علاقمندی دو طرف برای سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات

هیات تجاری اتاق تهران در ادامه دیدارهای خود با مسوولان دولتی و مدیران بخش خصوصی تایوان، با مقامات اتحادیه تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی و الکتریکی تایوان (تیما) یکی از بزرگ‌ترین اتحادیه‌های فعال در حوزه تولید کالاهای الکتریکی و الکترونیکی تایوان نیز دیدار کرد. در این نشست، دو طرف در خصوص راه‌های افزایش مبادلات و تبادل دانش و تجربه در این حوزه مهم ارتباطی با یکدیگر به گفت‌وگو نشستند.

در ابتدای این نشست محمود نجفی‌عرب، سرپرست هیات تجاری اتاق تهران با بیان اینکه هیات حاضر در تایوان، یکی از بزرگ‌ترین هیات‌های اعزام شده به این منطقه است، گفت: تایوان در حوزه صنعت الکترونیک شریک خوبی برای ایران محسوب می‌شود و ما به دنبال توسعه روابط اقتصادی و تجاری با تایوان از جمله درحوزه صنعت الکترونیک هستیم.


او با بیان اینکه توسعه تجارت مستلزم فراهم شدن برخی ملزومات از جمله مبادلات روان بانکی است، گفت: پس از توافق هسته‌ای ایران و غرب، هیات‌های تجاری بسیاری از مهم‌ترین کشورهای دنیا به ایران سفر کردند. با این همه هنوز بین ایران و تایوان که از شرکای دوره تحریم هستند، قدم قابل توجهی برای توسعه مراودات برداشته نشده است.  نجفی‌عرب با اشاره به اینکه بخش خصوصی تایوان ذینفع افزایش حجم مبادلات با ایران است، پیشنهاد کرد که فعالان بخش خصوصی تایوان، رفع موانع مراودات بانکی را از دولت تایوان درخواست کند و مسوولان دولتی را برای پیگیری بیشتر این موضوع ترغیب کنند.


سرپرست هیات ایرانی همچنین با اشاره به اینکه کشورها نسبت به سرمایه‌گذاری در ایران چشم‌انداز مثبتی دارند، گفت: تایوان هنوز در زمینه سرمایه‌گذاری در ایران اقدامی نکرده است. در حالی که شما فعالان اقتصادی تایوان می‌توانید، سرمایه‌گذاری‌های مشترکی در ایران داشته باشید و از فضای ایجاد شده، بهره‌مند شوید. از جمله صنعت الکترونیک که یکی از بهترین مزیت‌ها برای سرمایه‌گذاری مشترک است.


نجفی‌عرب سپس با دعوت از تجار تایوانی برای سفر به ایران گفت: اتاق تهران آماده استقبال از هیات‌های تجاری تایوانی است.  در ادامه این نشست، محمدرضا بختیاری، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران، نیز با اشاره به اینکه در ایران برای فعالان تایوان در فرودگاه نیز ویزا صادر می‌شود، گفت: این تسهیلات گویی یک‌طرفه شده و تجار ایرانی برای دریافت ویزا از تایوان با مشکلات بسیاری رو به رو هستند. در حالی که رفع این مانع سبب می‌شود، تجار بیشتری از ایران به تایوان سفر کنند.


بختیاری افزود: این روند، قیمت تمام شده تجارت با تایوان را برای تجار ایرانی افزایش می‌دهد. در حالی که از جمله ابزارهای توسعه تجارت، رفت و آمد آسان و برخورداری از روابط بانکی مستقیم است.  در ادامه، وودی دوه مشاور سیاست‌گذاری اتحادیه تیما، طی سخنانی از پیشنهادات نجفی‌عرب استقبال کرد و گفت: اگر به دنبال تسهیل روابط هستیم، باید نسبت به تسهیل برخی مسایل اقدام کنیم. نظرات شما مورد حمایت ماست و بخش خصوصی برای تسهیل شرایط باید به دولت فشار بیاورد.


هم‌چنین دیگر مقامات اتحادیه تیما نیز رفع موانع توسعه تجارت با ایران را مورد تاکید قرار داده و نسبت به انجام پیگیری‌های مورد نیاز و رایزنی با دولت برای رفع این موانع اعلام آمادگی کردند. آنها علاوه بر تاکید بر لزوم تسهیل روند صدور ویزا برای بازرگانان ایرانی برای سهولت رفت‌وآمد، اعلام کردند که بخش خصوصی تایوان آماده مشارکت در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با ایران است.

 

۶ مهر ۱۳۹۵ ۱۶:۰۸
تعداد بازدید : ۴۶۱