سرمایه گذاری 350 میلیون دلاری برای افزایش ظرفیت فرآورش نفت خام

سرمایه گذاری 350 میلیون دلاری برای افزایش ظرفیت فرآورش نفت خام
مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان از سرمایه گذاری 350 میلیون دلاری برای افزایش ظرفیت فرآورش نفت خام با هدف افزایش کیفی نفت تولیدی از چاه های این منطقه خبر داد.
به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شانا، مدیر عامل شرکت نفت و گاز اروندان تصریح کرد: یکی از مشکلات تولید زودهنگام میدان های در حال توسعه عقب بودن فعالیت های روزمینی نسبت به زیرزمینی است؛ به طوری که گاهی پس از آماده سازی چاه ها، تاسیسات فرآورشی با تاخیر راه اندازی می شود.

سلبعلی کریمی از سرمایه گذاری 350 میلیون دلاری برای اجرای طرح افزایش ظرفیت فرآورش نفت خام در حوزه غرب کارون خبر داد و اظهار امیدواری کرد که این طرح تا 22 بهمن امسال به مرحله اجرا درآید.

وی در باره عملکرد شرکت شرکت نفت و گاز اروندان در سال گذشته گفت: این شرکت موفق به تحقق 96 درصدی تعهد تولید خود در سال 90 شد و امیدواریم به به طور کامل به اهداف تولیدی خود در سال جاری دست یابیم.

کریمی در باره روند تولید نفت در میدان های غرب کارون گفت: امسال افزایش تولید را در برنامه داریم و میزان آن به ظرفیت چاه ها بستگی دارد.

به گفته کریمی، هم اکنون روزانه 222 هزار بشکه نفت از میدان های آزادگان، جفیر، یادآوران، دارخوین در منطقه غرب کارون تولید می شود.

وی از پیشرفت بیش از 95 درصدی پروژه های پشتیبانی در شرکت نفت و گاز اروندان نیز خبر داد و یادآور شد: غالب این پروژه ها در مرحله راه اندازی قرار دارند.

تزریق روزانه 253 میلیون فوت مکعب گاز به میدان دارخوین

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان اظهار کرد: توان تولید چاه های منطقه غرب کارون با استفاده از روش های تعمیر و نگهداری حفظ می شود، ضمن آن که از روش تزریق گاز نیز برای تولید ثانویه از میدان نفتی استفاده می شود.

به گفته کریمی، تزریق روزانه گاز این شرکت حدود 253 میلیون فوت مکعب است که به میدان دارخوین تزریق می شود.

وی با بیان این که هم اکنون بالاترین تزریق فشار گاز منطقه خاورمیانه در میدان دارخوین انجام می شود، افزود: با ساخت نشت بندهای کمپرسور تزریق گاز با فشار 520 بار و با تزریق این فشار به میدان دارخوین بالاترین میزان فشار تزریق در سطح خاورمیانه در این میدان انجام می شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان گفت: این تزریق از نوع امتزاجی بوده که با کاهش روند افت فشار مخازن به افزایش ضریب برداشت از این میدان نیز منجر می شود.

برای نخستین بار در ایران نشت بندهای کمپرسورهای تزریق گاز با فشار 520 بار در داخل کشور از سوی متخصصان شرکت بهره برداری نفت و گاز اروندان ساخته شد.

بر پایه این گزارش، میدان های زیر نظر شرکت نفت و گاز اروندان دارای گستردگی قابل توجه از نظر ابعاد، خصوصیات فیزیکی، سنگ و سیال و پیچیدگی فنی است. میدان های آزادگان و یادآوران از نظر میزان در گروه میدان های بسیار بزرگ، میدان های دارخوین، جفیر، سوسنگرد و بندکرخه در گروه میدان های متوسط و بزرگ و میدان های امید، اروند، سهراب، مهر، سپهر و خرمشهر در رده مخازن کوچک طبقه بندی می شوند.

بر اساس برنامه ریزی، تا پایان سال 1395 با توسعه میدان های دارخوین 3، بندکرخه، یادآوران، یادآوران (سروک)، آزادگان جنوبی و شمالی، یاران، دارخوین 2 و 1، جفیر، اروند، سوسنگرد، سهراب و سپهر تولید نفت مناطق غرب کارون به 698 هزار بشکه در روز می رسد./
۱۷ تیر ۱۳۹۱ ۱۵:۲۲
تعداد بازدید : ۱,۱۸۶