فرصت ها و چالشهای ناشی از برگزاری ترتیبات تجارت آزاد با سوریه بررسی شد

فرصت ها و چالشهای ناشی از برگزاری ترتیبات تجارت آزاد با سوریه بررسی شد
همایش بررسی فرصت ها و چالشهای ناشی از برگزاری ترتیبات تجارت آزاد با سوریه با هدف سنجش و بررسی دقیق تر شرایط حاصل از این رویداد تجاری و تاثیر گذاری آن بر مبادلات تجاری و اقتصادی میان دو کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان توسعه تجارت صبح روز سه شنبه هفته گذشته همایش بررسی فرصت ها و چالشهای ناشی از برگزاری ترتیبات تجارت آزاد با سوریه با حضور رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران، کاردار سفارت سوریه در تهران، رییس ستاد توسعه روابط اقتصادی با سوریه و جمعی از مدیران و کراشناسان بخش دولتی و خصوصی در محل سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد.

بر اساس این گزارش رضا توفیقی، معاون بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت ایران در ابتدای این نشست با ارایه گزارشی در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات و روابط اقتصادی بین ایران و سوریه و امضای توافقنامه تجارت آزاد بین دو کشور برگزاری این همایش را اقدامی برای سنجش و بررسی دقیق تر شرایط حاصل از این رویداد تجاری و تاثیر گذاری آن بر مبادلات تجاری و اقتصادی میان دو کشور اعلام کرد.

همچنین حمید صافدل، رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران و معاون وزیر در توسعه روابط اقتصادی با اشاره به ساختار تعرفه ای کشور سوریه و روابط دو جانبه بین دو کشور در همه زمینه ها حجم روابط تجاری بین ایران و سوریه را ناکافی دانست و ابراز امیدواری کرد با توجه به تحولات منطقه و همچنین اراده دو کشور بر توسعه روابط اقتصادی، این توافقنامه فرصتی مناسب برای تجار و بازرگانان ایران و سوری جهت گسترش میزان همکاری های اقتصادی باشد.

صافدل همچنین بازار سوریه را به عنوان مقصد کالاهای صادراتی ایران مناسب ارزیابی کرد و خاطرنشان ساخت : در سال های گذشته به دلایل مختلف ورود و تجارت در این بازار توسط ایران رونق نداشت و بسیاری از فرصت های تجاری را به رقبا واگذار کرده بودیم و امیدواریم با این توافق حاصل شده بتوانیم عقب ماندگی گذشته را جبران کنیم.

وی با اشاره به بند های مختلف توافقنامه تجارت آزاد ایران و سوریه تاکید کرد: کاهش تعرفه های بازرگانی بین دو کشور قرار بود در طول پنج سال تدریجاً اتفاق بیافتد که با درخواست طرف سوری و موافقت ایران این رویداد تجاری یکساله به اهداف تعرفه ای تعیین شده دست خواهد یافت.

صافدل افزود: با این توافقنامه زمینه برای حضور بخش خصوصی در بازار سوریه فراهم شده است و امیدواریم تجار و بازرگانان از همه ظرفیت های پیش بینی شده در این سند بهره برداری کنند.

در ادامه کاردار سوریه به نیابت از سفیر این کشور درایران ضمن تقدیر و تشکر از مسئولان تجارت خارجی کشورمان برای برگزاری این همایش گفت: کشور سوریه متاسفانه در یکسال گذشته با تهاجمی ناجوانمردانه از سوی دشمنان مواجه بود که حوشبختانه این مسایل و مشکلات روز های پایانی خود را طی می کند و به زودی شاهد برقراری آرامش و امنیت کامل در سوریه خواهیم بود.

وی همچنین وعده داد سفارت سوریه به نمایندگی از دولت این کشور تمام تلاش خود را برای بهره مندی حداکثری از این توافقنامه و حل مشکلات تجار و بازرگانان دو کشور به کار بندد.

ماخذ: روابط عمومی و امور بین الملل سازمان توسعه تجارت ایران

۱۸ تیر ۱۳۹۱ ۱۵:۴۱
تعداد بازدید : ۸۵۴