ایران از فروش محصولات پتروشیمی در بازار استرالیا غافل نماند

ایران از فروش محصولات پتروشیمی در بازار استرالیا غافل نماند
رئیس اتاق ایران گفت: بازار بزرگ استرالیا با واردات ٢٠٠ میلیارد دلاری به‌ویژه در بخش‌های فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی برای ایران اهمیت زیادی دارد و نباید از آن غافل شد.

به گزارش خبرنگار شانا، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، امروز (چهارشنبه، هفتم مهرماه) در همایش تجاری ایران و استرالیا در محل اتاق ایران، گفت: حضور فعال هیئت تجاری استرالیا به ایران بازتابی از فضای زنده و پویای اقتصادی و بازرگانی ایران است، اما در مقابل تحریم، واژه‌ای خرد و کوچک در مقابل عظمت و بزرگی نام این کشور خواهد بود.

وی افزود: مذاکرات جدی و نفس گیر ٦ قدرت بزرگ جهانی، امضای برجام و متعاقب آن ترافیک هیئت‌های بلندپایه اقتصادی از اروپا و دیگر کشورهای جهان به ایران، حکایت از بی اعتباری تحریم‌ها آن هم از سوی بانیان آن است.

شافعی تصریح کرد: جهان امروز با احترام به صدای ‌گفت‌وگوی تمدن‌های ایران گوش فرا می‌دهد و با انزجار، از تئوری جنگ تمدن‌های غرب یاد می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران خطاب به هیئت اقتصادی استرالیا، عنوان کرد: حضور شما را در ایران، جزیره باثبات منطقه که امنیت خود را مدیون دموکراسی و مشارکت حداکثری توده های مختلف مردم در تعیین سرنوشت خود است، گرامی می‌داریم.

وی ادامه داد: ایران و استرالیا اقتصادهای هجدهم و نوزدهم دنیا، با برخورداری از ظرفیت‌های فراوان منابع طبیعی و انسانی و با ماهیت اقتصادهای مکمل می‌توانند شریکان تجاری خوبی برای یکدیگر باشند.

شافعی گفت: ایران ٨٠ میلیونی، خود بازار بزرگی است و موقعیت ممتاز جغرافیایی آن به عنوان دروازه ورود به بازار بزرگ CIS و کشورهای افغانستان، ترکیه و عراق از دیگر امتیازهای ایران است که این موقعیت بزرگ تجاری برای هر کشوری از جمله استرالیا که پارسال تراز منفی تجاری را تجربه کرده بسیار حائز اهمیت است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: بازار بزرگ استرالیا با واردات ٢٠٠ میلیارد دلاری، بویژه در بخش‌هایی همانند سوخت‌های معدنی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی با رقم قابل توجه ٤٠ میلیارد دلاری برای ایران حائز اهمیت و قابل توجه است.

وی تصریح کرد: در صورت وجود اراده جدی سیاسی و تدوین نقشه راه توسعه مناسبات اقتصادی، با در نظر گرفتن ظرفیت‌های موجود می‌توان هدف گذاری ١٠ میلیارد دلاری را برای روابط تجاری ٢ کشور در میان مدت متصور شد، همچنین اگر روابط تجاری ٢ کشور طی دهه گذشته متاثر از مناسبات سیاسی بین‌المللی آسیبی نمی‌دید، شاید حجم مبادلات تجاری یک میلیارد دلاری آن روز اکنون به رقم ١٠ میلیارد دلار نزدیک شده بود.

شافعی عنوان کرد: حضور هیئت تجاری استرالیا به ایران بیانگر اراده واقعی دولت و بخش خصوصی استرالیا جهت توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با ایران است، بازگشایی دفتر تجاری استرالیا در تهران نیز خبر خوبی برای فعالان اقتصادی ٢ کشور و نخستین گام عملی از سوی استرالیا برای توسعه همکاری‌های خود با ایران است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: افزون بر حوزه های نفت، گاز و پتروشیمی، معدن را نیز می‌توان از محورهای اصلی همکاری‌های دوجانبه اقتصادی دانست، استرالیا از سطح بالای دانش، فناوری و تجربه در این زمینه برخوردار است، کشور ما با یک درصد جمعیت دنیا، هفت درصد منابع معدنی را در اختیار دارد.

وی افزود: در فضای پساتحریم شرایط برای سرمایه گذاری در ایران بسیار مساعد است و بخش‌های مختلف اقتصاد ایران آمادگی پذیرش سرمایه گذاری مستقیم یا سرمایه گذاری به صورت مشترک را داراست، به عنوان نمونه می‌توان به ظرفیت سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز ایران با ٢٠٠ میلیارد دلار پروژه آماده اشاره کرد.

۷ مهر ۱۳۹۵ ۱۳:۳۴
تعداد بازدید : ۹۹۳