برجام رویکردی تازه برای تعامل مثبت و سازنده با دنیاست

برجام رویکردی تازه برای تعامل مثبت و سازنده با دنیاست
رئیس جمهوری با بیان این که تهران از هرگونه ابتکار عمل در منطقه که مبتنی بر گفت‌و‌گو و مذاکره باشد برای پایان بخشیدن به اختلاف‌های موجود استقبال می‌کند، گفت: برجام یک راهبرد و رویکرد جدید برای تعامل مثبت و سازنده به منظور حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران‌ها و چالش‌هاست.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی، دیروز (شنبه، ٢٧ شهریورماه) در مراسم آیین گشایش هفدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد، با ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و دستاوردهای ایران در دوره ریاست چهارساله این اجلاس، مواضع و دیدگاه‌ های تهران را در خصوص لزوم تقویت هماهنگی و همکاری اعضای عدم تعهد و مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تبیین و تشریح کرد.

رئیس جمهوری با بیان این که امروز صلح در تمامی ابعاد آن در سراسر جهان در معرض خطر و تهدید قرار گرفته است، گفت: اعضای جنبش در مقطع کنونی بیش از هر زمان دیگری نیازمند همبستگی، همگرایی و هماهنگی هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به چالش‌های منطقه‌ای اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران گفت و گو و مذاکره را بهترین راه حل منازعات جهانی و منطقه‌ای می‌داند و خود در این زمینه پیش قدم بوده است.

روحانی با بیان این که تهران از هرگونه ابتکار عمل در منطقه که مبتنی بر گفت و گو و مذاکره باشد برای پایان بخشیدن به اختلافهای موجود استقبال می‌کند، تصریح کرد: برجام یک راهبرد و رویکرد جدید برای تعامل مثبت و سازنده به منظور حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران‌ها و چالش‌هاست.

رئیس جمهوری ادامه داد: همه می‌دانیم که توانمندی غیرمتعهد‌ها در گرو همبستگی بین اعضا و افزایش کارآیی آن است، از این جهت در این دوره، تلاش فراوان برای هم‌افزایی، تحکیم پیوندها و تفاهم درون گروهی صورت گرفته است، همچنین برای گسترش پیام عدم تعهد و تقویت مواضع جنبش، مذاکرات با شمال نیز با قوت پیگیری می‌شود.

وی عنوان کرد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر رویکرد اعتدال و تعامل سازنده و تلاش برای حل و فصل منازعات، اختلافات و سو تفاهمها از طریق گفت و گو و همکاری است، بر همین اساس، با وجود اقدامهای خصمانه و فشارهای گسترده سیاسی و اقتصادی علیه ایران، به بهانه موضوع هسته‌ای، از همان ابتدا بر انجام گفت و گوهای سازنده تاکید داشتیم.

روحانی گفت: گفت و گوهای میان ایران و گروه موسوم به ١+٥ منجر به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شد، حمایت قاطع کشورهای عدم تعهد از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و همچنین پشتیبانی آن ها از این مذاکرات نقش موثری در تضمین حقوق مشروع هسته‌ای ایران و کشورهای در حال توسعه و همچنین به نتیجه رسیدن این مذاکرات داشته است.

رئیس جمهوری افزود: مزایا و منافع شناسایی و تحقق حقوق هسته‌ای، محدود به کشور ایران نیست، بلکه مقاومت ملت ایران در برابر این فشارها باعث جلوگیری از ایجاد یک رویه خطرناک، در عرصه بین‌المللی، برای محروم کردن ملت‌های دیگر از حقوق اساسی و مشروع آن ها در عرصه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای شد.

۲۸ شهریور ۱۳۹۵ ۰۹:۰۶
تعداد بازدید : ۵۵۷