واکنش مثبت بازارهای نفت جهان به توافقات رهبران اروپا

واکنش مثبت بازارهای نفت جهان به توافقات رهبران اروپا
با موافقت رهبران اروپا برای نجات نظام بانکی بحران زده این قاره، روز گذشته قیمت نفت همانند دیگر کالاهای اساسی در بازارهای جهانی روندی افزایشی را دنبال کرد.
پول‌نیوز، سمیه علی‌اصغری - با موافقت رهبران اروپا برای نجات نظام بانکی بحران زده این قاره، روز گذشته قیمت نفت همانند دیگر کالاهای اساسی در بازارهای جهانی روندی افزایشی را دنبال کرد.
به گزارش گروه بین الملل پول نیوز، رهبران منطقه یورو پس از جلسه ای طولانی، موافقت خود را با تسهیل شرایط کمک مالی برای تقویت بانک ها و کاهش فشار هزینه های استقراض اعضای بحران زده این منطقه اعلام کرده اند. به اعتقاد کارشناسان، این مساله حاکی از اتخاذ رویکردی منعطف تر به منظور کنترل بحران چند ساله بدهی در حوزه پولی مشترک اروپا است.

بر همین اساس، تا پیش از پایان معاملات روز گذشته، قیمت نفت خام برنت برای تحویل در ماه آگوست با 2.99 دلار افزایش به 94.35 دلار در هر بشکه رسید. اما، این محصول کاهش تقریبا 25 درصدی ارزش خود از سی و یکم مارس تاکنون را تجربه کرده است.

نفت خام آمریکا نیز با 2.85 دلار افزایش برابر با 80.54 دلار در هر بشکه معامله شد. قیمت این محصول روز پنج شنبه با 2.52 دلار یا 3.1 درصد کاهش به 77.96 دلار رسیده بود که کمترین میزان از اکتبر 2011، محسوب می شود. قیمت این محصول طی مدت زمان سپری شده از سال 2012 کاهش 20 درصدی و در سه ماهه دوم این سال کاهش تقریبا 23 درصدی را تجربه کرده است.

افزون بر بحران بدهی اروپا، اعمال تحریم های نفتی این قاره علیه ایران که از اول ژوییه آغاز می شود، از دیگر عوامل موثر در افزایش قیمت جهانی نفت بوده است.

از سوی دیگر، اعتصاب در نروژ، میزان تولید نفت خام این کشور را 290 هزار بشکه در روز کاهش داده است. اگرچه، بنابر اعلام رهبران اتحادیه های تجاری این کشور اعتصاب فعلی ادامه نمی یابد، اما طی جلساتی در هفته آینده شرایط موجود را بررسی خواهند کرد.

روز گذشته، در دیگر بازارهای انرژی نفت کوره و بنزین به تریب با 3.2 و 2 سنت افزایش برابر با 2.58 و 2.50 دلار در هر گالن معامله شدند. قیمت گاز طبیعی نیز با 3.6 سنت افزایش به 2.76 دلار در هر هزار فوت مکعب رسید.
۱۳ تیر ۱۳۹۱ ۱۳:۲۸
تعداد بازدید : ۱,۰۱۴