بالاترین میزان ارزش معاملات فرابورس به پالایشی‌ ها رسید

بالاترین میزان ارزش معاملات فرابورس به پالایشی‌ ها رسید
گروه پالایشی‌ ها طی هفته گذشته، بالاترین میزان ارزش معاملات فرابورس را به خود اختصاص دادند.

به گزارش شانا به نقل از فرابورس ایران، طی هفته معاملاتی منتهی به ١٩ شهریورماه، شاخص کل فرابورس در روز پایانی هفته به ٨٠٢ واحد رسید که افت کمتر از یک درصدی را در مقایسه با روز چهارشنبه هفته ماقبل نشان می‌دهد، همچنین ارزش بازار نیز روز چهارشنبه به رقم ٩٣٩ هزار و ٦٧٥ واحد رسید که نسبت به چهارشنبه هفته پیش تقریبا بدون نوسان به‌ شمار می‌رفت.

بازارهای پنجگانه فرابورس ایران نیز معاملات هفته قبل را با افت و خیزهای نسبی در روند معاملات پشت سر گذاشتند، به‌ طوری که در برخی روزها با کاهش و در روزهای دیگر با افزایش حجم و ارزش داد و ستد اوراق بهادار رو به‌ رو شدند که در نهایت برآیند کلی آنها حکایت از افت این متغیرها نسبت به هفته ماقبل داشت.

در بازارهای اول، دوم و پایه به ترتیب شاهد داد و ستد ٩٢٠، ٩٦٨ و ٥٤٣ میلیارد ریال سهام بودیم، این ارقام در حالی است که در بازار ابزارهای نوین مالی ارزش معاملات اوراق بهادار به رقم یکهزار و ٦٠٣ میلیارد ریال رسید که بیش از دیگر بازارها بود.

حجم معاملات نیز در بازار نخست از سایر بازارها بیشتر بود به طوری که در این بازار ٤٨٢ میلیون ورقه سهام مورد مبادله قرار گرفت، در حالی که در بازارهای دوم، پایه و ابزارهای نوین مالی این ارقام به ترتیب ٢٦٨، ٢٩٤ و ١٩ میلیارد ریال بود.

در بازار اول فرابورس ایران در شرایطی که نسبت به هفته ماقبل شاهد افت حجم و ارزش معاملات سهام بودیم، اما رشد ٨٢ و ١٥٤ درصدی ارزش و حجم معاملات نسبت به مدت مشابه پارسال به ثبت رسید، در بازارهای دوم و ابزارهای نوین مالی نیز همین روند تکرار شد.

هفته گذشته اوراق بدهی، صندوق سرمایه‌ گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن نیز به ترتیب به تعداد یک، ١٧ و ٠,٢ میلیون ورقه بهادار به ارزش یکهزار و ٢٦٣ میلیارد ریال، ١٢٩ میلیارد ریال و ٢١١ میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس مورد معامله قرار گرفتند که با رشد حجم و ارزش معاملات این اوراق نسبت به مدت مشابه پارسال رو به‌ رو شدیم.

در این میان از ابتدای سال تاکنون شاهد نقل و انتقال ٩٠ میلیون ورقه بدهی به ارزش ٨٦ هزار و ٧١١ میلیارد ریال در بازار بدهی فرابورس ایران هستیم.

همچنین طی هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم در میان صنایع فرابورسی نیز گروه پالایشی‌ ها پیشتاز سایر گروه‌ ها به لحاظ ثبت بالاترین میزان ارزش معاملات بود، در این گروه ٣٠٣ میلیارد ریال معامله صورت گرفت که سهم ٢٤ درصدی از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص می‌داد.

پس از آن گروه‌ های فلزات اساسی و اطلاعات و ارتباطات با ارزش معاملاتی بالغ بر ١٦٤ و ١٠٠ میلیارد ریال به ترتیب سهم ١٣ و ٨ درصدی از ارزش کل معاملات فرابورس را در اختیار گرفتند.

۲۰ شهریور ۱۳۹۵ ۱۲:۴۷
تعداد بازدید : ۳۹۹