صندوق توسعه ملی آماده تامین مالی طرح های پتروشیمی است

صندوق توسعه ملی آماده تامین مالی طرح های پتروشیمی است
رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی گفت: طرح های پتروشیمی که تامین مالی آن ازسوی صندوق صورت می گیرد باید توجه به ساخت داخل در فرایند ساخت آنها رعایت شود .
به گزارش نیپنا، احمد دوست حسینی رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی اظهارکرد: اعطای تسهیلات و تضامین توسط صندوق توسعه ملی به تولید کنندگان فعال در بحش های مختلف صنعت نفت تنها در صورت تحقق توسعه و منافع ملی اقتصاد کشور امکان پذیر خواهد بود .
براساس اعلام ستاد خبری کنفرانس نفت 2016 و 2017 ، رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی در جمع تشکل های صنفی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی که طی جلسه ای که درآستانه برگزاری کنفرانس نفت 2016 تشکیل شده بود پس از دریافت مسائل و موضوعات تامین مالی بخش خصوصی اظهار کرد : صندوق آماده همکاری و حمایت از تولیدکنندگان و متقاضیان تامین مالی است اما به شرطی که این حمایت ها برای کشور ارزش افزوده ایجاد کند و چرخه اقتصادی را به حرکت درآورد .
وی درباره اعطای تسهیلات به طرح های پتروشیمی گفت : برای طرح های توسعه ای پتروشیمی که تامین مالی آن توسط صندوق صورت می گیرد باید الزام ساخت داخل رعایت شود و در این زمینه انجمن ها می توانند نقش کنترلی را در میان شرکت های تابعه به عهده بگیرند و مکانیزمی را به کار گیرند تا تعادلی بین واردات محصولات خارجی و ساخت داخل برقرار شود.
دوست حسینی در مورد شرط تحقق تسهیلات گفت: منابع صندوق توسعه ملی محدود است و این تسهیلات به طرح هایی اختصاص می یابد که اولا تولید بر مبنای صادرات باشد و دوم اینکه اولویت اعطای تسهیلات بر اساس حجم و مقدار محصولات مورد نیاز بازار های داخلی در نظر گرفته شود. به عنوان مثال تسهیلات برای محصولاتی که در بازار به حد کافی وجود دارد اعطا نخواهد شد اما محصولات ضروری و مورد نیاز داخل کشور که در اولویت طرح های تولیدی و مورد نیاز هستند قطعا در دستور کار قرار خواهند گرفت. 
وی افزود:اگر اعطای تسهیلات به تولید کنندگان برای کشور دستاوردی نداشته باشد قطعا این صندوق از پرداخت هر گونه خدماتی اجتناب خواهد کرد زیرا هدف توسعه ملی کشوراست .
دوست حسینی در این نشست که در محل صندوق توسعه ملی تشکیل شده بود اظهار کرد : بیشتر ارائه تسهیلات برای افزایش صادارت خواهد بود و اگر پروژه ای در خارج از کشور راه اندازی می شود و از سوی صندوق مورد حمایت قرار می گیرد باید کلیه تجهیزات و امکانات تولید آن از داخل ایران تامین شود، زیرا با این کار می خواهیم زنجیره و تولید را توسعه دهیم . 
رئیس صندوق توسعه ملی تاکید کرد : صندوق توسعه ملی در شرایطی همکاری می کند که 80 درصد از تجهیزات مورد نیاز، از محصولات تولید شده ایرانی باشد ، نه اینکه صندوق تسهیلاتی را برای راه اندازی پروژه ای اختصاص دهد در حالیکه تجهیزات اولیه از کشور دیگری مورد استفاده قرار بگیرد . لذا انجام این کار، مغایر با اقدامات ملی خواهد بود . 
وی گفت: استفاده از روش های اهرمی کردن منابع از طریق همکاری با صندوق های سرمایه گذاری مشترک با صندوق های خارجی نیز از قبل در دسترس کار صندوق توسعه ملی بوده و کماکان ادامه دارد. 
وی با اشاره به بند ب تبصره 4 قانون بودجه سال 95 گفت : خوشبختانه قانون بودجه این اختیار را به صندوق توسعه ملی داده است تا پیمانکاران خصوصی و تعاونی را در بخش بالادستی مورد ضمانت و تامین مالی قرار دهد و تسهیلات ارزی را برای طرح های توسعه ای بالادستی نفت و گاز با اولویت میدان مشترک در نظر بگیرد. 
همچنین دکتر علیرضا صالح؛ عضو هیات عامل و قائم مقام رییس صندوق توسعه ملی نیز در این نشست صمیمانه با اعضای تشکل های صنعت نفت تاکید کرد : اگر بخش خصوصی بگوید ما سرمایه گذاری یک فاز پارس جنوبی را انجام می دهیم تا خوراک شرکت های پتروشیمی و پالایشی تضمین شود، این پروژه را تامین مالی می کنیم، در صورتی که امکان این کار را برای دولت نداریم.
وی افزود: در پروژه هایی که بخش خصوصی سرمایه گذار باشد و در قالب قراردادی BOT و غیره که مالکیت یا سرمایه گذاری متعلق به بخش خصوصی محسوب می شود صندوق توسعه ملی سرمایه گذاری می کند.
بنابر گزارش ستاد خبری کنفرانس نفت ، در جلسه نمایندگان تشکل های صنعت نفت، گاز و پتروشیمی این تصمیمات مقرر گردید که حضور موثر صندوق توسعه ملی در کنفرانس نفت در دو بخش؛ کنفرانس نفت - ایران 2016 در 10 مهرماه 1395 در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و کنفرانس نفت – ایران 2017 در 11 تا 13 بهمن ماه 95 در محل مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما عملی شود و با راه اندازی کارگروه مشترک صندوق توسعه ملی و تشکل های صنعت نفت با هدف طراحی روش ها و قالب های اجرایی برای تامین مالی و دریافت تضامین لازم برای شرکت های بخش خصوصی و رصد تخصیص سهم داخل از محل قرادادهای تامین مالی شده از محل صندوق توسعه ملی از طریق پیگیری موضوع توسط دبیرخانه دایمی کنفرانس نفت نیز موافقت شد.
۶ مهر ۱۳۹۵ ۱۰:۰۶
تعداد بازدید : ۶۲۲