راهکار توسعه صنعت پتروشیمی در ایران هم‌افزایی است

راهکار توسعه صنعت پتروشیمی در ایران هم‌افزایی است
نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: راه تداوم رشد و توسعه صنعت پتروشیمی ایران هم‌افزایی در بخش فروش، عملیات، سرمایه‌گذاری، ادغام‌‌ها و مدیریت است.

به گزارش شانا، مهدی شریفی نیک‌ نفس، نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران، در نشست هیئت نمایندگان اتاق تهران به ارائه گزارشی در مورد صنعت پتروشیمی جهان پرداخت و گفت: بنا بر اعلام انجمن شیمیایی آمریکا، میانگین جهانی رشد ظرفیت صنایع شیمیایی و پتروشیمیایی جهان در سال ٢٠١٥ معادل ٣,٦ درصد است که بالاتر از سال‌‌های گذشته بوده و این نشان‌ دهنده رشد شدید ظرفیت در مناطق مختلف جهان است، چنان که میانگین این رشد در جهان از ٢.٧ درصد در سال ٢٠١٣ به ٣.٦ درصد در سال ٢٠١٥ رسیده است.

وی به تحولات این صنعت در خاورمیانه نیز اشاره کرد و افزود : سهم اتیلن تولیدی خاورمیانه در حال افزایش است و تا سال ٢٠١٩ در مجموع ٢٢ درصد کل اتیلن جهان (به‌ عنوان شاخص صنعت پتروشیمی) توسط شرکت‌‌های خاورمیانه تولید خواهد شد، پارسال نیز بیشترین طرح‌‌های جدید در این منطقه در کشورهای عربستان، عمان و امارات متحده عربی به بهره‌ برداری رسیده است.

شریفی نیک نفس درباره سهم آمریکا در صنعت پتروشیمی جهان، تصریح کرد: دسترسی آمریکا به خوراک گازی از منابع شیل گاز سبب رشد ٣٣٠ درصدی صنایع فرآورش گاز طبیعی و ال‌ ان‌ جی طی سال‌‌های ٢٠١٤ تا ٢٠١٢ شد، این خوراک سبب سرمایه‌ گذاری ١٠٠ میلیارد دلاری در صنایع پتروشیمی آمریکا در احداث واحدهای جدید متانول، اتیلن و مشتقات آن، اوره و آمونیاک شده است.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: صدور گاز اتان آمریکا از گزینه‌‌های تحت مطالعه بوده بطوری که شرکت‌‌های ریلاینس هند، سابیکاروپا و بورآلیس درصدد احداث زیرساخت‌‌های مورد نیاز برای واردات گاز اتان آمریکا هستند، امروزه ٧٠ درصد اتیلن آمریکا از گاز اتان تولید می‌شود، در حالی که این رقم در ٦ سال گذشته تنها ٤٥ درصد بوده که این خود تهدیدی برای کشورهای دارنده منابع گازی در خلیج فارس خواهد شد.

وی در ادامه، مزیت‌‌های صنعت پتروشیمی ایران را مورد اشاره قرار داد و گفت: مزیت اصلی صنعت پتروشیمی ایران، تولید در مقیاس جهانی با اتکا به دریافت خوراک فراوان با قیمت رقابتی است.

شریفی نیک نفس راهکار توسعه صنعت پتروشیمی در کشور را هم‌افزایی دانست و عنوان کرد: تنها راه تداوم رشد و توسعه صنعت پتروشیمی کشور در دنیای پررقابت امروز و رسیدن به یک ذهنیت جهانی و حرکت به سمت فضای رقابتی از طریق هم‌افزایی مزیت‌‌ها و یا شایستگی‌های رقابتی شامل هم افزایی در بخش فروش، عملیات، سرمایه گذاری، ادغام‌‌ها و مدیریت است.

۲۴ شهریور ۱۳۹۵ ۱۰:۲۵
تعداد بازدید : ۴۸۷