موانع ارتباط بانکی و بیمه‌ای ایران و انگلیس باید برطرف شود

موانع ارتباط بانکی و بیمه‌ای ایران و انگلیس باید برطرف شود
رئیس اتاق بازرگانی ایران در دیدار با نماینده ویژه نخست وزیر انگلیس در امور ایران، بر لزوم رفع موانع اخذ روادید تجاری، پوشش بیمه های صادراتی و ارتباط بین بانکی بین ٢ کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران در دیدار با لرد نورمن لامونت، نماینده ویژه نخست وزیر انگلیس در امور ایران، ضمن تاکید بر نقش مثبت اتاق‌های مشترک بازرگانی در توسعه روابط بین ٢ کشور، خواستار افزایش همکاری‌ها در جهت رفع موانع تجاری و برقراری ارتباط بین ایران و اروپا شد.

وی افزود: با توجه به نتایج مثبت برجام، هنوز با مشکلاتی از جمله ارتباط بانکی که بستر اصلی مناسبات اقتصادی است، مواجه هستیم، اما امیدواریم با مذاکرات و ارتباط مقامهای ٢ کشور این موضوع سریعتر برطرف شود.

شافعی با تاکید بر این که رفع موانع بانکی از تعهدهای برجام برای ارتقا همکاری‌های تجاری ایران با جهان است، تصریح کرد: بسیاری از بانکهای اروپایی با وجود رفع محدودیت‌های بانکی ایران پس از برجام، نگران هستند که طبق قوانین آمریکا مورد تحریم و جریمه قرار گیرند و پیشنهاد استفاده از وکلا توسط شرکت‌های ایرانی را مطرح می‌کنند، این درحالی است که با توجه به کوچک و متوسط بودن واحدهای داخلی، امکان رفع مشکل از این روش عملا غیرممکن است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران از سرگیری ارتباط ٢ بانک ایرانی با نظام بانکی انگلیس را مهم برشمرد و خواستار رفع موانع اعتبارات اسنادی و مبادلات بین بانکی شد و عنوان کرد: حمایت لازم از بانک‌های ایرانی و دسترسی به کانال‌های فاینانس در کنار پوشش بیمه های صادراتی، منجر به ارتقا وضع ریسک ایران در شاخص‌های بین‌المللی خواهد شد.

وی بر لزوم ارتقا سطح همکاری‌های دیپلماتیک و صدور روادید تجاری برای بازرگانان و فعالان اقتصادی تاکید کرد و گفت: تسهیل دریافت روادید و تردد تجار، یکی دیگر از گام‌های موثر در توسعه مناسبات تجاری بین ٢ کشور است.

شافعی تحولات اخیر انگلیس و خروج از اتحادیه اروپا را فرصتی برای افزایش همکاری‌ها با ایران دانست و افزود: نیاز به بازارهای غیراروپایی، می‌تواند فرصتی برای توسعه مناسبات با ایران را به عنوان کشوری که سابقه همکاری با بریتانیا داشته است، فراهم آورد و انجام کارهای اشتراکی دو یا چندجانبه در منطقه را در پی داشته باشد.

لرد نورمن لامونت، نماینده ویژه نخست وزیر انگلیس در امور ایران نیز در این دیدار بر نقش مثبت اتاق‌های مشترک در ارتباط بین ٢ کشور تاکید کرد و گفت: در دیدارهایی که با وزیران نیرو و نفت ایران داشتم بر لزوم رفع نقاط منفی و افزایش اشتراک‌های مثبت تاکید کردم و خواستار افزایش گفت و گو در جهت برطرف شدن سو تفاهم‌ها شدم.

وی از اشتیاق شرکت‌های انگلیسی برای حضور در بازار ایران و مذاکراتی که طی چند ماه اخیر با مقام‌ها و شرکت‌های ایرانی انجام داده‌اند، خبر داد و افزود: با از سرگرفته شدن پروازهای شرکت بریتیش ایرویز در چند وقت اخیر، شرکت‌هایی مانند بی پی، جگوار و رولزرویس نیز از چند ماه پیش مذاکراتی را برای حضور در بازار ایران و تولید مشترک به انجام رسانده‌اند و اطمینان دارم که در آغاز کار هستیم و در طولانی مدت اتفاق‌های مطلوب‌تری رخ خواهد داد.

لرد لامونت، قطع روابط بانکی و محدودیت‌های اعمال شده از طرف آمریکا را عاملی آزار دهنده نه تنها برای ایران، بلکه بانک‌های انگلیسی و اروپایی عنوان کرد و گفت: در جلسه‌ای که با جان کری و نماینده سازمان اوفک ایالات متحده آمریکا داشتم، وی بر لزوم ارتباط بانکی اروپا با ایران تاکید کرد و مشکلات به‌وجود آمده را از موضوع‌های غیرقابل پیش بینی در زمان مذاکرات عنوان کرد.

نماینده نخست وزیر انگلیس از مذاکرات مقام‌ها و نمایندگان بانک‌های این کشور با اوفک برای تسهیل ارتباط با بانک‌های ایرانی خبر داد و عنوان کرد: وضع به حالت راکد نمانده و نمایندگان بانک‌های اروپا و انگلیس در تلاش هستند که قدم به قدم تضمین‌های لازم را از آمریکا در ارتباط با ایران دریافت کنند.

۲۸ شهریور ۱۳۹۵ ۱۲:۵۰
تعداد بازدید : ۵۵۶