رهایی از شوک رشد قیمت

رهایی از شوک رشد قیمت
بازار محصولات پتروشیمی هرچند که با عقب نشینی محدود حجم معاملات رو به رو است ولی در نهایت نمی توان از ثبات نسبی بازار غافل شد و نزدیکی به روزهای سرد سال، احتمال عقب نشینی نسبی تقاضا را ایجاد کرده است.
به گزارش خبرنگار نیپنا، معامله محصولات پتروشیمی در بورس کالا هفته گذشته از آرامش نسبی برخوردار بود  و به نظر می رسد ثبات فعلی باز هم در معاملات بورس کالا و یا بازار آزاد ادامه یابد. 
کاهش 4.36 درصدی حجم عرضه محصولات پلیمری که با کاهش 19 درصدی تقاضا رو به رو شد را می توان مهمترین ویژگی های بازار پلیمرها دانست زیرا در نهایت حجم معاملات را با 2.46 درصد کاهش رو به رو کرد. البته کاهش محسوس تقاضای PVC در کنار نزدیکی به زمان اعلام قیمت های پایه جدید با کاهش محسوس تقاضا ، مواردی بود که از عقب نشینی نسبی بازار حمایت کرده ولی حجم معامله پلیمرها را در سطوح مطلوبی حفظ کرده بود. 
این گزارش می افزاید: به نظر می رسد روند عمومی بازار پلیمرها با توجه به حفظ حجم معامله بالای روزهای اخیر، بتواند به عنوان نکته مثبت بزرگی برای بازار خودنمایی کرده یعنی از یک سو از فروش شرکت های پتروشیمی حمایت کرده و از سوی دیگر با تزریق نسبتاً مطلوب مواد اولیه در بازار داخلی، به کمک شرکت ها و تولیدکنندگان در صنایع پایین دستی می شتابد. 
در خصوص PVC به عنوان جذاب ترین گروه کالایی روزهای اخیر نیز شاهد کاهش التهاب و عقب نشینی مصرف کنندگان و بهبود وضعیت عرضه کنندگان هستیم زیرا با افزایش نسبی حجم عرضه ها، تقاضا در مسیر کاهش قرار گرفته و به نظر می رسد این روند کاهشی، باز هم ادامه داشته باشد. 
در بازار داخلی نیز پس از تغییر چهره قیمت ها پس از افزایش قیمت های پایه، هم اکنون رشد نسبی نرخ های روزهای اخیر به آرامی در حال تعدیل است یعنی بازار از شوک رشد قیمتی رها شده و همچنین به سمت ثبات قیمت ها در حرکت است. به نظر می رسد در روزهای پیش رو باز هم بازار با بهبود حجم معاملات و ثبات نسبی قیمت ها، شرایط بهتری را تجربه کند. 
در هفته گذشته حجم عرضه ترکیبات شیمیایی در بورس کالای ایران رقمی نزدیک به 33 هزار و 656 تن بوده که به نسبت هفته پیش از آن از کاهش 7 درصدی حکایت می کند. این در حالی است که با کاهش حجم عرضه ها، تقاضا 2 درصد افزایش یافته و به 28 هزار و 180 تن رسید. در نهایت تقابل این حجم عرضه و تقاضا موجب شد تا حجم معامله محصولات شیمیایی در بورس کالا با 4.7 درصد کاهش به 18 هزار و 505 تن برسد که هنوز هم رقم مطلوبی به شمار می آید. 
هرچند که در هفته گذشته حجم معامله محصولات شیمیایی در بورس کالا کاهش یافته ولی با توجه به جذابیت بازار هنوز هم حجم معاملات نشان دهنده رونق بازار محصولات شیمیایی است که از روند تولید منطقی در صنایع پایین دستی محصولات شیمیایی حکایت می کند. از سوی دیگر با نزدیکی به روزهای سرد سال حجم تقاضای بسیاری از مواد اولیه شیمیایی مخصوصاً ترکیبات الکلی کاهش یافته که باز هم از التهاب بازار می کاهد و همچنین کاهش حجم معاملات را نیز توجیه پذیر می کند. 
بر اساس این گزارش، در شرایط فعلی وضعیت نسبتاً مطلوبی بر بازار حاکم است هرچند که انتظار برای اعلام قیمت های پایه جدید را نیز می توان از دلایل اصلی کاهش حجم معاملات در بورس کالا به شمار آورد. در هر حال در هفته گذشته منومر وینیل استات، دی اتیل هگزانول و منو اتیلن گلایکول، استایرن منومر، اسید استیک و سودکاستیک از معدود کالاهایی بودند که با رشد تقاضا در برابر عرضه ها، با افزایش قیمت مورد معامله قرار گرفتند. 
۲۷ شهریور ۱۳۹۵ ۱۰:۱۷
تعداد بازدید : ۴۸۲