کوبا به دنبال خرید نفت از ایران و روسیه

کوبا به دنبال خرید نفت از ایران و روسیه
به دنبال بروز بحران اقتصادی در ونزوئلا و کاهش صادرات نفت این کشور به کوبا، هاوانا به دنبال خرید نفت از ایران و روسیه است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری آرگوس مدیا، به دنبال کاهش عرضه نفت ونزوئلا، کوبا به دنبال واردات نفت از ایران و روسیه است.
کوبا که بعد از برقراری پروازهای مستقیم تجاری با آمریکا، به دنبال احیای صنعت گردشگری خود است، قصد دارد نفت مورد نیاز خود را از منابع دیگری تامین نماید.
یک مقام مسئول در شرکت ملی نفت کوبا گفت، دولت کوبا در حال آماده شدن برای آغاز مذاکرات با روسیه برای خرید نفت خام و فرآورده های نفتی است تا «با اختلال احتمالی در واردات نفت از منابع نفتی فعلی مقابله نماید.»
این مقام مسئول افزود، کوبا همچنین قصد دارد از ایران نیز نفت خریداری نماید.
هاوانا هم اکنون نفت خام و فرآورده های نفتی خود را از ونزوئلا تامین می کند که عملا به صورت مجانی وارد می شود. بر اساس شرایط ترتیبات ترجیحی بین دو کشور که به سال 2000 برمی گردد، شرکت نفت دولتی ونزوئلا پی دی وی در ازای اعزام کارشناسان کوبایی در زمینه های دارویی، امنیتی، ورزشی و سایر زمینه ها به ونزوئلا، به این کشور نفت می دهد. کوبا به صورت پنهانی بخشی از نفت دریافتی را به فروش می رساند.
رائول کاسترو، رئیس جمهوری کوبا روز 8 جولای به پارلمان این کشور گفت، «به رغم اراده استوار نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا و دولت وی در مورد عرضه نفت» اقتصاد کوبا به دلیل کاهش عرضه نفت ونزوئلا تحت «فشار» قرار دارد.
ونزوئلا در سال 2015 روزانه حدود 80 هزار بشکه نفت به کوبا صادر کرد. آمارهای جدید در دسترس نیست.
مقام کوبایی گفت، امکان واردات نفت از روسیه «موضوع مذاکرات برنامه ریزی شده آینده خواهد بود.» وی افزود، وزارت خانه های امور خارجه و تجارت خارجی در حال انجام مذاکرات با مسکو هستند.
بر اساس بیانیه صادر شده از سوی دولت کوبا در جریان سفر ماه گذشته محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به کوبا، دو کشور در خصوص همکاری ها در حوزه های مختلف از جمله عرضه نفت مذاکراتی را انجام داده اند.
مقام دولتی کوبایی افزود: «هنوز هیچ مذاکره ای برای خرید نفت از ایران صورت نگرفته است.»
۱۷ شهریور ۱۳۹۵ ۱۲:۲۱
تعداد بازدید : ۴۰۱