با وجود تاکید سازمان خصوصی سازی برای فروش سهام پتروشیمی دماوند / این پتروشیمی خریدار ندارد

سازمان خصوصی سازی بر واگذاری 80درصد سهام پتروشیمی دماوند به بخش خصوصی حقیقی تاکید دارد، اما تاکنون با وجود عرضه سهام در بورس، سهام پتروشیمی دماوند خریداری نداشته است. مدیرعامل پتروشیمی دماوند با اشاره به خواست سازمان خصوصی سازی و نبود مشتری برای خرید ابراز امیدواری کرد که سهام این پتروشیمی مجددا با ارائه تسهیلات بیشتر در 40 روز آینده در بورس عرضه شود البته امید می رود این بار این سهام خریدار داشته باشد. 

این پتروشیمی خریدار ندارد

یکشنبه این هفته مجددا پس از چندین بار 80درصد سهام پتروشیمی به ارزش کل پایه 13 هزار میلیارد ریال در فرابورس به مزایده گذاشته شد اما این سهام به فروش نرسید. حسین شـهریـاری، مـدیـرعامل پتروشیمی دماوند درباره چرایی عدم فروش پتروشیمی دماوند به «فرصت امروز» می گوید: تاکنون به خواست سازمان خصوصی سازی چندین بار این پتروشیمی برای فروش در بورس عرضه شده است اما نه تنها شرکت های داخلی بلکه شرکت های خارجی نیز تمایلی برای خرید این سهام ندارند، زیرا شرکت های داخلی توان خرید ندارند و شرکت های خارجی نیز به دلیل محلی بودن این پتروشیمی و سود اندک حاضر به سرمایه گذاری نیستند.

وی با بیان اینکه با وجود بی تمایلی دولت، همچنان دماوند دولتی مانده است، می افزاید: ما مصر هستیم که این واگذاری انجام شود و از سازمان خصوصی سازی خواسته ایم که درصد تسهیلات را برای فروش این پتروشیمی افزایش دهد تا بخش خصوصی توان خرید داشته باشد اما شاهد بودیم که با وجود اتمام مهلت خرید، فرد حقیقی یا حقوقی متقاضی خرید این سهام نشد.

پتروشیمی دماوند به عنوان تامین کننده یوتیلیتی ٢٤طرح پتروشیمی در فاز٢ عسلویه و هم اکنون زیر نظر شرکت ملی صنایع پتروشیمی است. این طرح به سرمایه گذاری ٤میلیارد دلاری نیاز دارد. بدون شک تاخیر در راه اندازی این پروژه، منجر به تاخیر در راه اندازی ٢٤ طرح پتروشیمی خواهد شد.

احمد مهدوی، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به اهمیت این پتروشیمی به «فرصت امروز» می گوید: باید این پتروشیمی واگذار شود اما شاهد هستیم که این بار نیز کسی حاضر نشد این سهام را بخرد، از این رو به دنبال ایجاد کنسرسیومی برای خرید 80درصد از سهام این پتروشیمی هستیم.

وی می افزاید: این کنسرسیوم با حضور سرمایه گذاران فاز دوم عسلویه تشکیل خواهد شد تا مصرف کنندگان اصلی از این پتروشیمی خود به نوعی مالک این پتروشیمی مهم باشند. مذاکرات انجام شده است و امیدواریم در نخستین فرصت بتوانیم سهامی از این پتروشیمی را که مجددا در بورس عرضه می شود خریداری کنیم.

اما شهریاری درباره تشکیل کنسرسیوم برای خرید سهام این پتروشیمی می گوید: این امکان وجود ندارد زیرا پیش از این ما از تمامی سرمایه گذاران فاز دوم عسلویه دعوت کردیم و از آنها خواستیم خریدار این پتروشیمی باشند اما 70 درصد از این سرمایه گذاران اعلام کردند که قدرت خرید ندارند و حتی برای اتمام طرح هایشان با مشکل مالی مواجه شده اند. با این حال پتروشیمی هایی که متعلق به هلدینگ خلیج فارس و شرکت سرمایه گذاری غدیر هستند، اعلام کردند که در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات مان احتمال این می رود در صورت ارائه تسهیلات بیشتر این سهام خریداری شود.

اما در این باره سیدحمید حسینی از فعالان صنعت پتروشیمی با بیان اینکه سازمان خصوصی سازی به دنبال این است که سهام پتروشیمی دماوند به بخش خصوصی حقیقی واگذار شود، به «فرصت امروز» می گوید: تلاش بر این است که این واگذاری برای رفع دیون نباشد، از این رو لازم است درفروش سهام این پتروشیمی تسهیلات بیشتری در نظر گرفته شود تا بخش خصوصی حقیقی توان خرید آن را داشته باشد. باید شرایط واگذاری به گونه ای باشد که 10 درصد آن نقد و مابقی به صورت اقساط بلندمدت باشد.

وی با بیان اینکه بهترین پیشنهاد برای خرید سهام این پتروشیمی این است که پتروشیمی های مصرف کننده، خریدار اصلی باشند، می افزاید: باید مسئولان کدگذاری این کار را به گونه ای انجام دهند که خریداران افرادی باشند که به این پتروشیمی یوتیلیتی نیاز دارند. بخش خصوصی حقیقی تاکنون بارها در حوزه های نیروگاهی سرمایه گذاری های کلانی داشته است و می تواند بار دیگر سرمایه گذار خوبی باشد. 

این فعال بخش خصوصی همچنین در خصوص تشکیل کنسرسیوم برای خرید پتروشیمی دماوند نیز معتقد است که ترکیب پتروشیمی های مجاور پتروشیمی دماوند به گونه ای است که نمی توان امیدوار به تشکیل این کنسرسیوم بود، از این رو پیشنهاد می شود سازمان خصوصی سازی خود میزان سهام خرید هر کدام از مصرف کنندگان را تعیین کند تا پرونده فروش پتروشیمی دماوند به سرانجام برسد.

۱۷ شهریور ۱۳۹۵ ۱۰:۴۳
تعداد بازدید : ۴۸۶