مصرف فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان از مرز ٢ میلیون لیتر گذشت

مصرف فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان از مرز ٢ میلیون لیتر گذشت
مجموع مصرف فرآورده های نفتی منطقه زنجان روزانه به ٢ میلیون و ٢٦٥ هزار لیتر رسید.

محمود آقامحمدیان، مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه زنجان در گفتگو با خبرنگار شانا اعلام کرد: روزانه حدود ٨٥٠ هزار لیتر بنزین، یک میلیون لیتر گازوئیل، حدود ١٥ هزار لیتر نفت کوره و ٤٠٠ هزار مترمکعب گاز طبیعی فشرده (سی ان جی) در منطقه زنجان مصرف می شود.

وی افزود: نیروگاه سلطانیه زنجان، معدن انگوران، کارخانه سیم و کابل ابهر و شرکت کالمین مصرف کنندگانی هستند که عمده نفت گاز این منطقه به آنها تخصیص می یابد.

آقامحمدیان با اشاره به این که با توجه به اتصال نیروگاه به شبکه گاز، مصرف نفت گاز کاهش چشمگیری یافته است، گفت: درصورت نیاز به سوخت مایع (در زمستان) این مهم با خط لوله انجام می شود.

وی ادامه داد: فرآورده های دریافتی پس از ورود به انبار از طریق خط لوله به وسیله ١٢٠ دستگاه نفتکش که در قالب چهار پیمانکار فعالیت می کنند، به مبادی مصرف ارسال می شوند.

مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه زنجان تعداد جایگاه های منطقه را ٥٣ باب اعلام کرد و گفت: تا پیش از سال ٨٠، شمار جایگاه های عرضه سوخت مایع ( بنزین و گازوئیل) ٢٧ باب بود و پس از آن با رشد ١٩ درصدی به ٣٢ باب و در دهه ٩٠ با ٥٩ درصد افزایش به ٥٢ باب رسید.

وی افزود: در هفته دولت نیز پنجاه وسومین جایگاه عرضه سوخت مایع در ناحیه مرکزی به بهره برداری رسید و هم اکنون شمار جایگاه های عرضه سوخت مایع به ٥٣ باب رسیده که ١٧ باب آن در ناحیه ابهر، ٣٠ باب آن در ناحیه مرکزی و ٦ باب دیگر نیز در ناحیه قیدار ( خدابنده) قرار دارد.

آقامحمدیان شمار جایگاه های گاز طبیعی فشرده را ٤٠ باب اعلام کرد و گفت: از این تعداد جایگاه سی ان جی فعال در منطقه زنجان ٢٤ باب آن تک منظوره و ١٦ باب دو منظوره است.

وی ادامه داد: از مجموع ٤٠ جایگاه سی ان جی، ٢٤ باب در ناحیه مرکزی، ١٢ جایگاه در ناحیه ابهر و چهار جایگاه نیز در ناحیه خدا بنده (قیدار) فعال هستند.

آقامحمدیان با بیان این که ١٨٣ فروشندگی نفت نیز در سه ناحیه زیرپوشش منطقه زنجان کار خدمات رسانی به روستاییان را برعهده دارند،گفت: از این تعداد ٤٢  فروشندگی در ناحیه ابهر، ٥٩ فروشندگی در ناحیه قیدار و ١٠٢ فروشندگی در ناحیه مرکزی فعال هستند که ٥٨ هزار خانوار روستایی را زیرپوشش قرار داده اند.

وی با اشاره به این که پایش های کنترلی جایگاه‌ها به صورت مداوم انجام می شود، اعلام کرد:  جایگاه داران تعامل خوبی با شرکت دارند و تلاش می کنند خدمات مطلوبی به مراجعان ارائه دهند.

مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه زنجان گفت: هم اکنون ٤٠ درصد جایگاه های سوخت منطقه زنجان ممتاز و ٩ جایگاه نیز درجه یک هستند.

وی درباره طرح برندسازی افزود: برندسازی جایگاه‌ها می تواند رقابتی را در میان جایگاه‌داران برای عرضه کیفی تر خدمات به مراجعان ایجاد کند و با توجه به دستورالعمل موجود آمادگی داریم بر اساس آیین نامه اجرایی برندسازی متقاضیان در این حوزه را حمایت کنیم.

آقامحمدیان درباره وضع ذخایر این منطقه برای فصول سرد سال گفت: استان زنجان از استان‌های سردسیر کشور محسوب می شود، بنابراین تامین سوخت به میزان کافی از ضرورت های همیشگی است که این منطقه با هماهنگی ستاد شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به آن توجه ویژه دارد.

به گفته وی، همانند سال های گذشته برای رویارویی با فصول سرد به ویژه زمستان، تمهیدات لازم پیش بینی شده است که از آن جمله آن می توان به تامین نفت سفید مناطق روستایی فاقد گاز و ذخیره سازی سوخت مایع نیروگاهی و صنایع استان اشاره کرد.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان درباره پیشگیری از عرضه غیرمجاز فرآورده های نفتی در منطقه اعلام کرد: استان زنجان، اگر چه مرزی با کشورها ندارد ولی دپو و حمل سوخت به استان های مرزی می تواند زمینه خروج سوخت از کشور را فراهم آورد، از این رو پیشگیری از وقوع چنین امری مانند دیگر مناطق در دستور کار قرار دارد.

به گزارش شانا، استان زنجان به مرکزیت زنجان با هفت استان هم مرز است، به طوری که از شمال به استان‌هاى اردبیل و گیلان، از شرق به استان قزوین، از جنوب به استان همدان، از جنوب غربى و غرب به استان‌هاى کردستان و آذربایجان غربى و آذربایجان شرقى محدود می شود.

استان زنجان که یکی از محورهای مواصلاتی مهم کشور به شمار می آید، نقطه ارتباطی مرکز با باختر و شمال باختری ایران است و به عنوان کریدور ترانزیتی تهران – اروپا عمل می کند.

شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه زنجان از ١٣٦٦ با نام شعبه پخش زنجان وبه عنوان یکی از شعب ناحیه قزوین فعالیت خود را شروع کرده است.

پس از تغییرات سازمانی و تشکیل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به عنوان یکی از چهار شرکت اصلی وزارت نفت، با تبدیل شدن ناحیه قزوین به منطقه، زنجان نیز به ناحیه تبدیل شد و فعالیت رسمی و مستقل خود را به عنوان منطقه پس از جدا شدن از منطقه قزوین در سال ١٣٧٢ آغاز کرد.

با استقلال فعالیت های منطقه زنجان، این منطقه فعالیت های سوخت رسانی به بخش های مختلف را در قالب سه ناحیه مرکزی، ابهر و خدابنده (قیدار) و هفت استان ساماندهی کرد و هم اکنون این فعالیت بدون وقفه و با تکیه بر نیروی انسانی متعهد و متخصص انجام می شود.

۲۹ شهریور ۱۳۹۵ ۱۲:۴۹
تعداد بازدید : ۵۱۷