل و انتقال بین المللی پول به زودی حل می‌شود

مشکل نقل و انتقال بین المللی پول به زودی حل می‌شود
رییس کل بانک مرکزی با اعلام تشکیل قرارگاه حمایت از تولید در این بانک گفت: روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه گذشته جلسات مهمی با حضور وزیر اقتصاد، وزیر نفت و وزیر صنعت، معدن و تجارت در این قرارگاه برگزار و درباره تحریم‌های احتمالی علیه ایران تصمیم‌های مهمی اتخاذ شد.

محمود بهمنی امروز با بیان این‌که وقتی کیفیت تولید داخل پایین باشد، نمی‌توان مردم را به استفاده از آن مجبور کرد، گفت: امسال منابع بانکی تقسیم بندی شده و به هر بخش میزان مشخصی از منابع تخصیص خواهد یافت.
به گفته وی، امسال 37 درصد منابع به بخش صنعت ومعدن، 20 درصد به بخش کشاورزی، 25 درصد به بخش مسکن، 10 درصد به بخش صادرات و هشت درصد به بخش بازرگانی اخصاص خواهد یافت.
او همچنین با اعلام این که این که خانه صنعت و معدن مامور شده لیست بدهکاران بانکی از بخش تولید را به بانک مرکزی ارائه کند، گفت: بر این اساس هر چه از مطالبات معوق وصول شود، دوباره به بخش تولید بازگردانده می‌شود.
رییس کل بانک مرکزی همچنین با اعلام این که بانک های عمومی 11 درصد و بانک‌های تخصصی تا 180 درصد بیش از منابع خود را به تسهیلات اختصاص داده‌اند، گفت: نقدینگی که به بخش تولید اختصاص می‌یابد، به تورم منجر نخواهد شد، بلکه اشتغالزا خواهد بود.
بهمنی در بخش دیگری از اظهارات خود با اعلام پیش فروش 9 میلیون و 600 هزار قطعه سکه گفت: بیش از چهار میلیون قطعه سکه توسط مردم یا به اوراق بهادار تبدیل شد یا پول آن از سیستم بانکی پس گرفته شد؛ با این وجود 57 میلیارد و 600 میلیون ریال از منابع ناشی از این بخش به تولید اختصاص یافته است.
وی همچنین از تحویل بیش از دو میلیون قطعه سکه از دوم مرداد ماه خبر داد و گفت: حتی اگر لازم باشد سکه‌های پیش فروش شده را زودتر از موعد مقرر عرضه خواهیم کرد.
وی همچنین در پاسخ به برخی انتقادها نسبت به خرید طلا توسط بانک مرکزی طی سه سال گذشته گفت: ما در این مدت 600 تن طلا برای کشور خریدیم و امروز این منابع بیش از 250 درصد سود کرده است. درحالی که اگر این پول را در بانک‌های اروپایی می گذاشتیم، طی سه سال حداکثر 4.5 درصد سود حاصل می‌شد.
رییس کل بانک مرکزی با اعلام این‌که هم اکنون 20 کشور از فهرست تحریم مبادلات با ایران خارج شده اند، گفت: با این اتفاق به زودی مشکل نقل و انتقال بین المللی پول نیز برای ایران حل خواهد شد.
بهمنی همچنین با تاکید دوباره بر این که افزایش قیمت دلار و طلا در ایران فقط جنبه روانی و سیاسی دارد، گفت: وقتی قیمت اونس جهانی طلا کاهش یافته، اما در ایران قیمت طلا افزایش می یابد، نشان دهنده این است که مسئله دیگری به جز مسائل اقتصادی بر این قیمت‌ها موثر است.
وی با بیان این‌که قیمت فعلی طلا و ارز واقعی نیست، افزود: وقتی با یک مذاکره قیمت دلار 250 تومان گران یا ارزان می‌شود، نشان دهنده‌ی تاثیرگذاری مسائل سیاسی بر قیمت ارز است.
اظهارات رئیس کل یانک مرکزی در مورد قیمت جهانی طلا در حالی است که بهای جهانی طلا با رشد 3.5 درصدی به سطح 1600 دلار رسیده است.

۱۳ تیر ۱۳۹۱ ۱۳:۰۴
تعداد بازدید : ۱,۰۲۹