طرح دو فوریتی الزام تصویب FATF در مجلس آماده شد

طرح دو فوریتی الزام تصویب FATF در مجلس آماده شد
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: طرح دو فوریتی الزام تصویب FATFدر مجلس آماده شده و با بررسی شرایط در هفته آینده تقدیم هیئت رئیسه می‌شود.

سید حسن حسینی شاهرودی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم  با اشاره  تنظیم پیش نویس طرحی دو فوریتی "الزام تصویب FATF در مجلس" گفت: اگر شورای عالی امنیت ملی درخصوص FATF تصمیمی نگیرد، این طرح  4 مهرماه، تقدیم هیئت رئیسه مجلس می شود.

حسینی ادامه داد، تا زمانی که شورای عالی امنیت ملی نظر خود درباره FATF را اعلام نکند، نمی‌توانم جزئیات طرح آماده شده در مجلس را مطرح کنم.

وی افزود، در این طرح در خصوص تعاملات پولی وبانکی و همکاری‌های مشترک با سازمانهای بین المللی نکات و تکالیفی مهمی برای دولت در نظر گرفته شده است.

حسینی گفت: نظام شفاف سازی پولی و بانکی باید ایجاد شود اما باید توجه شود که دولت چه اطلاعاتی را می‌خواهد در اختیار مراجع دیگر قرار دهد.

عضو کمیسیون اقتصادی تاکید کرد، ایران باید در مبارزه با تامین مالی تروریسم و مبارزه با پولشویی پیش قدم باشد اما این فعالیتها باید معیارهای پذیرفته در کشور دنبال می‌شود.

نماینده شاهرود گفت: ما کشورهایی مثل‌ رژیم نامشروع صهیونیستی و عربستان را دولت حامی تروریسم می‌دانیم و چنین دولتهایی باید در لیست سیاه تروریسم قرار گیرند.

حسینی تصریح کرد، گزارش‌های نشان می‌دهد که FATF تعهدی الزام آور بوده و طبق اصول مختلف قانون اساسی باید به تصویب مجلس برسد.

حسینی در پاسخ به سوالی درباره اختلاف نظر دولت و سایر قوا در رابطه با الزام آور نبودن تعهدات FATF گفت: چه در بین نمایندگان و چه در شورای نگهبان این اعتقاد وجود دارد که تعهدات کار گروه اقدام مالی برای کشور الزام آور می‌باشد و از این باب حتما باید در مجلس تصویب شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد، اگر در مورد FATF مانند برجام و بر اساس تصمیمات شورای عالی امنیت ملی، وظیفه‌ای بر عهده مجلس نباشد،  مجلس به این موضوع ورود خواهد کرد.

۲۹ شهریور ۱۳۹۵ ۱۰:۰۴
تعداد بازدید : ۶۱۲