109جایگاه سوخت امروز به مزایده گذاشته می شود / دولت برنده اصلی برگزاری مزایده جایگاه های سوخت

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران مزایده فروش ١٠٩ جایگاه سوخت را صبح امروز در ٢٥ استان کشور برگزار می کند. از دید فعالان جایگاه داران سوخت با وجود اینکه شرایط واگذاری جایگاه ها ایده آل است، اما برنده اصلی این مزایده دولت است، زیرا پس از سال ها دریافت اجاره از این جایگاه ها، امروز جایگاه های سوخت را با مشکلات فراوان به بخش خصوصی واگذار می کند. 

دولت برنده اصلی برگزاری مزایده جایگاه های سوخت

امروز صبح پاکت های مزایده جایگاه های سوخت استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، بوشهر، تهران، سیستان وبلوچستان، فارس، کردستان، کهگیلویه و بویر احمد، کرمان، کرمانشاه، گیلان، لرستان، مازندران، خراسان رضوی، چهارمحال وبختیاری، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، قم، هرمزگان و همدان در سازمان خصوصی سازی بازگشایی می شود.

بیژن حاج محمدرضا، رئیس انجمن جایگاه داران سوخت سراسر کشور در این باره با بیان اینکه مزایده 109 جایگاه سوخت حرکت سازنده ای نمی تواند باشد و نسبت به این بازی شرکت ملی پخش خوش بین نیستم و این بازی، بازی جدیدی است به «فرصت امروز» می گوید: دولت برنده اصلی مزایده جایگاه های سوخت در کشور است و در این میان بخش خصوصی بدون اینکه متوجه شود متضرر خواهد شد. دولت در چندسال گذشته درآمد خود را از محل اجاره این جایگاه ها کسب کرده و الان بهترین کار این است که این جایگاه ها را واگذار کند. باید به این نکته مهم توجه کرد که اگر تمامی چرخه سوخت به بخش خصوصی واگذار شود و به هر دلیل شرکت پخش دو ساعت سوخت مورد نیاز را با تاخیر به جایگاه ها برساند، بحران جدی در کشور رخ خواهد داد.

وی می افزاید: وزارت نفت می خواهد با این اقدام خود را از مدیریت و مشکلات جایگاه داری سوخت رها کند، زیرا مدیریت جایگاه داران زیان آور است، در حالی که باید این بخش با در دست داشتن تعدادی از جایگاه ها مشکلات را لمس کند. بخش خصوصی توان ساخت و ایجاد جایگاه های سوخت را ندارد از این رو باید دولت در کنار بخش خصوصی در این چرخه فعالیت کند.

وی با بیان اینکه درکل کشور 109 جایگاه دولتی وجود داشت که امروز در مزایده به بخش غیردولتی واگذار خواهد شد، می افزاید: از این تعداد حدود 40جایگاه برای شهر تهران است که در مزایده ای واگذار خواهد شد. در حال حاضر بیشتر بزرگراه های کشور از جمله در تهران به جایگاه های سوخت نیاز دارد، اما توان ساخت آن توسط بخش خصوصی وجود ندارد و با واگذاری این جایگاه ها به منظور پرداخت بدهی وزارت نفت به صندوق تعاون نفت دیگر نمی توان امیدوار بود که کمبود جایگاه های سوخت درکشور برطرف شود.

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به خوبی از مشکلات جایگاه داران سوخت مطلع است و بارها جایگاه داران از زیان ده بودن این جایگاه ها و عدم پرداخت کارمزد جایگاه داران سخن گفته اند. حال سوال جدی اینجاست چرا بخش خصوصی که به خوبی از مشکلات جایگاه داری مطلع است، تمایل به خرید جایگاه های سوخت دارد؟ رئیس انجمن جایگاه داران سوخت سراسر کشور در این باره می گوید: هر فرد یا گروهی که به دنبال خرید جایگاه های سوخت از دولت هستند به دنبال سودهای خودشانند و نمی توان این موضوع را کتمان کرد. این افراد به دنبال آن هستند که از اقدامات حاشیه ای جایگاه داری سود لازم را کسب کنند، اما براساس تجربیات کسب شده به زودی این افراد از کرده شان پشیمان خواهند شد.

اما با وجود نگرانی بیژن حاج محمدرضا، ولی الله محمودی دبیر انجمن جایگاه داران سراسر کشور نگاه مثبتی به این مزایده ها دارد و به «فرصت امروز» می گوید: شرکت ملی پخش سال گذشته نیز مزایده ای در 9 استان برای واگذاری 25جایگاه برگزار کرد و امسال نیز 109 جایگاه را در 25 استان واگذار می کند. این اقدام در راستای واگذاری جایگاه ها به بخش خصوصی، اقدام ارزنده ای است و با توجه به اینکه شرایط واگذاری در مزایده امسال، شرایط ایده آلی است، از این رو پیش بینی می کنم با استقبال خریداران مواجه شود. 

وی با بیان اینکه بدون شک برنده اصلی این مزایده دولت است، می افزاید: بخش خصوصی نیز می تواند برنده باشد، زیرا می تواند مالک جایگاه شود و دیگر اجاره ای به دولت نپردازد. خریداران به خوبی از وضیت این مزایده مطلع هستند و می دانند که کدام جایگاه کم فروش و کدام پرفروش است. از آنجا که فرآیند فروش 30درصد نقد است بدون شک خریداران به راحتی می توانند مالک جایگاه شوند.

دبیر انجمن جایگاه داران سراسر کشور با اشاره به اینکه با این واگذاری ها، اجرای برندسازی سوخت به راحتی محقق نخواهد شد، می گوید: در این مزایده هر فرد حقیقی و حقوقی می تواند شرکت کند. دولت در این واگذاری به دلیل اینکه از هزینه های سنگین جایگاه داری راحت می شود، گام مثبتی است.

براساس اعلام شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، هر جایگاه عرضه سوخت براساس متراژ و موقعیت مکانی با نرخ متفاوتی پیشنهاد شده است، ولی قیمت ها به گونه ای تنظیم شده که مورد استقبال متقاضیان قرار گیرد. واگذاری٢٠٠ جایگاه دولتی عرضه سوخت به ارزش تقریبی ٢ هزار میلیارد تومان از ابتدای دولت یازدهم در برنامه واگذاری های سازمان خصوصی سازی قرارگرفته است. 

۱۵ شهریور ۱۳۹۵ ۱۴:۳۶
تعداد بازدید : ۴۶۵