کمبود سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی آمریکای لاتین

کمبود سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی آمریکای لاتین
صنعت پتروشیمی آمریکای لاتین به دلیل کاهش سرمایه گذاری با چالش های مختلفی در راه توسعه رو برو شده است.
به گزارش نیپنا به نقل از پلاتس، اگر چه مجموعه پتروشیمی شرکت Braskem-Idesa به تازگی در بندر کواتزاکوالکوس مکزیک و با هدف به حداقل رساندن کمبود پلی اتیلن این کشور راه اندازی شد؛ اما به دلیل مشکلاتی نظیر کمبود عرضه گاز اتان مورد نیاز واحد کراکر اتیلن این مجموعه، حجم تولیدات آن کمتر از میزان مورد انتظار بوده است.
با این حال به نظر می رسد این شرکت سال ها جلوتر از سایر رقبای خود در آمریکای جنوبی باشد. چرا که بسیاری از شرکت های پتروشیمی این منطقه در حال حاضر با مشکلات مالی ناشی از قیمت های پایین نفت خام در بازارهای جهانی روبرو هستند و چشم انداز نامطمئنی پیش روی آنان قرار دارد.
شاید بتوان گفت به استثنای مکزیک تقریبا تمامی طرح های توسعه ای صنعت پتروشیمی در آمریکای جنوبی به حالت تعلیق درآمده اند. بسیاری از پروژه های بلندپروازانه تولید الفین ها و پلیمر در برزیل و ونزوئلا متوقف شده اند و تعدادی از طرح های پتروشیمی پرو و بولیوی نیز در بلاتکلیفی به سر می برند. شرایط مشابهی نیز در آرژانتین که یکی از کشورهای برخوردار از منابع عظیم گاز شیل به شمار می رود؛ در جریان است.
برای مثال تولید پلی اتیلن شیلی که یکی از بازارهای بزرگ و رو به رشد انواع رزین محسوب می شود؛ در ماه مه سال 2014 میلادی متوقف شد.
با آغاز سقوط قیمت های جهانی نفت خام در نیمه دوم سال 2014، بسیاری از شرکت های دولتی آمریکای جنوبی نظیر پتروبراس برزیل، اکوپترول کلمبیا و پمکس مکزیک با هدف جبران کاهش درآمدهای نفتی خود به واگذاری تاسیسات و سرمایه گذاری های خود در حوزه پتروشیمی روی آوردند.
۱۶ شهریور ۱۳۹۵ ۱۵:۴۰
تعداد بازدید : ۴۳۲