حاشیه سازی «پی وی سی» سازها

در حالی سقف ۱۰ درصدی قیمت پی وی سی برای عرضه های امروز به ۲۰ درصد افزایش یافته که منابع خبری نزدیک به پتروشیمی غدیر از واردات ۸ هزارتنی پی وی سی و عرضه آن در هفته آینده و در بورس کالا خبر می دهند.

به گزارش «پتروتحلیل»، گفته می شود ۸ هزارتن پی وی سی توسط پتروشیمی غدیر از تایوان و چین خریداری شده و در حال حمل به ایران است.

این در حالی است که پی وی سی سازها برای امروز، ۱۴ هزارتن پی وی سی عرضه می کنند، به گفته کارشناسان بازار پی وی سی به احتمال زیاد اگر سقف قیمت کاملا لغو می شد، خریداران با رغبت تا ۳۰ درصد برای خرید کالاهای نقدی رقابت می کردند و احتمالا معامله گران برای خرید پی وی سی های تحویل های یک ماهه ۱۰ تا ۱۲ درصد و تحویل های دو ماهه نیز ۱ تا ۲ درصد رقابت می کردند.

البته برخی از معامله گران می گویند: احتمال لغو عرضه های امروز با توجه به نارضایتی پی وی سی سازها از افزایش سقف قیمت تا مرز ۲۰ درصد وجود دارد. گفته می شود پی وی سی سازها معتقدند که سقف قیمت پی وی سی ها باید کاملا لغو شود. برخی از منابع خبری نزدیک به پی وی سی سازها از اتحاد آنها برای ایجاد فشار بر بورس کالا و لغو سقف قیمت خبر می دهند، این در حالی است که اکثر کارشناسان بازار معتقدند؛ افزایش سقف قیمت تا مرز ۲۰ درصد توسط بورس کالا منطقی است؛ چرا که به فروشندگان امکان فروش محصولاتشان را با نرخ ۹۲۰ دلار در هر تن می دهد که در شرایط فعلی رقمی در خور توجه است. برخی از معامله گران می گویند: پی وی سی سازها در شرایط ملتهب بازار، در تلاش برای کسب بیشتر سود هستند.

جواد ایرانی، کارشناس بازار پی وی سی در این باره به خبرنگار «پتروتحلیل»، گفت: با توجه به اینکه نرخ جهانی همچنان روندی افزایشی دارد و بازار هندوستان نیز همچنان با افزایش مصرف مواجه است، احتمالا بازار پی وی سی همچنان رونق داشته باشد.

وی در ادامه افزود: واردات پی وی سی در حال حاضر با نرخ ارز آزاد و تعرفه گمرکی احتمال در حدود ۳۶۰۰ تا ۳۶۵۰ تومان رقم می خورد که نسبت به نرخ بازار داخل که در هفته جاری در محدوده ۴ هزار و ۲۰۰ تومان قرار دارد، به صرفه است.

وی با اشاره به اینکه نرخ پی وی سی در حال حاضر باید در بازار داخل ۳ هزار و ۱۰۰ تا ۳ هزار و ۲۰۰ تومان باشد، خاطر نشان کرد: کمبود پی وی سی، بازار را با التهاب روبه رو کرده است.

این در حالی است که بازار پی وی سی در روز گذشته با کاهش خریدار روبه رو بود، گر چه در روزهای اخیر فروشندگان حاضر به فروش محصولات خود نبودند، اما روز گذشته قیمت پیشنهادی فروشندگان پی وی سی تا مرز ۴ هزار و ۱۵۰ تومان نیز پایین آمد. افزایش حجم عرضه های امروز و همچنین افزایش سقف قیمت تا مرز ۲۰ درصد از دلایلی بود که فروشندگان را قانع به کاهش نرخ پی وی سی کرد.

به گفته کارشناسان بازار، معاملات امروز با سقف نوسان ۲۰ درصد، نرخ پی وی سی در بازار آزاد را با کاهش روبه رو کرده و احتمالا تا مرز ۳۹۰۰ کاهش خواهد داد. این در حالی است که احتمالا هفته آینده نیز پی وی سی وارداتی غدیر در بورس کالا عرضه می شود و به این ترتیب با خروج واسطه ها متاثر از افزایش سقف قیمت، مصرف کنندگان واقعی به بازار باز خواهند گشت.

با این حال احتمالا نرخ پی وی سی در بازار جهانی تا محدوده ۹۸۰ تا ۹۹۰ دلار در هر تن نیز رشد کند، این در حالی است که پایین ترین نرخ پیشنهادی کره به خریداران ایرانی ۹۹۵ دلار در هر تن سی اف آر بندرعباس بوده است، همچنین فروشندگان تایوانی نیز پی وی سی را به خریداران ایرانی در محدوده ۹۳۰ تا ۹۴۰ دلار در هر تن سی اف آر بندرعباس پیشنهاد می دهند.

در همین حال احتمال افزایش مصرف اتیلن و سیرصعودی بازار هندوستان، همچنین اورهال برخی از پتروشیمی ها در آسیا، احتمالا بازار پی وی سی همچنان با رونق در ماههای آینده روبه رو باشد.

۱۶ شهریور ۱۳۹۵ ۱۰:۳۳
تعداد بازدید : ۴۵۲