شمال شرق کشور زیر پوشش کامل چتر اکتشافی:احتمال کشف ذخایر جدید نفت و گاز در شمال شرق قوت گرفت

شمال شرق کشور زیر پوشش کامل چتر اکتشافی:احتمال کشف ذخایر جدید نفت و گاز در شمال شرق قوت گرفت
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از لرزه نگاری برای شناسایی اهداف اکتشافی در منطقه کپه داغ در شمال شرقی ایران خبر داد و گفت: عملیات لرزه نگاری در این منطقه تا 2 ماه آینده پایان می یابد.

سید محمود محدث در گفت و گو با خبرنگار شانا تصریح کرد: هم اکنون عملیات لرزه نگاری دو بعدی در این منطقه رو به پایان است و با توجه به نتایج اولیه از عملیات لرزه نگاری مجبور شدیم چند خط لرزه نگاری در کپه داغ (شمال شرقی کشور) اضافه کنیم تا برای انجام عملیات حفاری ابهام کمتری داشته باشیم.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران افزود: حجم اولیه کار در منطقه کپه داغ انجام شده و کارهای باقی مانده در حال انجام است، ضمن آن که پیش بینی می شود در مدت یکی، دو ماه آینده عملیات لرزه نگاری در منطقه کپه داغ به پایان برسد و با تفسیر اطلاعات به دست آمده محل مناسب برای حفاری مشخص شود.

وی گفت: هم اکنون یک محل در منطقه کپه داغ برای حفاری مشخص شده است که پس از پایان حفاری در کرند، عملیات حفاری در کپه داغ نیز آغاز می شود.

محدث افزود: با انجام عملیات لرزه نگاری، شاید موفق شویم مناطق جدیدتری را علاوه بر منطقه مشخص شده، برای حفاری در منطقه کپه داغ مشخص کنیم تا عملیات حفاری و اکتشافی در این منطقه پوشش کاملی داشته باشد.

وی پیش تر گفته بود: در تقسیم بندی کار برای اجرای عملیات اکتشافی یک دکل برای حفاری چاه های مختلف در منطقه کپه داغ در نظر گرفته شده است؛ از این رو تا پایان برنامه پنجم تکلیف منابع هیدرو کربوری این منطقه به صورت کامل مشخص خواهد شد.

حفاری در عمق بیش از 4 هزار متری منطقه کرند

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در باره فعالیت های اکتشافی در طاقدیس کرند گفت: هم اکنون عملیات حفاری در این منطقه در حال انجام است.

محدث با بیان این که تا امروز چهار هزار و 300 متر حفاری در منطقه کرند انجام شده است، افزود: هنوز به لایه های اصلی اکتشافی در این منطقه دست نیافتیم ولی امیدواریم به لایه های مخزنی در عمق پیش بینی شده دست یابیم و هم اکنون به این لایه ها نزدیک شده ایم.

وی گفت: با توجه به این که منطقه طاقدیس کرند در قیاس با مناطق جنوب کشور ناشناخته تراست و پیچیدگی و تغییرات لایه های زمین شناسی بیشتری دارد، باید مطالعات دقیق تری در این منطقه انجام شود؛ ضمن آن که هم اکنون از یک روش جدید اکتشافی در این منطقه استفاده می شود.

بر پایه این گزارش، طاقدیس کرند نزدیک مرز ایران و ترکمنستان است، اما مشترک نیست و میان شهرستان های بندر ترکمن و گنبد قرار دارد، در صورت دستیابی به منابع هیدروکربوری اقتصادی در این طاقدیس در این منطقه اهداف اکتشافی بیشتری وجود خواهد داشت.

۱۸ تیر ۱۳۹۱ ۱۵:۳۶
تعداد بازدید : ۹۸۳