جنگ نفت کش ها

جنگ نفت کش ها
ممنوعیت واردات نفت از ایران توسط اتحادیه اروپا از یازدهم تیرماه اجرا می شود. این موضوع در حالی از سوی وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعلام شده که تنها چند روز از پایان مذاکرات ایران و کشورهای 5+1 در مسکو می گذرد.

همزمان کره جنوبی نیز اعلام کرده که «ممکن است واردات نفت از ایران را متوقف کند» چرا که «شرکت های بیمه اروپایی تامین کننده پوشش بیمه ای و جبران خسارت تمامی محموله های نفت صادراتی ایران به مقصد کره جنوبی هستند و با متوقف شدن این خدمات، خرید و حمل این محموله ها ناممکن خواهد شد.» ژاپن نیز که در ماه های ژوئن و ژوئیه سال گذشته (خرداد و تیر 90) حدود ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کرده بود، در همین دوره و در سال جاری واردات نفت خام خود از ایران را به کمتر از نصف رسانده است. با این حال دولت ژاپن قصد دارد با تأمین تضمین هایی به جای بیمه های اتحادیه اروپا برای محموله های نفت وارداتی از ایران، جلوی کاهش بیشتر واردات نفت ایران را بگیرد. اما حالا که تحریم های یک جانبه بر علیه ایران ، تشدید شده است؛ سوال اساسی تحلیلگران انرژی این است: «آیا غرب می تواند نفت ایران را نادیده بگیرد؟» پاسخ این سوال را چندی پیش سازمان کشورهای صادر کننده نفت ( اوپک) ، آژانس بین المللی انرژی ( IAE) و بسیاری از تحلیلگران حوزه نفت و گاز با «ابراز نگرانی» از تاثیر این تحریم ها بر تحولات نفت در منطقه داده اند. تحریم های اتحادیه اروپا شامل واردات روزانه ۶۰۰ هزار بشکه نفت از ایران به این اتحادیه است و چنانچه دامنه این تحریم ها به کل کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی ( OECD) گسترده شود این میزان نفت تحریمی ایران به یک میلیون و 300 هزار بشکه در روز خواهد رسید. در اتحادیه اروپا کشورهای یونان ، اسپانیا و ایتالیا هم اکنون بزرگترین خریداران نفت ایران هستند. بزرگترین کشور خریدار نفت ایران در آسیا نیز چین است که به نظر می رسد تحت تاثیر فشارهای غرب قرار نخواهد گرفت و تا این لحظه هم مقامات این کشور مخالفت خود را با تحریم های نفتی علیه ایران ابراز داشته اند. اوپک، ایران را با صادرات روزانه ۶۰۰ هزار بشکه نفت به چین در جایگاه دومین کشور تامین کننده نفت مورد نیاز این کشور اعلام کرده است . هند ،ژاپن ، کره جنوبی و ترکیه در جایگاه بعدی کشورهای خریدار نفت ایران قرار دارند . آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده است که «تشدید تحریم ها تا سال ۲۰۱۶ ظرفیت تولید نفت ایران را به کمتر از ۳ میلیون بشکه در روز برساند.» این در حالی است که وزارت نفت ایران اعلام کرده «نگران تحریم های نفتی نیست و تولید خود را از 5/3 میلیون بشکه کنونی به پنج میلیون و 100 هزار بشکه تا سال ۲۰۱۵ میلادی افزایش خواهد داد.»


آنچه در این میان «بسیار نگران کننده» عنوان شده، تاثیر تحریم های ایران بر کشورهای بحران زده اتحادیه اروپا است. حال که دولت های اتحادیه اروپا تصمیم به عملی کردن تشدید تحریم ها علیه ایران گرفته اند باید فکری برای جایگزینی ۶۰۰ هزار بشکه نفت از دست داده ایران بکنند. آیا عربستان سعودی واقعا می تواند این میزان نفت را جبران کند؟ بسیاری از اروپایی ها نگران این هستند که عربستان از ظرفیت مازاد کافی برای جبران نفت ایران برخوردار نباشد.


اما شرایط برای ایران که 60 درصد درآمدهای خود را از راه فروش نفت تامین می کند چگونه خواهد بود؟ کارشناسان می گویند ایران برای نفت مازاد خود به دنبال مشتری در کشورهای آسیای شرقی خواهد گشت؛ اما شاید فروش این میزان نفت مازاد در کشورهای آسیایی که نفت زیادی از عربستان سعودی خریداری می کنند امکان پذیر نباشد.

 

۱۳ تیر ۱۳۹۱ ۱۳:۲۹
تعداد بازدید : ۱,۰۲۲