پروژه ساخت خط انتقال گاز ایران به عمان نهایی می‌شود

پروژه ساخت خط انتقال گاز ایران به عمان نهایی می‌شود
معاون اول رئیس جمهوری، نفت، گاز و انرژی را زمینه های مناسب همکاری‌ میان ایران و عمان دانست و گفت: خوشبختانه احداث خط انتقال گاز ایران به عمان مراحل نهایی را طی می‌کند که باید هرچه سریعتر موانع پیش روی این پروژه برطرف و به مرحله اجرا درآید.

به گزارش شانا، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، دیروز (دوشنبه، پنجم مهرماه) در دیدار علی بن سعود السنیدی، وزیر بازرگانی و صنایع عمان با اشاره به این که روابط ایران و عمان همواره روابطی صمیمانه و رو به رشد بوده است، گفت: اراده‌ای جدی میان مقامهای عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران برای ارتقا سطح روابط و توسعه مناسبات با سلطنت عمان وجود دارد.

وی افزود: عمان از ظرفیت‎های فراوانی در زمینه های مختلف برخوردار است که می‌تواند این کشور را به یک قطب مهم تجارت در منطقه بدل کند و تهران آمادگی دارد همکاری‌های لازم را در این زمینه با مسقط انجام دهد.

جهانگیری با اشاره به راه اندازی خط کشتیرانی مسافری- تجاری میان بنادر ٢ کشور که با حضور وزیر بازرگانی و صنایع عمان انجام شد، تصریح کرد: این گونه کارها پیش نیاز توسعه اقتصادی است و کشورهای آسیای میانه از طریق بنادر مختلف ایران می‌توانند به کشور عمان و سایر کشورها دسترسی داشته باشند.

معاون اول رئیس جمهوری اتصال بنادر مختلف ایران از جمله بندرعباس و بندر قشم با بنادر عمان را فرصتی مناسب برای توسعه روابط تجاری میان ٢ کشور ارزیابی کرد و گفت: وزیر راه و شهرسازی بزودی به عمان سفر خواهد کرد تا کارهای لازم در بخش ارتباط میان بنادر ٢ کشور نهایی شود.

وی همچنین نفت، گاز و انرژی را از دیگر زمینه های مناسب برای توسعه همکاری‌ها میان ایران و عمان برشمرد و افزود: خوشبختانه احداث خط انتقال گاز ایران به عمان مراحل نهایی را طی می‌کند که باید هرچه سریعتر موانع پیش روی این پروژه برطرف و به مرحله اجرا درآید.

شایان یادآوری است که یک منبع مطلع در شرکت نفت عمان چندی پیش تاکید کرد، اجرای طرح خط انتقال گاز از ایران به عمان متوقف نشده و بر‌ اساس رایزنی‌ها میان مسئولان ٢ کشور، تنها بخشی از هزینه‌ ها افزایش یافته است.

جهانگیری با یادآوری این که تهران و مسقط همکاری‌های مناسبی در دوران تحریم‌ها داشته‌اند، عنوان کرد: پس از برجام و لغو تحریم‌ها نیز باید روابط میان ٢ کشور هرچه بیشتر ارتقا یابد و برای این منظور نیازمند گسترش و توسعه همکاری‌های بانکی میان ٢ کشور هستیم تا زمینه گسترش روابط تجار ٢ طرف فراهم شود.

جهانگیری ماموریت کمیسیون همکاری‌های ایران و عمان را ماموریتی پراهمیت دانست و تصریح کرد: خواست مسئولان عالی رتبه ٢ کشور، توسعه مناسبات و ارتقای سطح همکاری‌های دوجانبه است و کمیسیون مشترک همکاری‌ها باید ضمن رفع موانع پیش روی توسعه روابط، زمینه های همکاری جدید را شناسایی و معرفی کند.

علی بن سعود السنیدی، وزیر بازرگانی و صنایع عمان نیز در این دیدار با اشاره به اراده جدی از سوی مسئولان ٢ کشور برای توسعه روابط گفت: این موضوع انگیزه‌ای قوی برای خواهد بود که در جهت توسعه مناسبات دوجانبه تلاش مضاعف داشته باشیم.

وی با اشاره به حضور خود در بندر عباس و افتتاح خط کشتیرانی میان ٢ کشور، تصریح کرد: نخستین نمایشگاه اختصاصی عمان با حضور ٨٠ شرکت در ایران افتتاح شده است، در این نمایشگاه محصولات مختلف از جمله صنعت برق، مواد غذایی، بسته بندی و مواد ساختمانی عرضه می‌شود.

السنیدی هدف خود از سفر به ایران و برپایی نمایشگاه اختصاصی عمان را شناسایی بازار ایران و کشورهای همجوار عنوان کرد و افزود: همچنین به دنبال آن هستیم تا بتوانیم از محصولات و کالاهای ایرانی استفاده کنیم.

وزیر بازرگانی و صنایع عمان با اشاره به همکاری مناسب میان بانک‌های ٢ کشور تصریح کرد: در ٤ ماه اخیر روابط خوبی میان بانک‌های ٢ کشور برقرار شده و نقل و انتقال پول به خوبی انجام می‌شود.

وی افزود: سطح روابط میان تهران و مسقط بویژه در بخش سیاسی در وضع بسیار خوبی قرار دارد، اما در بخش اقتصادی نیازمند ارتقا روابط هستیم، البته در چند ماه اخیر تحرک خوبی از سوی بازرگانان ٢ کشور را شاهد بوده‌ایم.

السنیدی عنوان کرد: ٢ یادداشت تفاهم همکاری در زمینه استاندارد و بیمه میان ٢ کشور امضا خواهد شد که امیدوارم منجر به ارتقا هرچه بیشتر سطح روابط در زمینه های مختلف شود.

به نوشته روزنامه القبس کویت، پس از مخالفت امارات متحده عربی با مشارکت در اجرای طرح خط لوله انتقال گاز ایران به عمان، در مذاکرات تهران و مسقط مقرر شد با وجود افزایش نسبی هزینه، اجرای این پروژه به ارزش یک تا ١,٥ میلیارد دلار ادامه یابد.

بر‌اساس توافق‌های به عمل آمده، در طرح جدید خط لوله گاز در عمق هزار متری دریا احداث خواهد شد و امکان صادرات روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز به عمان را فراهم می‌کند.

ایران یکی از بزرگ‌ترین‌ کشورهای دارای ذخایر گازی دنیا است، احداث این خط لوله به عمان اجازه خواهد داد تا از گاز ایران برای تامین نیاز داخلی و نیز صادرات به بازارهای جهانی استفاده کند.

در ٤ ماه نخست امسال صادرات ایران به عمان ١٨١ درصد رشد داشته است که پیش بینی می‌شود این میزان تا پایان سال افزایش یابد.

۶ مهر ۱۳۹۵ ۰۹:۵۰
تعداد بازدید : ۴۲۵