عطش خرید پلی اتیلن های سنگین فیلم

کاهش حجم عرضه های پلی اتیلن های سنگین فیلم و پلی پروپیلن ها در هفته گذشته سبب شد تا عطش خرید برای این کالاها افزایش یافته و قیمت آنها در بازار آزاد افزایش یابد.

به گزارش «پتروتحلیل»، به این ترتیب معاملات پلی اتیلن های سنگین فیلم بیش از کالاهای دیگر ملتهب بود. به طوری که پلی اتیلن سنگین فلیم F7000 پتروشیمی مهر و ایلام سقف قیمت را تجربه کرد.

«ایکس تری» پتروشیمی جم هم با حجم های بالا و با قیمت های بالا مورد معامله قرار گرفت. برخی از کارشناسان بازار معتقدند؛ خرید پلی اتیلن های سنگین فیلم بیشتر توسط واسطه ها انجام شده، اما پلی پروپیلن ها توسط مصرف کنندگان مورد معامله قرار گرفته است.

این کارشناسان معتقدند؛ در دو هفته اخیر خرید کدهایی که اظهارنامه مالیاتی تحویل می دهند بیشتر شده است و از این رو ثبت قیمت های واقعی بیشتر رخ داده است، این در حالی است که هنوز بازار از کمبود برخی از محصولات رنج می برد.

البته در هفته ای که گذشت عدم افزایش عرضه پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ پتروشیمی امیرکبیر سبب شد تا محصولات مشابه این کالا با عطش بیشتری از سوی معامله گران خریداری شود. برخی از معامله گران به مشکلات خط تولید ۲۰۹ در پتروشیمی امیرکبیر اشاره می کنند و می گویند: اگر پتروشیمی امیرکبیر اقدام به افزایش عرضه می کرد، قیمت های ثبت شده برای کالاهای مشابه افزایش نمی یافت.

با این حال پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ امیرکبیر که به میزان ۵۵۰ تن عرضه شده بود، ۸ هزار و ۳۳۸ تن تقاضا داشت، قیمت پایه آن ۳ هزار و ۷۹۰ و بیشترین قیمت خرید آن هم ۴ هزار و ۱۹۰ تومان رقم خورد.

البته پلی اتیلن های ترفتالات پتروشیمی تندگویان نیز در هفته گذشته گرفتار کاهش عرضه بودند، به طوری که حجم عرضه آنها حدودا ۲ هزارتن کمتر از هفته های قبل بود، از این رو گریدهای بطری با سقف قیمت معامل شدند. سلف فروشی پتروشیمی تندگویان نیز که ادامه دار شده است به عدم نظم تولید نسبت داده می شود. این در حالی است که پتروشیمی برزویه و بوعلی نیز اکثر سلف فروشی می کنند و پتروشیمی هایی هستند که اکثر با عدم نظم در تولید و محموله های فروخته شده درگیر هستند.

گفته می شود تندگویان در حال حاضر مشغول تحویل محموله های فروخته شده در یک ماه پیش است و از این رو همچنان خریداران این کالاها با تاخیر در تحویل بارهای خریداری شده روبه رو هستند.

در همین حال کاهش عرضه ها و گریدهای پلی پروپیلن ها نیز توانسته در هفته های اخیر سبب افزایش التهاب در بازار پلی پروپیلن ها شود. رسول علی محمدی، مدیرکالایی کارگزاری کالای خاورمیانه در این باره به خبرنگار «پتروتحلیل»، گفت: کاهش عرضه های پلی پروپیلن جم احتمال دارد به دلیل کمبود خوراک و یا تعهد صادرات رخ داده باشد، در ضمن احتمال کمبود خوراک در پتروشیمی نویدزرشیمی هم وجود دارد.

وی ادامه داد: در بازار پلی پروپیلن به صورت هفتگی نیاز به عرضه ۱۰ هزارتن پلی پروپیلن داریم، اما در حال حاضر با کمبود ۴ تا ۵ هزارتنی پلی پروپیلن روبه رو هستیم و از این رو شاهد التهاب در بازار این کالاها هستیم.

به گفته مدیرکالایی کارگزاری کالای خاورمیانه، افزایش عرضه پلی پروپیلن ها به مرز ۱۰ هزارتن در هفته جاری می تواند تب و تاب این بازار را کاهش دهد.

البته در هفته ای که گذشت با توجه به نزدیکی به ماه محرم، معاملات پلی استایرن های تبریز نیز با شدت بیشتری دنبال شد، به طوری که پلی استایرن مقاوم ۷۲۴۰ که با حجم ۳۵۰ تن و به صورت سلف عرضه شده بود، ۹۰۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه آن ۴ هزار و ۲۱۲ تومان و قیمت خرید آن هم ۵ هزار و ۵۱ تومان رقم خورد. عرضه نقدی این کالا نیز ۳۵۰ تن بود که با تقاضای ۱۹۷۰ تنی روبه رو شد، بیشترین قیمت خرید این کالا ۵ هزار و ۲۲۵ تومان بود.

پلی استایرن معمولی ۱۵۴۰ نیز در دو عرضه سلف و نقدی و جمعا با حجم ۶۰۰ تن عرضه شد، بیشترین قیمت خرید نقدی آن ۴ هزار و ۶۴۰ و بیشترین قیمت خرید سلف آن هم ۴ هزار و ۵۳۰ تومان بود. اکثر معامله گران با توجه به فصل مصرف پلی استایرن ها در خصوص احتمال افزایش حجم تقاضای این کالاها ابراز نگرانی کرده و معتقدند؛ تنها عامل کنترل کننده تقاضا در بازار پلی استایرنها، افزایش عرضه از سوی پتروشیمی تبریز است.

۲۰ کالایی که بیشترین رقابت قیمتی را در معاملات هفته گذشته داشتند:

%d9%85%d9%87%d8%b1

۱۰ مهر ۱۳۹۵ ۱۰:۰۷
تعداد بازدید : ۵۰۴