پاسخ لاریجانی به اخطار حاجی دلیگانی درباره قراردادهای نفتی

پاسخ لاریجانی به اخطار حاجی دلیگانی درباره قراردادهای نفتی
رئیس مجلس شورای اسلامی به اخطار نماینده شاهین‌شهر درباره اینکه هیأت تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس، ایرادات قراردادهای نفتی را رفع نکرده، پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر در اخطاری با استناد به اصل 77 قانون اساسی، گفت: اینکه وزیر اقتصاد می‌گوید در خرداد سال 94 امضاء انجام شده و اینکه آیا 41 یا 49 بند آن تعهدآور بوده یا خیر سوالی را به ذهن می‌آورد که چرا روزه شک‌دار می‌گیرد. یعنی اگر الزام‌آور بوده چرا قبل از تصویب یا امضاء از مجلس اجازه نگرفته است؟

وی خطاب به لاریجانی که ریاست جلسه را بر عهده داشت، گفت: اخطار بنده به جمع‌بندی صحبت‌های جنابعالی است. بدون اینکه بگویید اصل 77 رعایت نشده است.

لاریجانی در پاسخ به این اخطار، اظهار کرد: مأموریتی که اینها دارند این است که در چارچوب قانون مذاکره کنند.

بر اساس این گزارش، در این هنگام نماینده شاهین‌شهر به صحبت های خود ادامه داد و گفت: اینکه امضاء کرده‌اند به اعتقاد ما تعهدآور است. اگر تعهد نداشت چرا امضاء کرده‌اند. هیچ جایی در قوانینی که مصوب کرده‌ایم اجازه نداده که اینگونه بروند امضاء کنند. این هم مثل احکام اسلامی است. تا وقتی که امضاء نکرده‌ایم درست است و بحثی نداریم. اما اگر امضاء کردیم تعهدآور است.

حاجی دلیگانی در ادامه اظهار کرد: در مورد قراردادهای نفتی هم ایرادات رفع نشده و هیأت تطبیق نقطه نظرات را از نمایندگان مجلس نگرفته است.

علی لاریجانی که ریاست جلسه را بر عهده داشت، اینگونه پاسخ داد که حرف شما را تأیید نمی کنیم. حتماً هیأت تطبیق نظرات را اعمال کرده. اگر کسی نظری نداده ما نمی‌توانیم اصرار کنیم.

رئیس قوه مقننه افزود: 14 یا 15 بندی که از دفتر رهبری نظرات اعلام شده بود تماماً اجرا شده و بنده حرف شما را تکذیب می‌کنم زیرا من مسئول بررسی آن هستم، شما که مسئول نیستید.

لاریجانی با بیان اینکه هیأت تطبیق رئیس دارد، گفت: آقای اسماعیلی حقوقدان شورای نگهبان رسماً به من نامه نوشتند که تمام موادی که بحث شده و ما به هیأت دولت دادیم را در دو مصوبه اجرا کرده‌اند. آن وقت شما می‌گویید اجرایی نشده؟ چه کسی مسئول است؟ رئیس هیأت تطبیق مشخص است. اگر ایرادی دارید بپرسید اما چرا پشت تریبون چیزی می‌گویید که خلاف واقع است.

وی خاطرنشان کرد: اگر شما راجع به چارچوب‌های حقوق نفتی ملاحظات دیگری دارید بحث دیگری است. نماینده مجلس هستید می‌توانید طرح تهیه کنید و یا هر کاری که می‌خواهید انجام دهید. اما اگر بحث این است که مطالبی که به مجلس ارسال شده آیا هیأت تطبیق نظرات را اعلام کرده بنده رسماً اعلام می‌گویم که صددرصد اعلام شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: چرا شما می‌گویید انجام نشده؟ من که مسئولش هستم می‌گویم هیأت تطبیق مجلس بررسی‌ها را انجام داده است. شما در جلسه قبل هم تذکری دادید که درست نبود، شما که مدعی هستید بگویید در فلان تاریخ ملاحظات را ارائه کرده‌اید، رعایت نشده. اگر چیز بیشتری می‌دانستید به هیأت تطبیق می‌دادید.

لاریجانی در پایان اظهار کرد: ملاحظاتی که از دفتر آقا آمده بود به طور کامل اجرا شده و شما اگر الان به نظر جدیدی رسیدید از طریق قانونی اعمال کنید.

۶ مهر ۱۳۹۵ ۱۶:۰۴
تعداد بازدید : ۳۶۳