انرژی می تواند محور سرمایه گذاری های مشترک ایران- آلمان باشد

انرژی می تواند محور سرمایه گذاری های مشترک ایران- آلمان باشد
رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: شرکتهای ایرانی آمادگی دارند، تا سرمایه‌ گذاری مشترکی را در زمینه‌ هایی مانند تولید خودرو، صنعت نفت و گاز، دارو و انرژی‌های نو با طرف آلمانی رقم بزنند.

به گزارش خبرنگار شانا، مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران، در دیدار با خانم ایلزه آیگنر وزیر اقتصاد، رسانه، انرژی و فناوری ایالت باواریای آلمان گفت: پس از لغو تحریمها، به واسطه رفت‌ و آمدهای مستمر و مراودات مداومی که طی ماه‌های اخیر میان بخش خصوصی ایران و آلمان صورت گرفته است، بخشی از مذاکرات به انعقاد قرارداد منتهی شده و حجم مبادلات ٢ کشور، حدود ٢٥ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به این که ارزش مراودات تجاری ایران و آلمان، پیش از تشدید سیاستهای تحریمی حدود ٤ میلیارد دلار بود، ابراز امیدواری کرد که این رقم تا ١٠ میلیارد دلار افزایش پیدا کند. 

خوانساری تصریح کرد: آلمان به عنوان کشوری که روابط دیرینه‌ای با ایران داشته است، کماکان می‌تواند با کشور ما تجارت گسترده داشته باشد، اما یکی از بزرگترین موانع توسعه تجارت میان ٢ کشور، مشکلات بانکی است. 

رئیس اتاق بازرگانی تهران به جزییات مذاکرات مسئولان ایالت باواریا و بانک مرکزی ایران اشاره کرد و گفت: ٣ بانک سینا، خاورمیانه و پارسیان نسبت به ایجاد شعبه در ایالت باواریا اقدام می‌کنند.

وی با اشاره به این که بانکهای بزرگ آلمانی همچنان در برقراری روابط بانکی با ایران تعلل می‌کنند، عنوان کرد: این انتظار وجود دارد که مقامهای سیاسی آلمان، فشارهای آمریکا بر نهادهای اقتصادی اروپا از جمله آلمان را برطرف کنند.

خوانساری از حل مشکلات موسسه بیمه هرمس برای از سرگیری همکاری با شرکتهای ایرانی خبر داد و افزود: هرمس آمادگی دارد که مجددا در حوزه‌ های مختلف بیمه‌ای و مالی با شرکتهای ایرانی و آلمانی که با یکدیگر مشارکت و همکاری تجاری دارند، فعالیت کند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: آلمان باید بداند، ایران تنها یک بازار ٨٠ میلیونی نیست و با توجه به همجواری چندین کشور با ایران، بازاری در مختصات ٤٠٠ میلیون نفر جمعیت ایجاد شده که این کشور می‌تواند در این بازار نقش ایفا کند.

وی، امنیت بالا، نیروهای جوان تحصیلکرده و منابع فراوان را به عنوان مزیتهای ایران برشمرد و گفت: شرکتهای ایرانی آمادگی دارند، تا سرمایه‌ گذاری مشترکی را در زمینه‌ هایی چون تولید خودرو، صنعت نفت و گاز، دارو و انرژی‌های نو با طرف آلمانی رقم بزنند.

وزیر اقتصاد، رسانه، انرژی و تکنولوژی ایالت باواریای آلمان نیز در این دیدار با اشاره به توافقهای صورت گرفته با ٣ بانک خصوصی ایران برای تاسیس شعبه در این ایالت، گفت: یکی از مشکلاتی که هنوز در روابط اقتصادی ٢ کشور ایران و آلمان حل نشده، همکاریهای بانکی و پولی است که در این زمینه، از ماه‌ها پیش مذاکرات خود را با بانکهای بزرگ آلمانی برای شروع همکاری با ایران آغاز کردیم و این مذاکرات همچنان ادامه دارد.

ایلزه آیگنر افزود: ایالت باواریا علاوه بر آنکه بنگاه‌ها و صنایع بزرگ جهانی را در خود جای داده است، از نیروی بالای شرکتهای کوچک و متوسط نیز برای پیشرفت و توسعه برخوردار است و ما معتقدیم که بنگاه‌های این بخش از هر ٢ کشور ایران و آلمان می‌توانند در سایه حمایتهای دولتها، اقتصاد دو طرف را به یکدیگر پیوند زنند.

وزیر اقتصاد ایالت باواریای آلمان با اشاره به رفع مشکل همکاری بیمه هرمس آلمان با ایران، تصریح کرد: مشکل ارتباط بیمه هرمس با ایران در حالی برطرف شد که مذاکرات جدی و پیگیر از سوی ٢ کشور طی چند ماه گذشته صورت گرفت و امیدواریم که این تعاملات همچنان با قدرت ادامه داشته باشد و بزودی شاهد رفع مشکل ارتباط بانکی ٢ کشور باشیم.

۱۶ شهریور ۱۳۹۵ ۱۱:۴۵
تعداد بازدید : ۵۰۳