افزایش تعداد دکل های حفاری نفتی

 بهای نفت خام در بازارهای جهانی روز جمعه در حدود چهار درصد کاهش داشت که بدین ترتیب افزایشی را که طی روزهای قبل حاصل شده بود، خنثی کرد. کارشناسان افزایش ارزش دلار آمریکا، بالا رفتن تعداد دکل های حفاری نفتی و تعدیل انتظارات نسبت به وضعیت موجودی نفت خام ایالات متحده برای هفته منتهی به نهم سپتامبر را علت این کاهش عنوان کرده اند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در روز پنجشنبه و با یک روز تأخیر (به علت تعطیلی روز کارگر) گزارش هفتگی موجودی های نفتی این کشور را منتشر ساخت که در آن نشان می داد در هفته منتهی به دوم سپتامبر ۱۴/۵ میلیون بشکه از حجم ذخیره سازی نفت خام آمریکا کاسته شده که بیشترین کاهش هفتگی از ابتدای ژانویه ۱۹۹۹ تاکنون محسوب می گردید. در این ضمن، موجودی نفت در کوشینگ اوکلاهما نیز ۴۳۴ هزار بشکه کمتر شده است.

وضعیت موجودیهای نفتی آمریکا در هفته منتهی به دوم سپتامبر

۹oil

افزایش ۰/۹ درصدی ضریب بهره برداری پالایشی به همراه کاهش روزانه ۱/۸ میلیون بشکه واردات نفت خام (عمدتا” در تگزاس و لوئیزیانا) و البته توقف بخشی از عملیات تولید در خلیج مکزیک منجر به این امر شد. وقوع طوفان Hermine سبب گردید تا تخلیه محمولات نفت کش های حامل نفت خام وارداتی به تعویق افتاده و حدود ۲۲ درصد از عملیات تولید نفت و گاز در منطقه خلیج مکزیک معلق شود. اگرچه که این خبر توانست افزایش بیش از ۴ درصدی قیمت نفت را برای معاملات روز پنجشنبه به دنبال داشته باشد، اما در مقابل این واقعیت را در پیش روی معامله گران مجسم کرد که تمامی این محمولاتی که تخلیه آنها به تعویق افتاده برای هفته منتهی به نهم سپتامبر روانه مخزان ذخیره سازی شده و عملیات تولید نیز طبق روال عادی از سرگرفته خواهد شد. علاوه بر آن، طی هفته های پیش رو به اواخر فصل اوج مصرف بنزین نیز نزدیکتر شده و با آغاز تعمیرات پالایشی در فصل پاییز از تقاضا برای نفت خام کاسته خواهد گردید.

روند قیمت نفت خامهای شاخص بازار جهانی نفت

۹oil1
از سوی دیگر، مؤسسه خدمات نفتی بیکرهیوز اعلام کرد که در دوره ۹-۲ سپتامبر برای دهمین هفته طی یازده هفته اخیر باز هم بر تعداد دکلهای حفاری نفتی افزوده شده به طوریکه مجموع آنها با هفت واحد افزایش به ۴۱۴ دکل فعال نفتی بالغ شده است. این امر تلویحا” اشاره به پنانسیل افزایش تولید نفت ایالات متحده را دارد. کارشناسان بانک مورگان استانلی می گویند؛ تولیدکنندگان توانسته اند شرایط خود را با قیمت پایین نفت انطباق داده و سرمایه گذاری کنند. بنابراین شاهد اضافه شدن عرضه نفت از جانب آمریکا، عراق، لیبی و نیجریه نیز خواهیم بود. اما همزمان رشد تقاضا کافی برای جبران مازاد عرضه نبوده و لذا ریسک عدم توازن در بازار تا اواخر شال ۲۰۱۷ و حتی سال ۲۰۱۸ نیز وجود دارد. این در حالیست که IEA پیش بینی ایجاد توازن میان عرضه و تقاضای نفت را در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۶ تخمین زده بود.
به علاوه همانطور که اشاره شد، بالا رفتن ارزش دلار نیز در افت قیمت نفت مؤثر واقع گردید زیرا شاخص دلار وال استریت در روز جمعه افزایش ۰/۵ درصدی داشت.

بنابراین مجموعه این عوامل سبب شدند تا بهای نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه نوامبر طی دادوستد روز نهم سپتامبر ۱/۹۸ دلار(۴ درصد) تقلیل یافته و در سطح بشکه ای ۴۸/۰۱ دلار به تثبیت برسد. همچنین قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه اکتبر با ۱/۷۴ دلار (۳/۷ درصد) کاهش به هر بشکه ۴۵/۸۸ دلار رسید. با این وجود برنت و WTI در هفته قبل افزایش به ترتیب ۲/۵ و ۳/۲ درصدی را تجربه نمودند که نتیجه خوشبینی نسبت به حصول توافق میان تولیدکنندگان بزرگ نفت در نشست الجزایر است.

۲۱ شهریور ۱۳۹۵ ۱۳:۴۷
تعداد بازدید : ۵۳۵