سود 260 میلیارد تومانی دلالان بورس پتروشیمی در طول 10 ماه

سود 260 میلیارد تومانی دلالان بورس پتروشیمی در طول 10 ماه
با وجود افزایش چندین برابری تولید در صنعت پتروشیمی از حدود 5 میلیون تن در سال 83 به حدود 19 میلیون تن در سال 90 هنوز این تولیدات در سطح محصولات خام است و با فرآوری پایینی به سایر کشور ها صادر می شود.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از سایت برنامه تلویزیونی ثریا sorayatv پانزدهمین قسمت از برنامه تلویزیونی ثریا جهارشنبه شب با موضوع خام فروشی در صنعت پتروشیمی و عدم توجه به صنایع خرد و محصولات جزء پتروشیمی به روی آنتن رفت.

 

در این برنامه اعلام شد که با وجود افزایش چندین برابری تولید در صنعت پتروشیمی از حدود 5 میلیون تن در سال 83 به حدود 19 میلیون تن در سال 90 هنوز این تولیدات در سطح محصولات خام است و با فرآوری پایینی به سایر کشور ها صادر می شود که برخی از همین کشور ها با فرآوری بالا در این محصولات، همان را با چندین برابر قیمت به خود ما می فروشند همچنین مجری برنامه با ارائه آمار ها و نمودارهایی نشان داد که حجم واردات مصنوعات پلاستیکی به عنوان یکی از محصولات صنایع پتروشیمی نشان می دهد که ما رشد فراوانی در واردات به خصوص از کشور چین و امارات داشته ایم.

* 3 وزارتخانه مامور تقویت صنایع تکمیلی پتروشیمی

در این برنامه عبدالحسین بیات معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی میهمان برنامه و پاسخگوی سوالات مطرح در این حوزه بود. بیات با اشاره به اینکه از 19 میلیون تنی که ما در سال گذشته صادرات پتروشیمی داشتیم 14.3 میلیارد دلار درآمد ارزی نصیب کشور شد، گفت: البته ما از این موضوع خوشحال نیستیم چون اعتقاد داریم اگر این تولیدات برود در بخش صنایع تکمیلی یا همان پایین دستی و تبدیل به کالای نهایی بشود و این کالا برود در بازار های جهانی قطعا این عدد می تواند چندین برابر رقم فعلی شود.

بیات در پاسخ به این سوال که برنامه های وزارت نفت برای سرمایه گذاری و توجه به صنایع پایین دستی و تکمیلی پتروشیمی چیست، گفت : خوشبختانه در کشور آشنایی با این موضوع در سطح عمومی رشد کرده و در سطح مسئولین به یک خواسته اصلی تبدیل شده است و ریاست جمهور هم 3 وزارتخانه نفت ، صنعت، معدن و تجارت و کشور را مامور به پرداختن به این قضیه و بهبود این وضعیت کرده اند.

وی افزود: البته وزارت صنعت، معدن و تجارت از قبل در این زمینه کار کرده است و از ساختار های خوبی برخوردارند و بیشتر مدیریت در دست این دوستان است در وزارت نفت نیز ظرفیتهایی در این حوزه وجود دارد که تمام اینها در این دو وزارتخانه باید بیاید در کنار هم قرار بگیرد چون این موضوع، یک موضوع ثروت ملی است و نمی شود با ثروت ملی با یک دیدگاه سازمانی برخورد کرد چون ما در این زمینه مسئول و مدیون خواهیم بود؛ البته وزارت کشور و استانداران هم در این زمینه نقش مهمی دارند.

بیات همچنین گفت : در این حوزه ما می توانیم با انجام مطالعات و تحقیقات به دست بیاوریم که بر مبنای آنچه که تولید می‌شود چه صنایع و محصولات تکمیلی می تواند ایجاد شود، از ابعاد مختلف می توانیم شناسایی را انجام دهیم و در اختیار وزارت صنعت انجام دهیم.

*خط اتیلن غرب بالاخره چه می شود؟

همچنین در این برنامه مدیر شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره موضوع کارشناسی نبودن خط اتیلن غرب و ادامه آن که در برنامه هفته قبل ثریا به آن پرداخته شده بود گفت : در موضوع خط اتیلن غرب با توجه به اینکه یکی از اهداف دولتها توسعه همه جانبه در استانهای کشور بوده است. ین طرح هم با تمام فراز و نشیب هایش بالاخره در حال انجام بوده و نمی شد پروژه را نیمه کاره رها کرد.ما وظیفه داشتیم با توجه به هزینه هایی هم که صورت گرفته آن را تکمیل کنیم. همچنین در این پروژه اگر با عملکرد صحیح تا به آخر ادامه بدهیم به منافع خوبی برای کشور خواهیم رسید علاوه بر اینکه ایجاد اشتغال در این خط بیشتر از آن چیزی است که گفته شده است.

*دلالان سرمایه دار، تولید پتروشیمی را به کجا می برند؟

در ادامه این برنامه مستندی از دست های پشت پرده تهیه مواد اولیه و خوراک پتروشیمی برای واحد های تولیدی پخش شد که مشخص شد دلالان و سرمایه داران با استفاده از غیبت تولید کنند گان در بورس به خاطر نداشتن مجوز از وزارت صنعت اقدام به خرید مواد اولیه می کنند و با قیمت¬هایی چندین برابر قیمت جهانی به تولید کنندگان می فروشد و سبب گرانی این محصولات خصوصا در صنعت پلاستیک شده اند. در این مستند گلایه های فراوان این تولید کنندگان و واحدهای صنفی از این موضوع بیان شد و خواستار اقدام دولت و بورس در بررسی این وضعیت شدند.

در همین راستا بیات در پاسخ به سوال مجری درباره اینکه که اقدامات شما در این خصوص چیست و چرا باید این دلالان بتوانند در طول ده ماه به سودی بالغ بر 260 میلیارد تومان ناشی از تفاوت قیمت در بورس و سود طبیعی آن با قیمتی که به تولید کنندگان می فروشند دست پیدا کنند، گفت: در واقع نمی شود یک قیمت ثابت بر روی محصولات پتروشیمی گذاشت چون در دنیا که کشور ما هم متاثر از آن است محصولات بر اساس یک سری شرایط رقابتی عرضه می شود و مجلس هم از سال 86 قیمیت گذاری بر روی محصولات پتروشیمی را ممنوع کرده است اما نظارت بر ثبات بازار باید وجود داشته باشد و ما هم اقداماتی را شروع کرده ایم.

وی اضافه کرد: ما تمهیداتی را بر اساس هدفمند سازی یارانه ها دنبال می کنیم به خصوص در بورس به این صورت که ما در بخش خودمان مسئول شدیم که بحث عرضه را نظارت کنیم. تلاش ما این است که هیچ واحد پتروشیمی متوقف نباشد و عرضه به اندازه کافی باشد و تمام واحد های پتروشیمی بیایند در بورس محصولاتشان را عرضه کنند البته واحدها الان اکثرا خصوصی اند و ما واحد دولتی زیادی نداریم و سعی ما بر این است که با اعمال سیاستهای تشویقی این وا حدها به بورس بیایند، در بورس هم با همکاری که با وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شد قرار بر این شد که سایتی به عنوان بهین یاب ایجاد شود و به هر کدام از تولید کنندگان واقعی کدی داده شود که آنها مجاز به خریداری در بورس باشند.

*دو سوم واحد های تولید در صنایع خرد پتروشیمی واحدهای صنفی هستند

بیات در پاسخ به طرح این مساله که دو سوم واحد های تولید در صنایع خرد پتروشیمی واحدهای صنفی هستند که از قدیم مجوز وزارت بازرگانی دارند و از وزارت صنعت مجوز ندارد و سایت بهین یاب آنها را به رسمیت نشناخته است و بیش از 95 درصد تولیدکنندگان به صورت مستقیم از بورس نمی توانند خرید کنند و باید از بازار خرید کند که باعث افزایش قیمت شده است گفت: تقاضای مکرر ما این بوده است که یا خود اینها و یا وی اظهار داشت: واحدهایی که اینها زیر مجموعه شان هستند بیایند مرتبط با بورس شوند و تا آنجایی که در حیطه اختیارات ما است دنبال این مسئله هستیم اما مسئله بیشتر مربوط به دوستان وزارت صنعت است و ما تا آنجایی که قوانین به ما اجازه می دهد صادرات انجام نمی دهیم تا مواد اولیه به اندازه کافی در دست تولید کنند قرار بگیرد در زمینه بورس هم باید محدودیت ها برای ورود این تولید کنند گان جز برداشته شود و یکی از راه های تقویت صنایع تکمیلی را حمایت از صنایع تولیدی موجود می دانیم و پیشنهاد ما هم این است که یک صندوق حمایتی ایجاد شود که منابعی را در اختیار تولید کنندگانی که سرمایه در گردش کافی ندارند قرار دهد به صورت وام و غیره تا حمایت کافی از تولید کنندگان صورت پذیرد.

در این برنامه همچنین مستندی از ایجاد آلودگی توسط پتروشیمی ماهشهر بهنمایش درآمد که نشان داد چگونه این واحد پتروشیمی باعث به وجود آمدنمشکلات فراوانی برای محیط زیست منطقه و آلودگی آب ها و به تبع آن تاثیر در زندگی مردم و شغل آنها خصوصا صیادان شده است.

۱۷ تیر ۱۳۹۱ ۱۵:۲۴
تعداد بازدید : ۹۲۵