ارزش تولیدات نفت و گاز ایران به 350 میلیارد دلار می‌رسد

ارزش تولیدات نفت و گاز ایران به 350 میلیارد دلار می‌رسد
سال گذشته ارزش تولیدات نفت و گاز ایران 217 میلیارد دلار برآورد شد که در صورت تحقق اهداف برنامه‌ پنجم توسعه این عدد در سال 1394 به 350 میلیارد دلار افزایش می‌یابد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سال گذشته متوسط تولید روزانه‌ نفت خام ایران حدود چهار میلیون بشکه، گاز 600 میلیون مترمکعب و میعانات گازی 400 هزار بشکه بود که ارزش آنها معادل 217 میلیارد دلار محاسبه می‌شود.

البته در صورت جذب سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز تا پایان سال اجرای برنامه‌ پنجم توسعه ارزش تولیدات نفت و گاز کشور به 350 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

بر این اساس باید تولید نفت خام کشور تا سال 1394 به پنج میلیون بشکه، گاز به یک میلیارد و 470 میلیون مترمکعب و میعانات گازی به یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز افزایش یابد.

به گزارش ایسنا، برای رسیدن به اهداف برنامه‌ پنجم توسعه باید در صنعت نفت سالانه به‌طور متوسط 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گیرد که از این عدد سه چهارم آن مربوط به صنایع بالا‌دستی می‌شود.

طبق قانون بودجه‌ حدود 15 میلیارد دلار از سرمایه‌ مورد نیاز صنعت نفت از محل عایدات فروش نفت و سایر محصولات تولیدی برای صنایع بالا‌دستی تامین خواهد شد.

۱۳ تیر ۱۳۹۱ ۱۳:۳۱
تعداد بازدید : ۹۳۹