خام فروشی نفت اوج گرفت

خام فروشی نفت اوج گرفت
با توجه به رفع تحریمها در حوزه فروش نفت، مرکز پژوهش‌های مجلس رشد ۳۸.۶درصدی را برای فروش نفت پیش بینی می‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگارن تسنیم(پویا) مرکز پژوهش‌های مجلس در تازه ترین گزارش خود از وضعیت اقتصادی ایران به رشد چشم گیر فروش نفت در سال 95 اشاره کرده و وضعیت این صنعت را نسبت به سالهای گذشته متفاوت ارزیابی کرده است.

بر اساس این گزارش، در این سال تحریم صادرات نفت ایران لغو شده و امکان گسترش تولید و صادرات نفت برای کشور فراهم شده است. با توجه به لغو تحریم صادرات نفت ایران از اواخر سال 1394، شواهد آماری گویای آن است که رشد ارزش افزوده بخش نفت در سه ماهه پایانی سال 1394 و سه ماهه ابتدایی سال 1395 به ترتیب برابر با   5 / 16 و 3 / 57 درصد بوده است که در قیاس با ارقام رشد بخش نفت در فصل اول تا سوم سال1394 (به ترتیب برابر با 6 / 3 ، 4 / 3 و 0 / 9 - درصد) از تفاوت معناداری برخوردار است.

همچنین جدول زیر نرخ رشد در بخش نفت در 5 سال گذشته را نشان می‌دهد. برمبنای گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در سالهای 93 و 94 با تعلیق و لغو تحریمهای نفتی رشد ارزش افزوده در این حوزه، مثبت بوده است.

به گزارش تسنیم، بر اساس پیش‌بینی مرکز پژوهشهای مجلس از تولید و صادرات نفت در سال جاری، رشد ارزش افزوده بخش نفت در سال 95 رقم 38.6درصد خواهد بود.


۳۱ شهریور ۱۳۹۵ ۱۰:۱۲
تعداد بازدید : ۱,۰۷۳