مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز: ایران برای ورود به بازار گاز اروپا برنامه ریزی می‎کند

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز: ایران برای ورود به بازار گاز اروپا برنامه ریزی می‎کند
مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران از بررسی گزینه های مختلف برای ورود به بازار گاز اروپا خبر داد.

به گزارش شانا، علیرضا کاملی در مورد تصمیم ایران برای صادرات گاز به اروپا، گفت: برای هر طرحی یک تحلیل هزینه و فایده وجود دارد که بر اساس آن مشخص می شود که آیا اجرای یک طرح سوددهی قابل قبول دارد یا خیر؛ هم اکنون نیز با توجه به قیمتهای پایین گاز و هزینه انتقال (انتقال گاز به اروپا مستلزم ساخت یک خط لوله حداقل ۵ هزار کیلومتری است)، هیچ توجیه اقتصادی ندارد.

کاملی تصریح کرد: البته هم اکنون به دنبال شناسایی و مطالعه راه های جدید برای انتقال گاز به اروپا به غیر از شیوه احداث خطوط لوله طویل هستیم.

به گزارش شرکت ملی نفت ایران، وی ادامه داد: از جمله این روش ها می توان به صادرات گاز به اروپا از طریق خطوط لوله موجود در منطقه، اشاره کرد. در این روش شاید بتوان با احداث خط لوله با مسیر کوتاه تری این پروژه را عملیاتی کرد که در نتیجه هزینه انتقال کمتری متوجه ایران می شود.

وی تصریح کرد: البته هم اکنون گزینه های مختلفی برای ورود به بازار گازی اروپا در دست بررسی است که با اتمام مطالعات، نتایج اعلام می شود.

شرکت ملی نفت ایران در راستای تثبیت حضور فعال در بازار تجارت جهانی گاز، در سال ۱۳۸۱ اقدام به تاسیس شرکت ملی صادرات گاز ایران با ماموریت توسعه پروژه های صادرات گاز طبیعی کرد که اهم فعالیت های این شرکت برنامه ریزی، بازاریابی و مذاکره به منظور عقد قراردادهای تجارت گاز و توسعه سرمایه گذاری در زمینه های مرتبط با این صنعت در ایران و جهان است.

۲۱ شهریور ۱۳۹۵ ۱۶:۵۲
تعداد بازدید : ۴۷۱