ایران و ترکیه می‌توانند به قدرتی تازه در برابر اقتصادهای نوظهور تبدیل شوند

در دیدار نایب‌رییس اتاق تجارت استانبول با دبیرکل اتاق تهران، دو طرف نسبت به نقش اتاق‌های بازرگانی در ارتقا سطح مناسبات تجاری تاکید کردند و به بررسی زمینه‌های توسعه همکاری میان دو کشور از طریق نهادهای اقتصادی و فعالان بخش خصوصی نیز پرداختند.

دورسون توپچی و بهمن عشقی با اشاره به مراودات نزدیک بازرگانان دو کشور، تاکید کردند که اتاق بازرگانی تهران و استانبول آماده هرگونه همکاری برای تسهیل فضای همکاری‌های اقتصادی در حوزه‌های مختلف است.  در ابتدای این نشست، دبیرکل اتاق تهران با اشاره به ریشه‌های تاریخی اتحاد ملت ایران و ملت ترکیه گفت: این ارتباط به حدود 8 قرن پیش بازمی‌گردد و وحدت این دو ملت همچنان ادامه خواهد یافت.


بهمن عشقی در ادامه به مزیت‌های دو کشور در مراودات اقتصادی دوجانبه تاکید کرد و گفت: ترکیه یکی از دو راه ارتباطی ایران با اروپا محسوب می‌شود و مزیت ایران برای ترکیه، به دلیل موقعیت مناسب کشور ما برای ارتباط با آسیای میانه است. البته مزیت‌های اقتصادی و انسانی دو کشور را نیز باید به مجموع این مزایا افزود که خود ظرفیت بسیار بالایی برای همکاری‌های دوجانبه تجاری و صنعتی ایجاد کرده است. او در بخش دیگری از سخنانش به واکنش مردم ترکیه در برابر ناآرامی‌های سیاسی اخیر در این کشور اشاره کرد و گفت: این عکس‌العمل نشان داد که ترکیه از ظرفیت بزرگی برای صیانت از دستاوردهای اقتصاد خود برخوردار است و این ضمانتی برای باقی ماندن این کشور در جامعه جهانی است.


عشقی ادامه داد: این باور نزد ما ایرانیان وجود دارد که در دوره تعامل با جامعه جهانی، کشور دوست و همسایه ما، ترکیه، جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. فعالان ایرانی و ترک می‌توانند با بهره‌گیری از پتانسیل‌های موجود در زمینه سرمایه‌گذاری‌های مشترک دست به اقداماتی بزرگ بزنند؛ نیروی انسانی دانش‌آموخته و قابل اعتماد، وجود منابع انرژی و قوانین جذاب برای جذب سرمایه‌های خارجی نکات غیرقابل انکاری است که سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی ترکیه را در ایران معقول می‌سازد.


عشقی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از ظرفیت صادراتی ایران می‌تواند از محل تولید مشترک حاصل شود، افزود: با این رویکرد، تجارت ترکیه با ایران شکلی ماندگار به خود می‌گیرد. در حالی که اکنون حجم 14 تا 15 میلیارد دلاری تجارت میان دو کشور با ظرفیت‌های موجود، متناسب نیست. در این میان ارتقا ارزش مبادلات به رقم 30 میلیارد دلار که در مذاکرات مقامات دو کشور نیز مورد اشاره قرار گرفته است، می‌تواند در دستور کار اتاق‌های بازرگانی دو کشور قرار گیرد.


دبیرکل اتاق تهران افزود: اتحاد اقتصادی ایران و ترکیه می‌تواند به ایجاد یک قدرت جدید اقتصادی در برابر اقتصادهای نوظهور منجر شود. بهمن عشقی در خاتمه سخنانش نسبت به پذیرش هیات‌های تجاری ترک و گشودن مسیر کسب و کار آنها توسط اتاق تهران اعلام آمادگی کرد.


 ترکیه همواره در کنار ایران بوده است
 در ادامه این نشست، «دورسون توپچی» نایب‌رییس اتاق تجارت استانبول نیز سخنان خود را با اشاره‌ای به روابط دیرینه ترکیه و ایران آغاز کرد و گفت: آنچه ایران و ترکیه را به هم نزدیک کرده، مرز مشترک نیست بلکه این اعتقادات و فرهنگ مشترک است که دو ملت را در کنار یکدیگر قرار داده است.»  توپچی افزود: ایران دارای پتانسیل بزرگی برای گسترش تجارت است. در حالی که آمریکا و اروپا از این نظر به وضعیت اشباع رسیده‌اند. توپچی با اشاره به موانعی که در سال‌های گذشته در مسیر توسعه تجارت ایران سربرآورده بود، گفت: با این وجود، ترکیه همواره در کنار ایران بوده است. ایران و ترکیه دو کشور مهم در خاورمیانه محسوب می‌شوند که اگر کنار یکدیگر قرار گیرند، منشا اقدامات بزرگی خواهند بود. در این میان اتاق‌های بازرگانی می‌توانند بسیار موثر واقع شوند.


او با بیان اینکه اتاق بازرگانی باید مسیر را برای تجار هموار کند، ادامه داد: اتاق استانبول، اتاق تجار ایرانی است و موفقیت بازرگانان ایرانی، موفقیت ماست.

 


۱۷ شهریور ۱۳۹۵ ۱۰:۴۸
تعداد بازدید : ۴۹۶