چشم انداز بازار پس از اعلام قیمت های پایه

قیمت های پایه محصولات پتروشیمی دیروز یکشنبه(28 شهریورماه) مطابق با برنامه از پیش تعیین شده با جهت گیری افزایشی پلیمرها و ترکیبات شیمیایی اعلام شد. این در حالی بود که در قیمت های پایه اعلامی بهای دلار تغییری ناچیز داشته است.
به گزارش خبرنگار نیپنا، در گروه پلیمرها PVC ، PE80 ، PE100 ، 0209 ، 1540 و 7240 از جمله گریدهایی بودند که کاهش نرخ داشته ولی سایر انواع پلیمرها افزایش قیمت داشته است. SBR نیز دیگر گرید کالایی بود که افزایش قیمت را تجربه کرد. 
در این رخداد یعنی افزایش قیمت های پایه هرچند که نکته مهمی به شمار می آید ولی در شرایط فعلی بازار که میل به افت قیمت ها وجود دارد، شاید این افزایش قیمت های پایه، تأثیر چندانی بر روال بازار نداشته یعنی برتری عرضه ها بر تقاضا بتواند جهت گیری کاهشی فعلی را باز هم ادامه دهد. 
این گزارش می افزاید:در هفته های گذشته شاهد بودیم که حجم معاملات به صورت نسبی بالاتر از 50 هزار تن در هفته بوده که نشان می دهد تغذیه بازار روند مطلوبی داشته و در شرایط فعلی یعنی نزدیکی به روزهای سرد سال و انتظار برای کاهش فصلی تقاضا ، باز هم برتری عرضه بر تقاضا خودنمایی کرده یعنی پتانسیل ادامه کاهش قیمت ها را فراهم آورد. در هر حال می توان این گونه استناد کرد که رشد محدود نرخ های پایه بتواند تأثیر محدودی بر بازار داشته یعنی در برابر کاهش قیمت ها موضع گیری کند اما انتظار تغییر جهت بازار ، چندان هم منطقی نیست.
نکته دیگر در خصوص بازار پتروشیمی ها مخصوصاً پلیمرها را می توان در شرایط تقاضا نیز جستجو کرد زیرا نزدیکی به ماه محرم، خود سیگنالی مهم از افزایش تقاضای برخی گریدها به شمار می آید مخصوصاً آن دسته از کالاهایی که در تولید سفره های یکبار مصرف ، نایلون و حتی ظروف یکبار مصرف مورد استفاده قرار می گیرد. 
بر اساس این گزارش، در روزهای اخیر شاهد بودیم که التهاب در بازار مواد اولیه ظروف یکبار مصرف مخصوصاً پلی استایرن ها کاهش یافته ولی این به معنی بازگشت شرایط عادی به این بازار نیست. در هر حال در ایران و حتی کشورهای شیعه نشین منطقه همچون عراق، زمان تقاضای فصلی ظروف یکبار مصرف فرارسیده یعنی بازار جذاب این کالا، باز هم به حمایت از بازار بر خواهد خواست هرچند که رفتار پتروشیمی تبریز به دلیل مسائل فنی، چندان هم به کم بازار نیامده است. 
با توجه به این موارد شاید بازار پلی اتیلن های سبک خطی و سبک فیلم، باز هم بتواند از رشد قیمت ها هرچند نسبی و محدود سود برده همان گونه که هم اکنون نیز این وضعیت به صورت کج دار و مریز در حال تجربه شدن است. با توجه به اعلام قیمت های پایه می توان از هم اکنون سیگنال کم اثری را برای بهبود حجم معاملات در بورس کالا مد نظر قرار داد اما در هر حال بازار به سمت ثباتی پاییزی در حرکت است. 
۲۹ شهریور ۱۳۹۵ ۱۳:۲۳
تعداد بازدید : ۵۲۴